جدیدترین اخبار
7 تیر 1399 ساعت 17:32 اقتصادی کد خبر :726084
برای چاپ کلیک کنید

مسئولیت خسارت وارده به مشتریان کارگزاری آگاه با کیست؟/ چرا سود کارگزاری‌ها صرف تقویت زیرساخت‌ها نمی‌شود؟

هفته گذشته و در پی اشکال زیرساختی به وجود آمده برای کارگزاری آگاه، تعداد قابل توجهی از سهامداران که مشتری این کارگزاری بودند، موفق به داد و ستد در بازار روز چهارشنبه نشده و از خرید عرضه اولیه نیز محروم شدند؛ استمرار این اشکال زیرساختی به هفته جاری و تعمیم آن به چند کارگزاری دیگر، این سئوال را به وجود آورده که اساساً مسئولیت خسارت تحمیلی به مشتریان از محل این اشکال با چه کسانی است؟

به گزارش «بازتاب»، یکی از مهمترین مسائل برای کارگزاریها جلب اعتماد و کسب رضایت مشتریان است تا از این طریق سهم بیشتری در بازار به خود اختصاص دهند؛ مسئله ای که با بروز اشکالات زیرساختی نظیر آنچه در هفته گذشته برای یکی از کارگزاری‌ها رخ داد می‌تواند به از دست رفتن بخش قابل از توجهی از اعتماد عمومی‌منجر شود.

با اینکه کارگزاری‌‌‌های بازار سرمایه از روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای جلب اعتماد مشتریان استفاده می‌کنند، گاهی اوقات ضعف تکنولوژی و مشکلات نرم افزار نویسی سبب می‌شود تا برخی نواقص گریبان کارگزاری‌ها را بگیرد و سهامداران را در خرید و فروش با مشکل جدی رو به رو کند.

در همین رابطه چهارشنبه هفته گذشته مورخ 4 تیرماه، مشتریان کارگزاری آگاه به دلیل آنچه که مسئولان این کارگزای اختلال در زیرساخت‌‌‌های سامانه آنلاین اعلام کردند، موفق به داد و ستد در بازار سرمایه نشدند، و حتی از خرید عرضه اولیه این روز نیز محروم شدند.

رویه ای که به صورت مشخص روز چهارشنبه برای کارگزاری آگاه رخ داد، درکاهش تعداد شرکت کنندگان خرید عرضه اولیه این روز اثر خود را به صورت محسوس باقی گذاشت.

 

مسئولیت خسارت وارده به مشتریان کارگزاری آگاه با کیست؟/ چرا سود کارگزاری‌ها صرف تقویت زیرساخت‌ها نمی‌شود؟

در حالی که در عرضه اولیه پیشین یعنی عرضه اولیه آریا در تاریخ هفتم خرداد 3 میلیون و 350 هزار نفر شرکت کردند، در عرضه اولیه وپویا در تاریخ چهارم تیرماه دو میلیون 579 هزار نفر موفق به خرید عرضه اولیه شدند.

مسئولیت خسارت وارده به مشتریان کارگزاری آگاه با کیست؟/ چرا سود کارگزاری‌ها صرف تقویت زیرساخت‌ها نمی‌شود؟

این رویه نشان داد که اختلالات زیر ساختی روز چهارشنبه کارگزاری آگاه به عنوان یکی از بزرگ ترین کارگزاری‌‌‌های بورسی کشور تا چه میزان می‌تواند در کاهش میزان خریداران عرضه اولیه موثر باشد.

اشکال مورد اشاره البته به روز چهارشنبه محدود نماند و روز شنبه مورخ 7 تیرماه نیز بسیاری از مشتریان این کارگزاری از عدم امکان ورود به سامانه و عدم امکان خرید و فروش گلایه مند بودند؛ مجموعه اتفاق‌‌‌های سریالی و مستمری که از قرار معلوم دامن برخی کارگزاری‌‌‌های دیگر نظیر مفید را نیز در روز چهارشنبه گرفت و مشتریان این کارگزاری نیز در همین رابطه با مشکلاتی رو به رو بودند.

در همین رابطه یکی از مشتریان کارگزاری مفید به بازتاب گفت: کارگزاری مفید در بسیاری مواقع با مشکل هنگ شدن رو به رو است. از این گذشته اتفاق افتاده که ساعت 8 و 30 دقیقه تا 8 و 35 که در واقع حساس ترین لحظات ثبت سفارش است سایت از دسترس خارج شود و یا کاربران با خطاهای مختلف سیستمی‌مواجه شوند.

وی افزود: بعضا پیش می‌آید که ما ساعت 8 و 30 سفارش خود را ثبت می‌کنیم ولی سفارش با 10 الی 15 دقیقه تاخیر در سیستم معاملات ثبت می‌شود. گاهی زمانی ثبت سفارش می‌دهیم که سهم مد نظر منفی 5 است اما در هنگام صف خرید سفارش ثبت می‌شود.

این مشتری کارگزاری مفید افزود: در این شرایط اگر کارگزاری پیامی‌مبنی بر بروز مشکل از هسته به کاربر بفرستد تخلف اتفاق افتاده و از همین رو امکان اطلاع رسانی به موقع در این رابطه وجود ندارد.

مسئولیت خسارت وارده به مشتریان کارگزاری آگاه با کیست؟/ چرا سود کارگزاری‌ها صرف تقویت زیرساخت‌ها نمی‌شود؟

 

این شرایط غیر قابل قبول که مستند به ادعای مدیران ارشد کارگزاری آگاه و مفید برآمده از ضعف و اشکال در زیرساخت‌ها و سخت افزارها است، در حالی مشاهده می‌شود که در ماه‌‌‌های اخیر حجم قابل توجهی از شهروندان به سمت بازار سرمایه سوق داده شده اند و عضویت آنها در کارگزاری‌ها زمینه افزایش سودآوری کارگزاری‌ها را فراهم کرده است.

با توجه به اینکه علی رغم افزایش جمعیت مشتریان کارگزاری ها، هنوز مسئولان ارشد بازار سرمایه تصمیمی‌مبنی بر کاهش نرخ کارمزد دریافتی توسط کارگزاری‌ها اخذ نکرده اند، پرسش مهمی‌که اینجا مطرح می‌شود آن است که چرا کارگزاری هایی چون کارگزاری آگاه از محل درآمدهای حاصل از کارمزد خرید و فروش سهام مشتریان، اقدام جدی و موثری برای رفع مشکلات زیرساختی خود نمی‌کنند؟

مهم تر از سئوال مطرح شده، این سئوال است که به صورت مشخص مسئول خسارت سنگین مشتریان کارگزاری آگاه که در روز چهارشنبه هفته گذشته موفق به خرید عرضه اولیه نشدند و از خرید و فروش سایر سهام نیز محروم شدند، با کیست و چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟

روی خط خبر

  • درخواست ضد ایرانی یک سناتورآمریکایی از گروسی
  • شناسایی فساد مالی ۲۵۰۰۰ میلیارد ریالی در گلستان
  • ۶ شایعه اشتباه درباره بیماری ام اس/اینفوگرافیک
  • راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در ترکیه
  • ایران ورود کامیون به قره‌باغ را ممنوع کرد
  • اتفاق عجیب در تجارت نفتی ایران و چین
  • نماز جمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام علی‌اکبری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود
  • اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره شایعات علیه اتباع افغانستانی
  • افزایش مبلغ وام ضروری بازنشستگان
  • تک‌تیرانداز اکران آنلاین می‌شود
  • عجیب‌ترین چیز‌هایی که باعث سرطان می‌شوند
  • نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل: ایران میلیون میلیون بشکه نفت می‌فروشد و بایدن فقط نگاه می‌کند
  • کاهش کیفیت هوای تهران در پی خیزش گرد و خاک
  • محدودیت سفر و اعمال جریمه به ۱۱۵ شهر ادامه دارد
  • قیمت خودرو در بازار آزاد؛ ۲۸ مهر ۱۴۰۰
  • حواشی بی پایان سفر احمدی نژاد به دوبی
  • عناوین پنج‌گانه رتبه‌بندی معلمان تعیین شد
  • خبر خوب درباره فعالیت ماینرها
  • وجود نوعی انگل در منابع آب آشامیدنی شمال کشور
  • فیس‌بوک تغییر نام می‌دهد
  • پزشکیان: هیچ نامه‌ای از شورای نگهبان درباره دلایل ردصلاحیتم دریافت نکردم
  • دبیر انجمن خودروسازان ایران: ایران خودرو به فکر صادرات تارا اتوماتیک باشد
  • ارمنستان یک بزرگراه راهبردی به سوی ایران احداث می‌کند
  • وضعیت تولید واکسن‌های برکت و پاستور
  • علت قطعی برق در تهران اعلام شد
  • هلال احمر واکسن‌های ایرانی را صادر می‌کند؟
  • روزنامه اطلاعات از رئیسی انتقاد کرد
  • حکم اعدام آرمان عبدالعالی به تعویق افتاد
  • مهم‌ترین چکاپ‌هایی که خانم‌ها باید انجام دهند/اینفوگرافیک
  • وام ازدواج افزایش یافت؟
  • 11 مهر