‎تامین اجتماعی از فضایی پرحاشیه به محیطی مستحکم برگشته است

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۲۲:۰۹

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی در مجموع از یک فضای پرحاشیه به محیطی مستحکم برگشته است و تمامی فعالیت های این سازمان در قالب برنامه راهبردی انجام شده است.

محمدعلی همتی در بازدید از بیمارستان لواسانی که به مناسبت هفته سلامت انجام شد،افزود: سال گذشته سالی شفاف برای حوزه درمان تامین اجتماعی بود. سال بهره گیری از زیرساخت هایی که از قبل طراحی شده بود.
همتی با بیان اینکه اجرای برنامه HIS بیمارستانی و استقرارنسخه الکترونیک، از جمله اقدامات بزرگ حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی بوده است، گفت: این برنامه ها نیاز به زیرساخت های وسیع، خرد و همکاری جمعی داشت، که مجموعا در این سازمان اتفاق افتاد.
وی با اشاره به استقرار نظام ارجاع داخلی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی، افزود: این کار در ١٠ استان کشور انجام شده و بخصوص برای بیماران مزمن پرونده الکترونیک تشکیل داده‌ایم و تا پایان سال جاری تمام استان‌ها دارای سیستم ارجاع داخلی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی خواهند شد.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره اعتباربخشی بیمارستانی اظهارکرد: بیمارستان‌های ما از طریق وزارت بهداشت مورد ارزیابی قرارمی‌گیرند. درسال گذشته عملکرد درخشانی دراین باره داشتیم و ٩٣ درصد بیمارستان‌ها حائز درجه یک و درجه یک عالی شدند.
همتی ادامه داد: هفت درصد بیمارستان‌های باقیمانده این سازمان، درجه دو را کسب کردند که عمدتا بیمارستان‌های ٣٢ تخت‌خوابی دراستان‌ها بودند و تلاش می‌کنیم تحت برنامه ارتقاء و ساماندهی بیمارستان‌های کوچک، بیمارستان‌های ٣٢ تخت‌خوابی خود را ارتقاء دهیم.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه هرساله رضایتمندی بیماران از مراکز ملکی این سازمان افزایش پیدا کرده است، گفت: این رضایتمندی، نقطه درخشانی در حوزه درمان تامین اجتماعی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه امسال جزو معدود سال هایی است که سازمان جهانی بهداشت، شعارخود را مرتبط با سلامت روان انتخاب کرده است، تصریح کرد: این فرصت خوبی است که روانپزشکان، روانشناسان، سیاستمداران و برنامه ریزان جوامع، درباره بیماری افسردگی، شیوع و روشهای پیشگیری و درمان آن اقدام کنند.
همتی بیان داشت: بیماری افسردگی به چند دلیل اهمیت دارد؛ یکی اینکه درهمه کشورهای جهان میزان شیوع بیماری افسردگی بالاست و براساس آمارها حدود 15 درصد مردان و 25 درصد زنان از بیماری افسردگی رنج می برند و هرقدر یک بیماری شایع شود، قطعا سیاستگذاران و مسئولان بهداشت و درمان باید به فکر کنترل و پیشگیری از بیماری باشند.
وی ادامه داد: نکته دیگراینکه بیماری افسردگی اثرات زیادی را در زندگی فرد بیمار و اطرافیانش می گذارد و این بیماری تنها به فرد بیمار ختم نمی شود. فرد بیمار دچار مشکل جدی شده و عملکرد شخصی و فعالیت اجتماعی او کاهش پیدا می کند.
همتی با اشاره به اینکه براساس آمارهای جهانی، حدود 50 درصد بیماران افسرده به دلیل آگاهی نداشتن از بیماری خود، تحت درمان قرار نمی گیرند، گفت: این امر ناشی از «باورهای غلط» درباره این بیماری است. این باورها می تواند بیمار را از درخواست درمان مناسب یا ارائه درمان محروم کند.
وی ادامه داد: یکی از انواع باورهای غلط، «انگ» بیماری است و بیمارهراس از انگ خوردن این بیماری دارد. همچنین ضعیف النفس بودن و کم اراده تلقی شدن بیمار، از دیگر باورهای غلط بیماری افسردگی است که در برخی موارد تصور می شود شخص افسرده تقاص گناهانش را پس می دهد. درحالی که افسردگی درهمه افراد، تمامی سنین و هرنوع ایده و تفکری می تواند به وجود آید و ارتباطی با خوب یا بد بودن، قوی یا ضعیف بودن و راستگو یا دروغگو بودن فرد ندارد.
همتی گفت: چنین باورهای غلط در مورد افسردگی شکننده است و کمک می کند بیماران ترس در وجودشان تقویت شود و امکان درمان نداشته باشند.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: یکی دیگر از باورهای غلط، این تصور است که افسردگی درمانی ندارد و فردی که دچارافسردگی شده، تا آخرعمرمبتلا به این بیماری خواهد بود. اما باید دانست که دربرخی ازموارد، افسردگی یک بیماری دوره ای است و فرد از طریق درمان، پس از چند ماه بهبود می یابد.
وی با بیان اینکه درکشور ما درباره این بیماری بررسی های متعددی انجام شده است، گفت: مواردی ازافسردگیهای خفیف در جامعه ایران وجود دارد که ناشی از عوامل محیطی، استرسها و فشارهای اجتماعی و خانوادگی است و نیاز به درمان دارویی ندارد؛ اما در افسردگی شدید حتما باید با مراجعه به پزشک، خدمات درمانی و دارویی صورت گیرد تا بیماری به افسردگی مزمن تبدیل نشود.
همتی اظهار داشت: بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، بیماری افسردگی در کشورهای در حال توسعه، بیشتر اوقات با علائم جسمی بروز می کند اما در کشورهای توسعه یافته شکایات افراد، ناشی از کم خلقی و احساس غمگین بودن است.
وی با بیان اینکه، ٤٠ تا ٥٠ درصد مراجعین به کلینیک های قلب و عروق، مشکلات روانپزشکی دارند، گفت: نیاز داریم تمامی این بیماران را به نوعی تحت درمان و مشاوره روانپزشکان قرار دهیم. از اینرو که بحث کنترل هزینه های سلامت بحثی جدی در حوزه درمان محسوب می شود.
همتی اظهارداشت: بیماری افسردگی بیشترین ناتوانی را برای مسئولین نظام سلامت ایجاد می کند و به همین برای باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه بر خلاف تصوری که درجامعه وجود دارد مبنی بر اینکه داروهای بیماری افسردگی اعتیاد آورند و وابستگی ایجاد می کنند، گفت: اینگونه داروها به طور کامل خاصیت اعتیاد آوری ندارند و این نگرانی باید در جامعه برطرف شود.
در پایان این برنامه معاون درمان تامین اجتماعی و هیات همراه از بخش های روانی بیمارستان لواسانی بازدید و با اهدای گل از بیماران عیادت کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید