۲۰۰هزار دانشجوی دکتری در آستانه ورود به بازار کار

    کد خبر :48728

وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بهره وری نیروی کار کشور طی یک دوره ۲۰ساله متحول خواهد شد، گفت:امروز حدود ۲۰۰هزار دانشجوی دکتری داریم که در آستانه ورود به بازار کار قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی در مراسم رونمایی از طرح‌های آموزشی مهارت های فنی حرفه ای گفت: ما امروز برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی نیازمند حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هستیم اما این میزان اعتبار به سختی تامین می شود.

وی با بیان اینکه بخشی از این اعتبارات باید از محل بهروه وری و ارتقای مهارت تامین شود گفت: حداقل۲۰ درصد از منابع برای تحقق هر یک واحد درصد رشد باید از محل بهره وری تامین شود.

ربیعی ادامه داد: من معتقدم برای یک رشد مبتنی بر عقلانیت باید صبور باشیم تا در یک برنامه ۲۰ ساله آموزش های فنی و حرفه ای بتواند سطح مهارت جامعه را متحول کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امروز در بحث‌ تبدیل اموزش های تئوری به تکنسین دچار نقط ضعف هستیم. امروز حدود ۲۰۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که در آستانه ورورد به بازار کار هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش های فنی و حرفه ای را توسعه دهیم، گفت: در این زمینه برنامه هایی باکمک سازمان آموزش فنی و حرفه ای از سال ۹۴ با جدیت آغاز شده است. تقریبا از دو سال پیش اینکه چگونه آموزش های مجازی با استفاده از تکنولوژی بومی را شتاب ببخشیم، آغاز کردیم.

ربیعی ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده در کشورهای تازه صنعتی شده، راه پیشرفت و توسعه در این کشورها از مسیر ارتقای مهارت نیروی انسانی بود که ما نیز معتقدیم تنها راه میانبر برای تحقق توسعه و رشد اقتصادی تقویت مهارت های نیروی انسانی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بر اساس مذاکراتی که با مقامات سه کشور آسیای شرقی داشتیم یکی از این کشورها اعلام کرد پیش از آغاز تحول در اقتصاد و برنامه های توسعه اقتصادی، تقویت نیروی انسانی را در دستور کار قراردادیم؛ همچنین در کشورهای اروپایی مسیر رشد و توسعه نیروی انسانی در فرایند انقلاب صنعتی طی شد.

ربیعی عنوان کرد: از طرف دیگر باید پذیریم که بخش عمده ای از بیکاری فقدان مهارت جوانان است. بر اساس مطالعه ای که در دوران مسئولیت وزارت کار انجام دادم بیش از ۹۰ درصد افرادی که حتی دارای مهارت های جزیی بودند، از طریق کاریابی ها جذب بازار کار شدند. البته این معضل فقدان مهارت ریشه در سیاست های نادرست شش دهه گذشته در نظام آموزشی کشور دارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم همسو کردن سیاست های سازمان آموزش فنی و حرفه ای و وزارت علوم را در راستای تربیت فارغ التحصیلان متناسب با نیروی کار از برنامه های این وزارتخانه آغاز کرد و گفت: این سیاست از سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفت و اخیرا نیز رَسته شغل های موردنیاز هر استان به صورت تفکیک آماده شده است.

وی با تاکید بر اینکه «مهارت» را هم برای شغل یابی و هم برای افزایش بهره وری باید ارتقا دهیم ادامه داد: همانطور که تاکید کردم حداقل ۲۰ درصد منابع مورد نیاز برای یک درصد هر رشد تعیین شود این همان هدفی است که باید دنبال کنیم.

ربیعی اشتغال در گروه تولید و صنایع متوسط و بزرگ یکی از برنامه های این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: برای اشتغال زایی در صنایع متوسط رو به بالا مانند صنعت بزرگ در حوزه انرژی، آموزش جوار کارگاه در نظر گرفته شده است و در این زمینه طی دو سال اخیر ۵۵ تفاهمنامه در سال های اخیر با دستگاه های مختلف منعقد شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی گفت: این طرح به عنوان یکی از برنامه های اشتغال با تمرکز بر روستا در سال گذشته به مجلس ارائه شد و در نوبت رسیدگی در صحن مجلس قرار دارد. بر اساس این طرح برنامه ای که در حوزه اشتغالزایی اجرا خواهیم کرد، در قالب تمرکز بر «روستا – مزیت» و «روستا – مهارت» است. در قالب این طرح بنا نداریم با پول پاشی و پرداخت تسهیلات اشتغال ایجاد کنیم، بلکه اشتغال زایی در روستاها بر مبنای آموزش های فنی و حرفه ای مبتی بر سیار و الکترونیک است.

این عضو کابینه دولت یازدهم در قالب طرح تسهیلات اشتغالزایی صندوق توسعه ملی بانک های کشاورزی، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید به عنوان بانک های عامل تسهیلات و منابع مورد نیاز برای آموزش های فنی و حرفه ای پرداخت خواهند کرد.

ربیعی اظهار امیدواری کرد در پایان سال ۹۶ گزارش خوبی از نتایج اجرای طرح روستا – مزیت و روستا – مهارت ادامه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه بنگاه های خرد و کوچک بیشترین سهم را در اشتغالزایی دارند، گفت: آموزش های در این سطح خدمات بیشتر مبتنی e-learning اموزش های الکترونیکی خواهد بود. همچنین در بخش خدمات نیز بیشترین آموزش ها مبتنی بر آموزش های مجازی و الکترونیک است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی را یکی از نقاط ضعف اشتغال در رسته فعالیت های شغلی عنوان کرد و گفت: در این زمینه ۸۰ درصد طراحی زیور آلات و طلا در اختیار چینی ها قرار دارد. ضمن این که در بخش پوشاک و کفش نیز ظرفیت های اشتغال بسیار خوبی در بخش طراحی وجود دارد.

ربیعی ادامه داد: در نهایت باید به مرحله ای برسیم که با توسعه کیفی نظام آموزش فنی و حرفه ای هر فرد دارای گواهینامه صلاحیت حرفه ای برای کارفرمایان و متقاضیان جذب نیروی کار دارای اعتماد باشد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره اشتغال حدود ۱۲۰ هزارنفر در بخش فضای مجازی این میزان شغل در این رسته فعالیت سهم بسیار کمی است، ضمن اینکه در حوزه فضای مجازی و فناوری اطلاعات بیشترین اشتغال در بخش تولید محتوا است و حوزه زیرساخت اشتغال زیادی در رسته فناوری و اطلاعات ایجاد نمی کند. بنابراین سیاست های دولت باید براساس افزایش پهنای باند باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید