یکی از بزرگترین تلسکوپ های فضایی بزودی پرتاب می شود

    کد خبر :871691

تلسکوپ فضایی جیمز وب، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای مهندسان کره خاکی در آستانه آغاز سفری باورنکردنی قرار گرفته و سرانجام تاریخ قطعی پرتاب آن مشخص شده است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_اکنون تلسکوپ فضایی جیمز وب درون کلاهک موشک آریان ۵ قرار گرفته است و اگر همه چیز طبق برنامه‌ پیش برود می‌توان گفت که تا یک هفته‌ دیگر و در تاریخ ۲۴ دسامبر (۳ دی) در ساعت ۱۵:۵۰ به وقت تهران به فضا پرتاب می‌شود.

مقامات ناسا اعلام کردند تیم‌های حاضر در محل پرتاب با موفقیت کار تعبیه رصدخانه جیمز وب داخل موشک آریان ۵ را با موفقیت به پایان رسانده‌اند. این خبر در حالی منتشر می‌شود که ناسا در روزهای گذشته برای رفع مشکل کابل داده تاریخ قبلی پرتاب را چند روز عقب انداخته بود. بررسی نهایی آمادگی پرتاب، سه‌شنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) برای اطمینان از آماده بودن تلسکوپ فضایی جیمز وب برای پرتاب انجام خواهد شد. در صورت تایید این مرحله، موشک آریان ۵ برای پرتاب در روز بعد از آن به سکوی پرتاب منتقل خواهد شد.

برخی مقامات آژانس، جیمز وب را به‌عنوان جانشین تلسکوپ فضایی هابل معرفی می‌کنند و این یعنی جیمز وب وظیفه‌ بزرگی برعهده دارد.  با توجه به اینکه تلسکوپ جیمز وب ۹.۸ میلیارد دلاری پس از سال‌ها تاخیر آماده‌ عملیاتی شدن است، دانشمندان انتظار دارند که این تلسکوپ حتی بیش از هابل زمان‌های گذشته را کاوش کند. این تلسکوپ به نقطه‌ای در حدود ۱.۶ میلیون کیلومتری از زمین حرکت خواهد کرد.

در این نقطه، جیمز وب با کمک تلسکوپ تاشو با عرض حدود ۲۱.۶ متر که تقریبا سه برابر دیافراگم متعلق به سال ۱۹۹۰ هابل است، توجه خود را به جهان اولیه، جو سیارات فراخورشیدی و دیگر نقاط کیهان معطوف خواهد کرد. با دیافراگم بزرگ‌تر، وب نور و جزئیات بیشتری را از مقاصد کیهانی جمع‌آوری می‌کند.

هدف‌گذاری اصلی پروژه‌ی وب با بودجه‌ی اولیه‌ی ۵۰۰ میلیون دلاری (حدود ۶۶۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱) برای پرتاب در سال ۲۰۰۷ بود اما پیشرفت‌های فناوری و مشکلات پیش‌بینی نشده باعث تأخیر در این پروژه شد. همه‌گیری کرونا هم در ادامه به برنامه‌ پرتاب در سال ۲۰۲۰ لطمه زد.

ناسا اعلام کرده این تلسکوپ هر مرحله از تاریخ کیهانی، از درون منظومه‌ی شمسی ما تا دورترین کهکشان‌های قابل مشاهده در کیهان اولیه و هر چیزی میان آن‌ها را کاوش خواهد کرد. وب اکتشافات جدید و غیرمنتظره‌ای در پی خواهد داشت و به بشریت کمک خواهد کرد که منشأ کیهان و جایگاه ما در آن را درک کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید