یک سیاستمدار در آژانس انرژی اتمی/ انتخاب مدیرکل جدید به ضرر ایران است

    کد خبر :634859

گروه بین‌الملل بازتاب: رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد. رافائل گروسی آرژانتینی که ۵۸ سال سن دارد، هم‌اکنون سفیر آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یک مقام باسابقه درزمینهٔ دیپلماسی هسته‌ای است. او در رقابتی نزدیک با کورنل فروتسا رومانیایی، معاون سابق یوکیو آمانو، مدیرکل درگذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیرکل موقت این آژانس، توانست پیروزی را از آن خود کند.

 

حسن بهشتی‌پور – کارشناس مسائل بین‌الملل – در خصوص انتخاب رافائل ماریانو گروسی به‌عنوان مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در صفحه اجتماعی خود می‌نویسد:

 

نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در جلسه محرمانه خود روز دوشنبه هفتم آبان، آقای رافائل ماریانو گروسی را به‌عنوان مدیرکل جدید این نهاد بین‌المللی نظارت‌کننده بر فعالیت‌های هسته‌ای ۱۷۱ کشور جهان انتخاب کرد.

 

باآنکه مواضع آقای گروسی در سه سالی که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به‌عنوان معاون سیاسی آقای آمانو، مدیرکل پیشین، فعالیت می‌کرد، در مورد ایران سختگیرانِ بود؛ ولی فکر می‌کنم ایران باید از انتخاب او استقبال کند.

 

زیرا ایران با اقدام‌های شفاف‌سازی خود در چارچوب برجام اصولاً جایی برای بهانه‌جویی دیگران باقی نگذاشته است. درواقع تا زمانی که ایران از میزان تعهدات خود در همکاری با آژانس نکاسته؛ به‌هیچ‌وجه نباید نگران حضور دبیر کل جدید یا تیمی باشد که مشخص نیست دیدگاه آن‌ها در مورد همکاری با ایران چه خواهد بود.

 

اتفاقاً ایران می‌تواند همکاری خوبی با مدیرکل جدید که رسماً کار خودش را از یازدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ (اول ژانویه ۲۰۲۰) آغاز می‌کند، بنیان بگذارد.

 

 

آقای رافائل ماریانو گروسی متولد بوئنوس‌آیرس آرژانتین در سال ۱۹۶۱ است که به‌عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای شناخته می‌شود؛ دکترای تاریخ و سیاست بین‌الملل خود را در سال ۱۹۹۱ از دانشگاه ژنو کسب کرده است. او بیش از آنکه مانند یوکیو آمانو یک حقوقدان باشد، یک سیاستمدار است.

 

شاید برای ایران بهتر بود آقای فِروتسا، سرپرست کنونی آژانس، به‌عنوان مدیرکل جدید انتخاب می‌شد؛ زیرا او یک متخصص اتمی از کشور رومانی بود که کمتر وارد بازی‌های سیاسی مرسوم در آژانس می‌شد.

 

اما بالاخره ۲۴ کشور از ۳۵ کشور عضو شورای حکام ترجیح دادند زمام امور این نهاد بسیار تأثیرگذار بر صحنه اتمی جهان را در چهار سال آتی به یک سیاستمدار بسپارند.

 

انتهای پیام/#

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید