حاشیه‌ای بر افتتاح باشگاه سوپرلاکچری در پایتخت/ وقتی نمایش شکاف طبقاتی عادی می‌شود

    کد خبر :902951
باشگاه لاکچری

چند روز پیش باشگاه بدنسازی سوپرلاکچری متافیتنس در مجتمع سام سنتر خیابان فرشته پایتخت با حضور جمعی از ورزشکاران مطرح آلمانی و ایرانی افتتاح شد، باشگاهی که براساس شنیده ها هزینه سالانه عضویت در آن بین 124 تا 320 میلیون تومان است.

بازتاب- میانگین شهریه ماهانه یک باشگاه بدنسازی در شهر تهران از 200 هزار تومان شروع می شود و به 2 میلیون تومان می رسد اما هزینه عضویت یک ماهه پکیج طلایی در باشگاه متافیتنس، 26 میلیون و 500 هزار تومان است آن هم در شرایطی که حداقل حقوق کارگران در سالجاری، چهارمیلیون و 179 هزار و750 تومان است، یعنی شهریه ماهیانه این باشگاه حدودا 6 برابر حقوق ماهیانه یک کارگر است.

مقایسه این ارقام یعنی حقوق یک کارگر در هر ماه با حق عضویت ماهیانه این باشگاه نشان از وجود شکاف طبقاتی در ایران دارد، براساس گزارشی که مرکز آمار ایران در سال گذشته از شاخص‌های کلان اقتصادی و اجتماعی طی سال های 84 تا 99 منتشر کرده، سهم ثروتمندان نسبت به فقیران افزایش بیشتری داشته است.

یکی از شاخص های مهم برای فهم بهتر شکاف طبقاتی، ضریب جینی است که نشان دهنده وضعیت درآمدی و توزیع ثروت بوده و بین صفر و یک تعریف شده و هر اندازه به سمت یک حرکت کند، نشان دهنده افزایش نابرابری در توزیع ثروت است.

ضریب جینی از سال 84 تا 99 دستخوش نوسان زیادی بوده اما عمدتا ارقام رو به افزایش بوده و این یعنی شکاف طبقاتی طی سال های اخیر صعودی بوده است و افتتاح این باشگاه با ارقام عجیب و غریب مربوط به حق عضویت آن، به خوبی حکایت از وجود شکاف طبقاتی و افزایش آن می دهد.

درواقع باشگاه متافیتنس قرار است که به مدیران برتر کشوری و افراد خاص خدمات ورزشی و پزشکی ارائه دهد و کاملا هم مشخص است که مردم عادی توان پرداخت هزینه یک جلسه حضور در این باشگاه را ندارند.

براساس گزارش های منتشر شده این باشگاه با تمام امکانات روز دنیا تجهیز شده و دستگاه‌های به کار برده شده در آن همگی از بهترین برندهای خارجی هستند، ضمن اینکه کادر مربیگری و پزشکی آلمانی در این باشگاه حضور دارند.

باشگاهی با حق عضویتی بالاتر از باشگاه های لندن

باشگاه ها معمولا هفته ای 3 جلسه و ماهانه 12 جلسه برای پکیج کلاس های خود در نظر می گیرند، در این میان گزارش های میدانی بازتاب نشان می دهد که شهریه ماهیانه یک باشگاه بدنسازی در جنت آباد مرکزی برای بانوان 200 هزار تومان و برای آقایان 250 هزار تومان و تک جلسه 30 هزار تومان است.

همچنین شهریه یک باشگاه بدنسازی در سعادت آباد حدود 400 هزار تومان برای بانوان و آقایان است و هزینه تک جلسه هم 50 هزار تومان است، شهریه یک باشگاه بدنسازی در تهرانپارس هم 400 هزار تومان برای 12 جلسه است، درواقع محدوده قیمتی یک باشگاه معمولی در شهر تهران بین 200 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است.

این موضوع برای باشگاه های معروف و گران قیمتی مثل انقلاب، اکسیژن رویال، باشگاه آفتاب فرمانیه،باشگاه هیروفرمانیه متفاوت است و شهریه این باشگاه ها چند برابر حق عضویت باشگاه های معمولی پایتخت است.

البته شهریه ماهانه باشگاه متافیتنس از باشگاه های خارج کشور هم گران تر است براساس توییتی که مجید تفریشی، استاد دانشگاه و تاریخ پژوه ساکن لندن منتشر کرده شهریه این باشگاه با ارز آزاد، بیش از 12 برابر نرخ باشگاه/استخر/سونای نسبتا گرانی است که او در لندن میرود.

تفرشی در این توییت گفته است: پول یک ماه این باشگاه در تهران بیشتر از هزینه یک سال باشگاهی است که من در لندن می‌روم.

واکنش وزارت ورزش

انتشار خبر افتتاح باشگاه سوپرلاکچری متافیتنس واکنش های متفاوتی را در جامعه و فضای مجازی به همراه داشته است، در حالی که برخی کاربران افتتاح چنین باشگاهی را نشان از وجود شکاف طبقاتی می دانند و خواستار رسیدگی و نظارت مسوولان به وضعیت اقتصادی کشور هستند.

در مقابل برخی دیگر وجود چنین باشگاه هایی را برای کشور لازم می دانند به نظر آنها صرف چنین هزینه ای برای بهره گیری از بهترین خدمات ورزشی کاملا منطقی بوده و فعالیت باشگاه های سوپرلاکچری در تمام دنیا پذیرفته شده است.

افتتاح این باشگاه واکنش مدیرکل ورزش و جوانان شمیران را هم به همراه داشته است، امید قمی در مورد وضعیت این باشگاه بدنسازی می گوید: فکر می‌کنم که این باشگاه مجوز تأسیس گرفته شده است اما در مورد نرخ شهریه‌ها فعلاً چیزی مطرح نشده است.

قمی درباره شهریه بالای این باشگاه می افزاید: اصلاً امکان ندارد و بعید می‌دانم چنین مبالغی وجود داشته باشد و اگر چنین چیزی قطعی باشد، قطعا اخطارهای لازم را می‌دهیم و حتماً در مورد اصل شهریه‌ها نظارت صورت خواهد گرفت.

او ادامه می دهد: نرخ‌گذاری شهریه باشگاه‌ها با هماهنگی اداره‌کل ورزش و سازمان صمت صورت می‌گیرد و هر باشگاه براساس میل خودش نمی‌تواند نرخ‌گذاری کند، البته برخی باشگاه‌ها به صورت پکیج کار می‌کنند و ممکن است مبالغشان از یک باشگاه تک‌بعدی بیشتر باشد، اما این مبالغی که عنوان می‌شود فکر نمی‌کنم صحت داشته باشد.

حالا فارغ از تمامی بحث هایی که درباره چرایی افتتاح باشگاهی لاکچری با این حجم از تبلیغات و شهریه وجود دارد، حضور بخش خصوصی در ورزش و استفاده از توان و دانش کشورهای دیگر و همکاری با آنها می تواند به ارتقای ورزش کشور کمک کند ضمن اینکه باید از حضور سرمایه گذاران خارجی هم در ایران حمایت شود،اگرچه نمی توان نسبت به افزایش شکاف طبقاتی در جامعه ایران و وجود تفاوت فاحش در سطح زندگی و رفاه مردم بی تفاوت بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید