یک موتور جستجوی سانسور شده ،‌ هدیه‌ی گوگل به دولت چین!

    کد خبر :337960

گوگل در حال توسعه‌ی یک موتور جستجوی سانسور شده مخصوص چین است تا بتواند نتایج غیرقابل قبول از سوی دولت این کشور را فیلتر و مسدود کند. این یک هدیه‌ی خوب از سوی گوگل به دولت چین خواهد بود.

دولت چین مدت‌هاست بسیاری از سرویس های شرکت گوگل را از دسترس کاربران چینی خارج کرده است. گفته می‌شود گوگل در حال کار بر روی پروژه‌ای به نام Dragonfly است که با هدف بازگرداندن جستجو از طریق گوگل در چین طراحی شده است. این شرکت مشغول طراحی بر روی یک موتور جستجوی ویژه است که دارای یک لیست سیاه برای برخی سایت ها است تا اصطلاحات مربوط به حقوق بشر، دموکراسی،‌ مذهب و تظاهرات اعتراضی را مسدود کند. کار بر روی موتور جستجوی سانسور شده گوگل از پاییز سال 2017 آغاز شده و ماه ژانویه در خلال برگزاری نمایشگاه CES به مقامات چینی نشان داده شده است.

با توجه به برخی اسناد داخلی که توسط The Intercept به دست آمده است،‌ نسخه‌ی نهایی موتور جستجوی سانسور شده گوگل قرار است بین 6 الی 9 ماه آینده آماده شده تا به تصویب دولت چین برسد. اگر این پروژه ادامه پیدا کند، شرکت مستقر در مانتین ویو برای اولین بار موتور جستجوی خودش را در اختیار کاربران چینی قرار خواهد داد. از آنجایی که 95 درصد افرادی که در چین به اینترنت دسترسی دارند، از گوشی های هوشمند استفاده می‌کنند، گوگل این محصول جدید را در ابتدا به عنوان یک اپلیکیشن موبایلی ارائه می‌کند و سپس پلتفرم دسکتاپی آن را به عرضه خواهد رساند.

این اسناد می‌گویند که پلتفرم جدید گوگل به سادگی کار می‌کند. زمانی که پلتفرم کلمات کلیدی بحث برانگیز را تشخیص دهد، آن سایت‌هایی که در حال حاضر در چین ممنوع شده‌اند (نظیر نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال) را فیلتر و مسدود می‌کند. این موتور جستجوی سانسور شده همچنین جلوی نمایش محتوای سرگرمی بزرگسالان را نیز خواهد گرفت. یک سلب مسئولیت از گوگل وجود دارد که عنوان می‌کند «برخی از نتایج ممکن است به دلیل الزامات قانونی حذف شده باشند».

یک منبع داخلی گفته است که فقط چند کارمند از مجموع 88 هزار کارمند فعال بر روی این پروژه از تمام جزئیات آن آگاه هستند که آن‌ها هم اجازه‌ی رسانه‌ای کردن اطلاعات خود را ندارند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ابراهیم کورشی گفت:

    ای کاش ایران هم با گوگل صحبت کنن که گوگل رو فقط سانسور و فیلتر موارد غیر اخلاقی و پورنوگرافی بکنه. انصافا کودکان و بچه های نوجوان خیلی خیلی دارن در معرض این جور چیز ها قرار می گیرن

دیدگاهتان را بنویسید