چین از عضویت ایران در بریکس حمایت کرد

    کد خبر :1008405
چین ایران بریکس

سفیر جمهوری خلق چین در تهران با بیان اینکه احیای روابط ایران و عربستان عمل موفقیت‌آمیز ابتکار امنیت جهانی است، اظهار داشت: چین از درخواست ایران برای پیوستن به سازمان بریکس حمایت می کند. البته در این مساله سایر اعضا هم باید موافقت کنند.

چانگ هووآ درباره تداوم نقش چین در حل و فصل مسائل منطقه مانند آنچه در احیای روابط ایران و عربستان رخ داد، گفت: چین با همه کشورها در این منطقه روابط خوبی را حفظ کرده است، سال گذشته شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به عربستان سفر کرد و در ابتدای سال جاری میلادی نیز رئیس‌جمهور ایران به چین سفر کرد.

وی افزود: روسای جمهور سه کشور ایران، چین و عربستان درباره صلح و امنیت منطقه تبادل نظر کردند و طرف‌های ایرانی و عربستانی نیز اظهار داشتند که روابط دو جانبه را احیا کرده و صلح و ثبات منطقه را حفظ کنند، چین از این اتفاق خوشحال است.

سفیر چین در تهران با بیان اینکه وزرای خارجه ایران، چین و عربستان سعودی توافقی را در پکن امضا کردند، اظهار داشت: از نظر ما این موفقیت صلح و گفت‌وگو است، دیدیم بعد از احیای روابط ایران و عربستان، نسیم صلح در منطقه به وجود آمد.

چانگ هووآ همچنین بیان کرد: شی جین پینگ رئیس جمهور چین ابتکار امنیت جهانی را مطرح کرد و محور آن حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو است، در واقع احیای روابط ایران و عربستان عمل موفقیت‌آمیز ابتکار امنیت جهانی است، چین تمایل دارد برای بهبود صلح و ثبات منطقه این ابتکار دنبال شود.

این دیپلمات چینی درباره اینکه آیا چین به سیاست خود همانند حمایت از ایران برای عضویت در سازمان‌هایی مانند شانگهای ادامه می‌دهد؟ گفت: حتما، چین از عضویت ایران در سازمان بریکس هم حمایت می کند، سال گذشته شی جین پینگ رئیس جمهور چین از رئیس جمهور ایران دعوت کرد تا در گفت‌و گوی عالی توسعه شرکت کند، ما از درخواست ایران برای پیوستن به سازمان بریکس حمایت می‌کنیم البته در این مساله سایر اعضا هم باید موافقت کنند.

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید