تاکید چین بر تقویت همکاری با ایران در دولت جدید

    کد خبر :828798

وزیر خارجه چین در تماس با همتای ایرانی خود بر تقویت همکاری با جمهوری اسلامی ایران در دولت جدید تاکید کرد.

به گزارش شفقنا، وزیر خارجه چین در تماس تلفنی خود با «محمدجواد ظریف» گفت چین آماده همکاری با ایران برای ادامه مخالفت با یکجانبه‌گرایی و رفتارهای قلدرمأبانه است.

وی افزود دو کشور برای حفاظت بهتر از منافع مشترک چین، ایران و سایر کشورهای در حال توسعه همکاری خواهند کرد.

طبق گزارش شبکه چینی «سی‌جی‌تی‌ان»، او در ادامه با اشاره به مشارکت مثبت حسن روحانی رئیس‌جمهور و دولت ایران در توسعه روابط دوجانبه طی هشت سال گذشته، اظهار داشت: چین به تقویت ارتباطات و همکاری با دولت جدید به ریاست ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب ایران ادامه خواهد داد.

وانگ یی افزود: چین ضمن تشکر از ایران برای حمایت از چین در موضوعات مرتبط با منافع اصلی این کشور، مانند همیشه از ایران در حفاظت از حاکمیت و عزت ملی و انتخاب راهی که متناسب با شرایط ملی آن است، حمایت خواهد کرد.

طبق این گزارش، ظریف هم به نوبه خود از چین به دلیل تامین واکسن و تجهیزات ضد همه‌گیری برای ایران و حمایت از مقابله آن با همه‌گیری تشکر کرد و افزود ایران امیدوار است در زمینه مقابله با این همه‌گیری به تقویت همکاری‌های خود با چین ادامه دهد.

ظریف در ادامه اظهار داشت: برای ایران، روابط دو کشور اهمیت بسیاری دارد و ایران معتقد است روابط دوجانبه بعد از روی کار آمدن دولت جدید بیش از قبل تعمیق خواهد شد.

دو طرف همچنین درباره اوضاع افغانستان به تبادل نظر پرداختند.

وانگ یی در سفری که فروردین ماه سال جاری به تهران داشت ضمن دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود با دیگر مقامات ایرانی هم ملاقات کرد و سند برنامه همکاری جامع ایران و چین (سند ۲۵ ساله) نیز به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید.

رئیس‌جمهور چین هم چندی پیش پس از انتخاب آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در پیامی به وی تبریک گفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید