استاندار خوزستان: مشکلات مردم در خوزستان انباشته است

    کد خبر :830853

استاندار خوزستان با بیان اینکه قرار شده است دبی آب رودخانه کرخه به همین شکلی که رهاسازی آب در آن افزایش یافته، ادامه داشته باشد، گفت: وزیر نیرو قول داده تا در پاییز، بخشی از نیاز کرخه از سد سیمره جبران شود.

به گزارش ایسنا؛ قاسم سلیمانی دشتکی در نشست ستاد تنظیم بازار خوزستان که شامگاه چهارم مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در بحث مشکلات اخیر خوزستان، همراهی های بسیار خوبی از سوی همه اعضای نظام با استان شکل گرفت و مصوبات بسیار خوبی نیز در این خصوص از سوی دولت برای خوزستان به تصویب رسید. همچنین سفرهای خوبی به خوزستان انجام شد، که نتایج ارزشمندی داشت.

وی افزود: با مصوبه ای که حدود ۱۰ روز گذشته از سوی دولت برای خوزستان در نظر گرفته شد، یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان به خوزستان کمک شد. همچنین تاکید شده تا ۱۵ درصد از اعتبارات تنش آبی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به خوزستان تعلق بگیرد.

نگرانی ها در زمینه آب در خوزستان هنوز زیاد است

استاندار خوزستان گفت: از اعتبار یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومانی تخصیص یافته به خوزستان، ۲۳۰ میلیارد تومان مربوط به مطالبات کشاورزان خوزستان در بحث سیلاب فروردین ماه ۹۸ بود که خوشبختانه مصوب و پرداخت شد. در این زمینه ۵۱ میلیارد تومان دیگر نیز باقی مانده بود که دولت تصویب کرده است به صورت متمم به کشاورزان پرداخت شود.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: بخشی دیگر از این اعتبار تخصیص یافته به استان که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان بود، برای تنش آبی، پروژه های آبفا و پروژه های آب و برق اختصاص یافت. همچنین حدود ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر از این اعتبار برای تکمیل سدهای چوئبده و مارد تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه نگرانی ها در بحث آب در خوزستان هنوز زیاد است، گفت: تالاب، دام ها، تامین آب شرب و کشاورزی و همچنین حق آبه محیط زیست به شدت دچار سختی و مشکلات شده بودند که مهمترین عامل این مسایل، کسری شدید حدود ۱۰ میلیارد متر مکعبی آب پشت سدها در مقایسه با سال قبل بود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: یکی دیگر از مسایل مربوط به عدم رعایت الگوی کشت بود. ما در زمان خشکسالی باید الگوی کشت را رعایت کنیم اما این مساله در خوزستان رعایت نشد. دلیل عدم رعایت الگوی کشت نیز این مساله بود که کشاورزان سال ها در خوزستان کشت برنج داشته اند و عدم کشت آن ها سخت بود.

ادامه افزایش دبی آب رودخانه کرخه

سلیمانی دشتکی با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور به خوزستان گفت: در سفر آقای جهانگیری قرار شده است دبی آب رودخانه کرخه به همین شکلی که رهاسازی آب در آن افزایش یافته، ادامه داشته باشد. همچنین با هماهنگی هایی که صورت گرفته احتمالا بتوانیم در پاییز و در اواخر مهر ماه و یا اوایل آبان ماه، بخشی از کمبود کرخه را از سد سیمره جبران کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه وزیر نیرو قول داده است تا این کار انجام شود و بخشی از نیاز کرخه از سد سیمره جبران شود.

مشکلات در خوزستان انباشته شده است

استاندار خوزستان با اشاره به اعتراضات مردم خوزستان در هفته اخیر گفت: مردم خوزستان در اعتراضات حق داشتند زیرا مشکلات مردم در خوزستان انباشته است. مشکلات کارگری، اشتغال، آب، فاضلاب، برق و… در خوزستان وجود دارد که انباشته شده است و مردم حق داشتند که به این مسایل اعتراض کنند.

سلیمانی دشتکی عنوان کرد: خوشبختانه پس از این مسایل به وجود آمده برای خوزستان، نهادهای انقلابی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، ستاد نیروهای مسلح و… به خوزستان کمک کردند.

وی ادامه داد: بخشی از خواسته های مردم خوزستان درست و به حق بود اما بخشی از مسایل به دلیل فشارهای مخالفان نظام بود که در پشت صحنه هستند و سعی دارند به هر اتفاقی دامن بزنند. خوشبختانه اکنون جو استان آرام شده و مردمی که خواسته صنفی داشتند صف خود را از مخالفان جدا کرده اند.

استاندار خوزستان با بیان اینکه دستگاه های اجرایی دقت کنند تا به مشکلات مردم اضافه نشود، گفت: نباید به زندگی مردم فشار وارد شود.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه دوران، دوران گذر از دولتی به دولت دیگر است، گفت: خوشبختانه رئیس جمهور منتخب دیدگاه بسیار مثبتی دارد و در جریان همه مصوبات در نظرگرفته شده برای خوزستان است و به این مساله تاکید دارد که دولت ها فرقی ندارند و باید مشکل مردم حل شود.

کسری فعلی مرغ از طریق توزیع مرغ منجمد برطرف شود

وی با اشاره به آخرین وضعیت بازار مرغ در خوزستان خاطرنشان کرد: کسری فعلی استان از طریق توزیع مرغ منجمد برطرف شود. در این زمینه تا کنون ۵۰۰ تن مرغ به استان آمده است و دستگاه های مسوول بر حسب نیاز نسبت به توزیع آن اقدام کنند.

استاندار خوزستان بیان کرد: با توجه به سهمیه در نظرگرفته شده برای استان، روزانه می توانیم حدود ۱۰۰ تن مرغ منجمد را در استان توزیع کنیم تا نیاز کوتاه مدت برطرف شود و در دو ماه یا ۴۵ روز آینده شاهد افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ تنی تولید مرغ در خوزستان باشیم و به مرور نیاز به توزیع مرغ منجمد را کاهش دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید