1250 هزار میلیارد تومان، سقف بودجه سال 1401/ دستمزدها حداکثر 28 درصد رشد می کنند

    کد خبر :868682

در حالی که دولت فردا (21 آذرماه سال) بودجه سال 1401 را تقدیم مجلس شورای اسلامی می کند؛ خبر می رسد که سقف بودجه سال آینده حدود 1250 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

«بازتاب»؛ اگرچه چند روز پیش جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گویی اظهار کرد که کاهشی در بودجه سال آینده اتفاق نیفتاده، افزایش هم پیدا نکرده‌ است و فقط دو درصد نسبت به بودجه سال آینده اضافه شده و هزار و 270 هزار میلیارد تومان شده اما در گفت و گویی که امروز انجام داده، اعلام کرده که سقف بودجه سال آینده حدود 1250 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

به گفته قادری، سهم فروش نفت از 230 هزار میلیارد تومان در سال جاری به حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و 400 هزار میلیارد تومان هم برای درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته شده است، در نتیجه عملاً بودجه سال آینده در حدود 1250 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

او همچنین گفت: سقف فروش نفت در بودجه 1.2 میلیون بشکه در نظر گرفته شده‌ است و قرار نیست که برای بودجه‌ریزی منتظر تعیین تکلیف برجام باشیم اگر مذاکرات به نتیجه رسید، برای کمک به بودجه متمم تنظیم و الحاق می‌شود اما در حال حاضر بودجه بدون در نظر گرفتن نتیجه مذاکرات وین بسته شده‌ است.

لایحه بودجه سال 1401 به عنوان اولین سند مالی یک ساله در دولت سیزدهم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دولت بارها اولویت خود را کنترل تورم اعلام کرده است.  

رشد حقوق در سال آینده

به گزارش تسنیم، افزایش حقوق‌ها در سال 1401 در یک بازه شش تا 28 درصدی رخ خواهد داد که متوسط آن 10 درصد اعلام شده است.

در این میان قادری بیان کرد: تا جایی که اطلاع داریم دولت حداقل حقوق‌ها را از سه و نیم میلیون تومان به چهار و نیم میلیون تومان افزایش داده است که به معنای افزایش 28 درصدی است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: از سوی دیگر حقوق‌های بالا را که سقف پرداختی آنها 33 میلیون تومان بود به 38 میلیون افزایش داد که رشدی شش درصدی داشته است، درواقع افزایش حقوق‌ها در یک بازه شش تا 28 درصدی رخ خواهد داد که متوسط آن 10 درصد است.

راهکاری برای جلوگیری از کسری بودجه

دولت سیزدهم در شرایطی کشور را تحویل گرفت که با کسری بودجه‌ای در حدود 400 هزار میلیارد تومان مواجه بود اما به نظر می‌رسد با وجود فروش اوراق و درآمدهای مالیاتی خطر کسری بودجه شدید در سال جاری کم‌رنگ شده است.

قادری دراین باره گفت: با توجه به اینکه فروش سهام و اموال و دارایی‌های دولت با مشکلاتی مواجه خواهد شد طبیعی است که فروش اوراق اسناد خزانه وجود داشته باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اگر این مسئله را به عنوان کسری در نظر بگیریم می‌توان نتیجه گرفت که در سال آینده هم تصویب بودجه را خواهیم داشت.

او ادامه داد: در کنار این مسئله اقداماتی نظیر تعیین نرخ محاسبه حقوق ورودی گمرکی بر مبنای نرخ ای‌تی‌اس به جای ارز 4200 تومانی و همچنین صادرات روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت در روز با نرخ هر بشکه 60 دلار و قیمت هر دلار 23 هزار تومان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

به گفته قادری، البته میزان درآمدهای نفتی مشروط به اجازه مقام معظم رهبری برای عدم واریز مازاد 20 درصد از سهم صندوق توسعه ملی است.

این نماینده مجلس اظهار کرد: براساس قانون، در سال آینده دولت باید 40 درصد درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند و تلاش دولت بر این است که بتواند از مقام معظم رهبری مجوز بگیرد و سهم صندوق توسعه ملی را به 20 درصد محدود کند.

ناگفته نماند که در بودجه سال آینده عدد قابل توجهی برای پرداخت بدهی صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده است؛ این رقم در مجموع به حدود 200 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید