راه های خانگی تسکین درد دندان

    کد خبر :927305

یکی از دردهای طاقت فرسا دندان درد است که می تواند به علت پوسیدگی، التهاب، ضعف دندان یا مشکلات لثه به وجود بیاید. بسیاری از افراد ترجیح می دهند در خانه درد دندان خود را کم کنند. استفاده از برخی روش های خانگی در عین کم خطر بودن، به تسکین و درمان دندان درد کمک بسیاری می کند.

بازتاب- گاهی درد دندان امان انسان را می برد شدت درد آن اغلب غیرقابل تحمل است و علل ایجاد دندان درد می تواند پوسیدگی، التهاب، ضعف دندان یا مشکلات لثه باشد.در حالی که دندانپزشک در دسترس نیست، یا امکان مراجعه سریع به دندانپرشک وجود ندارد. در این زمان راهکار خانگی برای درمان دندان درد در تسکین فوری آن تاثیرگذار است.

اصلی ترین دلایل دندان درد

دندان درد زمانی اتفاق می‌افتد که قسمت مرکزی و بسیار حساس دندان به‌نام مغزدندان دچار التهاب شود. پوسیدگی دندان، ضربه به دندان و عفونت دندان از علل بروز این التهابات‌اند. با این وجود، دندان درد می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد:
-التهاب مغز دندان
-پوسیدگی دندان
-سکته ی قلبی
-دندان قروچه (فشردن یا ساییدن دندان ها بر هم)
-فرسودگی مینای دندان
-التهاب لثه
-نشانگان مفصل گیجگاهی فکی
-فشار سینوس ها
-درد قفسه سینه

شستشو با آب نمک

شستشو با آب نمک جرم‌های روی دندان‌ها را سست می‌کند، عفونت را پاک می‌کند و درد را به صورت موقت تسکین می‌دهد. برای درمان خانگی دندان درد با آب نمک باید مقدار کمی محلول آب نمک را حدود 30 ثانیه در دهان‌تان بچرخانید. اینکار را نهایتا تا دوبار تکرار کنید.

داروهای مسکن

می‌توانید از داروهای بدون نسخه برای تسکین فوری دندان درد استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

کمپرس داغ و کمپرس سرد

هردوی این کمپرس‌ها برای درمان دندان درد مفید هستند؛ اما کمپرس سرد می‌تواند تورم و التهاب را هم کاهش دهد.
یک حوله داغ یا جوراب تمیزی که در ماکروویو گرم شده است می‌توانند نقش کمپرس گرم را برای شما ایفا کنند. برای کمپرس سرد هم می‌توانید چندقطعه یخ را در حوله قرار دهید، یا از غذاهای منجمد در فریزرتان استفاده کنید.

روغن کاری

شما نیاز به یک یا دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل، آب گرم، مسواک و خمیر دندان دارید. شما باید به مدت 20 دقیقه آب مخلوط به روغن را در دهان خود نگهدارید و سپس آن را قورت ندهید و سپس دندانتان را مسواک بزنید.

سیر تازه

یک حبه سیر را له کنید و آن را روی قسمتی که درد می‌کند، قرار دهید. این کار باعث می‌شود باکتری‌های موجود در آن ناحیه از بین برود و حس بهتری ایجاد ‌کند. شما می‌توانید با اضافه‌کردن کمی نمک به سیر له‌شده، اثرات این روش را برای درمان فوری درد دندان بیشتر کنید.

آویشن

آویشن ها به دلیل وجود تیمول، ماده ای با خاصیت استریل و ضد قارچ، در درمان درد دندان درد موثر هستند که می توانید با دم کردن آن در یک لیوان آب جوش دندان خود را شستشو دهید.

طب فشاری

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طب فشاری می‌تواند با تحریک ترشح هورمون اندورفین، به طور موقت برای دندان درد درمان خانگی موثر باشد. البته اگر بخواهید طب فشاری را امتحان کنید، باید کمی تحقیق کنید.
در سراسر بدن نقاط کلیدی‌ای وجود دارد که تصور می‌شود با درد دندان و فک مرتبط هستند. باید با جست‌وجو این نقاط را پیدا کنید، تا بدانید برای دندان درد و درمان خانگی آن روی چه نقاطی تمرکز کنید. یکی از تقاطی که می‌توانید امتحان کنید، جایی است که انگشت شست و اشاره به هم می‌رسند. این نقطه را برای دو دقیقه با انگشت شست دست دیگرتان فشار دهید.

صمغ مر

روشی تقریبا نه چندان شناخته شده که برای انجام آن باید:یک قاشق چای خوری از پودر مر را در داخل فنجان آب به مدت 30 دقیقه بجوشانید و صبر کنید تا محلول تان خنک شود. سپس برای استفاده هر بار یک قاشق چای خوری از این دارو را داخل یک فنجان آب بریزید و 5 تا 6 بار در روز غرغره این محلول را ادامه دهید تا دندان درد شما به کل از بین برود.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی طبیعی‌ست. برای تسکین فوری دندان درد با زردچوبه مقداری آب به پودر زردچوبه اضافه کنید و خمیر به‌دست‌آمده را روی دندان بگذارید.

عصاره وانیل

دو یا سه قطره وانیل را بر روی گوش پاک کن یا یک تکه پنبه بریزید و به صورت مستقیم بر روی محل آسیب دیده قرار دهید.

چای کیسه‌ای نعنا فلفلی

نعنا هم مانند میخک، دارای خواص بی‌حس کنندگی ملایم است. گذاشنن چای کیسه‌ای نعنا فلفلی روی دندان ملتهب‌تان می‌تواند درد آن را برای مدت کوتاهی کاهش دهد. توصیه می‌کنیم کیسه‌ها را چنددقیقه در یخچال خنک کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

آلوئه ورا

همانطور که می دانید سالیان درازی است که از ژل موجود در گیاه آلوئه ورا برای درمان انواع سوختگی ها و بریدگی های موجود در پوست استفاده می شود. امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این گیاه دارای خواص آنتی باکتریالی می باشد و به همین دلیل می توان از آن برای تمیز کردن لثه و درمان دندان درد استفاده کرد. اگر می خواهید که از این روش برای درمان و تسکین درد دندان استفاده کنید، باید مقداری از ژل آلوئه ورا را برداشته و دندان خود را به آرامی با آن ماساژ دهید.

چای سیاه

چای سیاه پررنگ به دلیل دارا بودن تانین که ماده ای قابض است و با کاهش التهاب، درد دندان را کاهش دهد. برای کاهش درد دندان یک چای کیسه ای را خیس کنید و روی ناحیه درد قرار دهید و یا اینکه چای سیاه را بعد از خنک شدن،چند بار در دهان تان غرغره کنید.

نکته

درد دندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله پوسیدگی دندان، پرکردگی آسیب‌دیده، شکستگی دندان، عفونت لثه یا آبسه دندان؛ که در این صورت برای پیشگیری از عوارض آن بهتر است درمان را با یک دندان پزشک آغاز کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید