۷ زندانی ایرانی در قطر آزاد شدند

  • سیاسی
  • سه شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ ۱۰:۲۱
    کد خبر :1004496
۷ زندانی ایرانی قطر

سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه از آزادی ۷ زندانی ایرانی در قطر و بازگشت آنها به کشور خبر داد.

وی بامداد امروز (سه‌شنبه) ششم تیر ماه در توییتر نوشت:

هفت زندانی کشورمان با همکاری مقامات ذیربط قطر امروز آزاد و به سوی کشورمان پرواز کردند.

۶ نفر از این هفت نفر چندی پیش به جرم ورود غیرقانونی به آب‌های قطر بازداشت شده‌ بودند.

سفیر ایران در دوحه چندی پیش نیز درباره ۶ هموطن ایرانی که به جرم ورود غیرقانونی به آب‌های قطر بازداشت و به حبس یک ساله و جریمه نقدی ۵۰ هزار ریال قطری محکوم شده بودند، اعلام کرد: به لطف خدا و با پیگیری‌های همکاران سفارت و کمک مسؤولان ذیربط در قطر، ۶ تن از هموطنانی که به جرم ورود غیرمجاز به آب‌های قطر بازداشت و به حبس یک ساله و جریمه نقدی ۵۰ هزار ریال قطری محکوم شده بودند، با تعلیق سه ساله همراه شد. بر این اساس هموطنان فوق طی روزهای آینده آزاد و به کشورمان باز خواهند گشت.

حمیدرضا دهقانی پوده سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه ۲۶ اردیبهشت ماه از بازداشت ۶ تبعه ایرانی توسط گارد ساحلی قطر به دلیل ورود به آب‌های داخلی این کشور خبر داد و در صفحه توئیترش نوشت:

پنجشنبه یکی از همکاران را به شهر راس لفان، اعزام تا با ۶ هموطن دستگیر شده توسط گارد ساحلی قطر، دیدار کند. همگی سالم بودند. آنها در حال غواصی و تفریح به اشتباه وارد آب‌های قطر شده بودند. در تلاشیم ان‌شاءالله با کمک مسؤولان ذیربط قطری آنها را آزاد و به کشورمان بازگردانیم.

سفیر ایران قبل از آن هم در توئیتی از انتقال ۲ تن از محکومان ایرانی زندان مرکزی قطر (یک خانم و یک جوان زیر ۲۰ سال) به زندان‌های کشور خبر داد.

موافقتنامه استرداد مجرمان در خرداد ماه ۱۳۸۹ بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر امضا شده است. براساس این موافقتنامه هر یک از طرف‌ها متعهد می‌شود اشخاصی را که از طرف مقامات صلاحیتدار طرف درخواست‌کننده به لحاظ ارتکاب جرم یا برای اجرای مجازات تحت پیگرد بوده و در قلمرو وی یافت می‌شوند، حسب درخواست طرف دیگر به آن طرف مسترد دارند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در دوحه چندی پیش از آزادی سه تبعه ایرانی بازداشت شده در قطر و بازگشت آنها به کشور خبر داد. این سفارتخانه پنجم اردیبهشت ماه در صفحه توئیتر خود در این خصوص اعلام کرد: «طی روزهای اخیر سه نفر از اتباع کشورمان که با «هیا کارت» (کارت شناسایی دیجیتالی است که در دوران برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر مورد استفاده قرار می‌گرفت)، وارد کشور ‎قطر شده و به دلیل اشتغال بدون مجوز بازداشت شدند، با پیگیری‌های این سفارت، آزاد و به کشور بازگردانده شدند.» این سفارتخانه همچنین خطاب به هموطنان ایرانی از آنها خواسته که به این موضوع توجه داشته باشند که اشتغال در قطر بدون مجوز شغلی و ویزای کار ممنوع بوده و عواقب قانونی دارد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته‌ای که گذشت سفری یک روزه به قطر داشت. وی در این سفر ضمن دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به رایزنی پرداخت. در دیدار امیرعبداللهیان با همتای قطری مسائل سیاسی دوجانبه، برخی موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی، روند برگزاری کمیسیون‌ مشترک اقتصادی دو کشور، ارتقای حجم تبادلات تجاری، تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بخش خصوصی، همکاری‌های حمل و نقل بویژه حمل نقل دریایی و فعال‌تر کردن بنادر دو کشور برای تقویت حمل و نقل کالا و مسافر، موضوعات کنسولی به ویژه وضعیت شهروندان ایرانی زندانی در قطر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.موضوعات کنسولی از جمله کمک به آزادی و یا انتقال زندانیان ایرانی در زندان‌های قطر نیز از دیگر موضوعات مطرح شده توسط امیرعبداللهیان در این دیدار بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید