یک ارکستر سمفونیک جدید متولد شد

    کد خبر :529621
ارکستر سمفونیک

ارکستر سمفونیک «حافظ» با حمایت مرکز موسیقی حوزه هنری روز پنجشنبه دوازدهم اردیبهشت کنسرت خیریه‌ای را در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌کند.

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری و دست اندرکاران ارکستر سمفونیک «حافظ» طی یک نشست رسانه‌ای که روز سه شنبه دهم اردیبهشت  برگزار شد به تشریح جزئیات تازه‌ترین اجرای زنده خود پرداختند.

میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در ابتدای این برنامه توضیح داد: ما در ماه‌های اخیر شاهد اتفاق مهم سیل بودیم که منجر به دردهای زیادی برای مردم کشورمان شد و عید امسال ما را تلخ کرد. خوشبختانه تمام هنرمندان ما نیز در قبال این اتفاق واکنش‌های خوبی داشتند. برخی از هنرمندان تقاضای کمک کرده و مردم را برای یاری رساندن دعوت کردند. بعضی هم دست به کار شده و با ورود به مناطق سیل زده تلاش کردند با کمک‌های فرهنگی برخی از این آلام و دردها را کم کنند. برخی از هنرمندان هم با برگزاری مراسم و به حراج گذاشتن آثارشان سعی کردند کمک‌هایی را انجام دهند. در همین زمینه ما شاهد برگزاری نمایشگاه «سیل مهربانی» توسط حوزه هنری با مرکز هنرهای تجسمی بودیم. در حوزه موسیقی نیز مرکز موسیقی حوزه کنسرت‌های خیریه‌ای را برگزار کرد که پیش از برگزاری کنسرت پیش رو برنامه‌هایی را به خوانندگی اشکان کمانگری و علیرضا افتخاری انجام شد.

وی افزود: برپایی کنسرت ارکستر سمفونیک «حافظ» هم به نوعی بزر گ ترین کنسرت مرکز موسیقی حوزه هنری در زمینه کمک رسانی به مردم عزیز سیل زده است. به هر حال سیاست ما این بود که علاوه بر دعوت گروه‌های معتبر موسیقی برای کمک رسانی به سیل زدگان به نوعی پذیرای حضور مجموعه‌های ارزشمند هم باشیم. خوشبختانه در این حوزه ارکستر «حافظ» پیش قدم شده و برای برپایی کنسرتی در این زمینه اقدامات قابل توجهی را انجام داد. این ارکستر از مجموعه‌های بسیار خوب موسیقی است که با تمام وجود پای کار سیل زدگان عزیزمان آمد تا به سهم خود بتواند کارهای خیرخواهانه‌ای را انجام دهند.

ما بر این باوریم موسیقی انقلاب اسلامی موسیقی مردمی است که باید به یاری مردم آمده و فریاد آنها را نیز بفهمد مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری تصریح کرد: ما بر این باوریم موسیقی انقلاب اسلامی موسیقی مردمی است که باید به یاری مردم آمده و فریاد آنها را نیز بفهمد. ما دنبال موسیقی هستیم که درد مردم را فریاد زده و ضمن بیان انتقادات به یاری و کمک مظلوم بیاید. این موضوع به طور حتم در حوزه موسیقی می‌تواند دیده شود.

عرفان پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سیاست‌های کلی حوزه هنری در موضوع موسیقی گفت: در دوره‌های گذشته مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری نگاه‌های مختلف و متنوعی حاکم بوده؛ اما یک نگاه واحد در این مجموعه وجود داشته و آن توجه به موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی است. ما در این دو حوزه جدا سهم بسزایی داشتیم که خوشبختانه کارهای خوبی هم در این زمینه تولید شده است. البته من به شما وعده می‌دهم در آینده نشست رسانه‌ای برای تشریح فعالیت‌های مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار می‌شود تا بتوانیم اهم فعالیت‌هایمان را برای اهالی رسانه تشریح کنیم. به طور کلی سیاست مرکز موسیقی حوزه هنری اعتلای موسیقی اصیل، پاک و فرهنگی ایران است که می‌توان به آن موسیقی انقلاب اسلامی گفت. وقتی صحبت از موسیقی انقلاب اسلامی می‌کنیم هم موسیقی حماسی، هم موسیقی عاشقانه و هم موسیقی انتقادی را در آن چارچوب قرار می‌دهیم. در همین فضا به زودی جزئیاتی را مطرح می‌کنم.

امیرحسین سمیعی مدیر دفتر شعر و موسیقی مؤسسه «شهرستان ادب» ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی «شهرستان ادب» و ارائه جزئیاتی درباره نحوه تشکیل ارکستر «حافظ» پس از برگزاری آزمون نوازندگی گفت: در ادامه فعالیت‌هایی که درباره موسیقی داشتیم باید گفت که ما نیاز داشتیم تا در زمینه اجرای زنده ارکستری داشته باشیم تا فعالیت‌هایمان نمود بیرونی و ثمر بخش تری داشته باشد. ارکستر سمفونیک «حافظ» هم از سال گذشته در این حوزه تأسیس شده و تلاش می‌کند تا اجراگر تمام فرم‌های موسیقی باشد. اتفاقی هم که در این کنسرت می‌افتد اجرای آثار برجسته شاعران انقلاب در حوزه ارکسترال است که امیدوارم شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که اجرای قابل توجهی باشد.

وی ادامه داد: من جا دارد از مرکز موسیقی حوزه هنری تشکر ویژه ای داشته باشم که در این راه کمک بسیاری به ما کردند. از سوی دیگر با توجه اینکه گفته بودیم تمامی عوائد کنسرت به سیل زدگان عزیز تقدیم خواهد شد اما شاهد اقدام تحسین برانگیز مخاطبان هم بودیم که در این چند روزی که سامانه فروش بلیت باز شده تمامی بلیت‌ها به فروش رفت و من جا دارد از همه مردم عزیز و شریف قدردانی کنم که برای این کمک خیرخواهانه همراه ما بودند.

حمید خزاعی یکی از خوانندگان ارکستر سمفونیک «حافظ» هم در این نشست رسانه‌ای با اشاره به اینکه هیچکدام از هنرمندان ارکستر دستمزدی را بابت حضورشان در کنسر ت دریافت نکرده‌اند، بیان کرد: ارکستر سمفونیک حافظ به دعوت جناب سمیعی انجام گرفت و از آن جایی که او از دوستان صمیمی بنده است تصمیم گرفتیم تا ارکستری را در این زمینه تأسیس کنیم. البته تشکیل یک ارکستر در ایران کار بسیار دشوار و پیچیده ای است. اما اینکه ارکستری بتواند به صورت ثابت روی صحنه بماند نیازمند پشتیبانی جدی است که خوشبختانه مؤسسه «شهرستان ادب» در این زمینه همکاری و حمایت بسیار خوبی با ما داشت. البته ما مشغول برنامه ریزی های دیگری برای کنسرت‌ها بودیم اما به محض اینکه ماجرای ناگوار سیل اتفاق افتاد تصمیم گرفتیم تا در زمان بسیار کم موضوع افتتاح ارکستر را با برگزاری یک کنسرت خیریه به نفع سیل زدگان طراحی کنیم. خوشبختانه با حمایت‌هایی که در این زمینه انجام گرفت ما توانستیم ماجرا را به نتیجه رسانده و تلاش کنیم اجرای خوبی تقدیم مخاطبان شود.

آرمین تاجبخش رهبر ارکستر سمفونیک «حافظ» هم در این برنامه با اشاره به جزئیات کنسرت پیش رو توضیح داد: تمام برنامه ریزی ها انجام گرفته تا ارکستر سمفونیک حافظ یک ارکستر کامل در تمامی سازها باشد. در این راه استاد کریم قربانی واقعاً همکاری‌های بسیار خوبی با ما داشت. قطعات اجرا شده ۱۶ قطعه است که در این قطعه‌ها آثاری از استادان موسیقی ایران از جمله تجویدی و همایون خرم برای تماشاگران اجرا می‌شود. البته در کنسرت قطعاتی هم به آهنگسازی امیر حسین سمیعی اجرا می‌شود که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. به هر حال ما برای سیل زدگان عزیزمان کنسرتی را برگزار کردیم و امیدوارم این قدم کوچک بتواند به سهم خود گام مؤثری باشد.

«ارکستر حافظ» روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت روی صحنه می‌رود. این کنسرت به همت «شهرستان ادب» و با مشارکت مرکز موسیقی حوزه هنری برگزار می‌شود. امیرحسین سمیعی و حمید خزاعی دو خواننده‌ای هستند که ارکستر حافظ را همراهی می‌کنند. رهبری ارکستر بر عهده آرمین تاجبخش و سرنوازنده (ارکستر مایستر) علیرضا دریایی است. اردشیر رستمی نیز به دکلمه اشعار می‌پردازد.

این کنسرت در محل تالار اندیشه حوزه هنری واقع در خیابان سمیه اجرا می‌شود و تمامی عوائد حاصل از فروش بلیت به هموطنان سیل‌زده تقدیم می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید