۹۵ درصد سازمان های دولتی آمادگی تحول دیجیتال ندارند

    کد خبر :445083

وزیر ارتباطات گفت: برمبنای بررسی های انجام شده، ۹۵ درصد دستگاه ها و سازمان های دولتی، آمادگی تحول دیجیتال و رسیدن به اقتصاد دیجیتال را ندارند.

محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز در مراسم افتتاحیه نهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات که در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، یکی از چالش‌های مهم این روزهای بسیاری از کشورها را آماده شدن برای انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال عنوان کرد.

وی گفت: تغییرات برای رسیدن به این هدف در کشور نیز از ابتدای دولت دوازدهم در حوزه ICT آغاز شده و همچنان نیز با سرعت در حال پیشروی است؛ به زودی نیز تغییرات شگرفی را رقم خواهیم زد.

جهرمی با اشاره به اینکه به مدت ۱۲ سال جلوی توسعه نسل سوم و چهارم موبایل در کشور گرفته شد، افزود: اما با آزاد شدن این فناوری، شاهد نرخ سریع تغییرات بودیم و اگر برای دیگر موارد این‌چنینی نیز زمینه‌سازی نکنیم نمی‌توانیم اقتصاد پویا و سهم‌ مناسبی از بازار صنعت ICT در جهان داشته باشیم.

وزیر ارتباطات گفت: برای مثال نسل پنجم ارتباطات یکی از مباحث داغ این روزها است و این فناوری می تواند زمینه‌ساز فعالیت ماشین‌های هوشمند متعدد شود، چرا که یکی از کاربردهای آن، کاهش تاخیر در شبکه از ۲۰ به یک میلی‌ ثانیه است. اما سوال اینجاست که آیا برای استفاده از ابزارهای هوشمند توانایی وجود دارد و یا برای هوشمند کردن شهر، المان‌های شهر هوشمند را داریم یا خیر؟

آذری جهرمی با بیان اینکه زمان بسیار کوتاهی برای مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم داریم و باید در این فرصت کوتاه از حداکثر توانمندی داخلی و هم‌افزایی در کشور استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: آماده شدن برای انقلاب صنعتی چهارم فراتر از حوزه ICT است.

وی گفت: برای مثال بخش ارتباطات، وظیفه‌ای در حوزه فرهنگی، صیانت از کودک و فضای مجازی، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های نوین ندارد. اما کسانی که مسئولیت دارند وظیفه‌شان را انجام ندادند و درنتیجه ناگزیر به ورود به این حوزه‌ها شده‌ایم؛ اتفاقا این افراد زبان انتقادشان باز است. هرچند که یک نفر کار کند و همه طلب کنند، کار سختی نیست.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم یک انقلاب بزرگ است، گفت: در این باره پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال گذشته دوره‌هایی را آغاز کرده تا تحولات دیجیتال را به زبان ساده و قابل فهم برای مجموعه‌ها تبدیل کرده‌ و برای سازمان‌ها گزارش‌های اختصاصی درباره تحول دیجیتال تولید کردند. اما نتایج این گزارش‌ها به شدت نگران کننده بوده است. زیرا طبق گزارشی که از رئیس پژوهشگاه دریافت کردم ۹۵ درصد سازمان ها به هیچ وجه آمادگی ورود به این عرصه را ندارند.

جهرمی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف برای خود ایده دارد، افزود: در حوزه اقتصاد نیز ایده انقلاب اسلامی، اقتصاد مقاومتی است. همانطور که سبک‌های متعددی از اقتصاد در جهان وجود دارد مانند اقتصاد سرمایه‌داری، اقتصاد لیبرالیستی و اقتصاد کمونیستی، در ایران نیز مفهوم اقتصاد با اقتصاد مقاومتی تبیین می‌شود.

به گزارش مهر، وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یک پروژه نیست بلکه سبک اقتصاد انقلاب اسلامی است؛ اما برخی به اشتباه اقتصاد مقاومتی را تعبیر به پروژه می‌کنند. در همین حال شبکه ملی اطلاعات نیز یک پروژه نیست و از دیدگاه انقلاب اسلامی به مفهوم توسعه فضای مجازی بوده و هیچگاه متوقف نمی‌شود. تحول دیجیتال نیز یک پروژه نیست و فرآیند مداوم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در اتحادیه جهانی مخابرات چالش‌هایی وجود دارد و یکی از این چالش‌ها این است که برخی معتقدند مقررات گذاری در حوزه اینترنت ‌را سازمان «آیکن» که تحت سلطه آمریکا است باید انجام دهد. این امر به معنای پیش‌ بردن یکجانبه‌گرایی در توسعه ICT است و اگر در برابر آن سکوت کنیم ۱۰ سال دیگر به شدت دچار یکجانبه‌گرایی برخی کشورهای غربی در حوزه ICT و اینترنت خواهیم بود.

جهرمی افزود: البته این موضوع امروز نیز مورد تاکید برخی کشورهای غربی است و شاهدیم که روسای جمهور برخی از این کشورها به دنبال یافتن راهی برای پایان یکجانبه‌گرایی در حوزه اینترنت هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید