رئیس سازمان بهزیستی:

یارانه مراکز شبه‌خانواده افزایش یافت

    کد خبر :684327

وحید قبادی دانا در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و منتخبان حوزه “شبه خانواده” اظهار کرد: سازمان بهزیستی نگاه ویژه‌ای را به مراکز شبه‌خانواده و مددکارانی که در این مراکز فعالیت می‌کنند، دارد چراکه مددکاران از جمله افرادی هستند که به طور مستمر با فرزندان سازمان بهزیستی در این مراکز ارتباط دارند و نباید مددکاران فعال در این مراکز مرتباً تغییر کنند و این بچه‌ها مدت زمان طولانی را با مددکاران همراه خواهند بود.

وی تصریح کرد: در سالهای گذشته اقدامات موثری در مراکز شبه‌خانواده جاری و ساری بوده است و تلاش بسیاری برای پیشرفت در این مراکز انجام شده است. هدفگذاری سازمان این است که این فرزندان در این مراکز به خانواده‌ها واگذار شوند و رشد و نمو خود را در کنار خانواده‌های جایگزین داشته باشند. بر همین اساس فرزندانی که دارای والدین موثر نباشند به خانواده‌های جایگزین واگذار می‌شوند.

به گزارش مهر، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد فرزندانی که در مراکز شبه‌خانواده حضور دارند، اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار ۱۰ هزار فرزند در این مراکز نگهداری می‌شوند که تعداد آنها در سالهای گذشته ثابت مانده و ما بنا داریم با تسهیل فرآیند فرزندخواندگی شرایط مناسب‌تری برای واگذاری این فرزندان به خانواده‌های جدید ایجاد کنیم.

قبادی‌دانا همچنین به راه‌اندازی سامانه ملی فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: این سامانه هم‌اکنون در برخی استان‌ها به صورت آزمایشی در حال انجام است که به‌زودی به صورت کشوری رونمایی خواهد شد و ما بنا داریم فرآیند فرزندخواندگی را با رعایت همه جوانب قانونی تسهیل کنیم و این فرزندان در کنار خانواده‌های جایگزین مسیر رشد و نمو خود را طی کنند.

وی افزود: در فرآیند واگذاری فرزندان به خانواده‌ها امکان دارد به هر دلیلی برخی از این افراد شرایط واگذاری را به خانواده‌ها نداشته باشند و این فرزندان باید در مراکز بهزیستی حضور داشته باشند که در همین زمینه نیز تمهیداتی برای این مسئله انجام شده است و ما باید تلاش کنیم وضعیت مطلوب و مناسبی برای فرزندان در شبه خانواده‌ها فراهم شود چراکه تنها مسائل مالی نیاز فرزندان نیست، چرا که باید به مسائل مختلفی از جمله مسائل آموزه‌های دینی، آنها توجه شود.

قبادی دانا به مسئله مهارت‌آموزی و آموزش مهارت به فرزندان در مراکز شبه‌خانواده اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز مددکاران و مسئولان در مراکز شبه‌خانواده باید توجه لازم را در این حوزه‌ها داشته باشند.

رئیس سازمان بهزیستی توجه به قرآن، مکتب اهل‌بیت و آموزه‌های دینی و ملی را برای رشد و نمو فرزندان سازمان بهزیستی مهم دانست و گفت: در کنار این مسائل باید به مسئله ورزش و آموزش و پر کردن اوقات فراغت فرزندان سازمان بهزیستی در مراکز شبه خانواده توجه شود.

قبادی دانا با اشاره به اینکه یکی از تأکیدات شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه ویژه به فرزندان سازمان بهزیستی در مراکز شبه خانواده است گفت: در همین زمینه شخص وزیر دغدغه‌ای در ارتباط با زمان ترخیص فرزندان بهزیستی از سن ۱۸ سالگی از مراکز شبه خانواده دارند که البته این مسئله دغدغه ما نیز هست و باید پس از زمان ترخیص این فرزندان نیز تمهیداتی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به پرداخت مبلغ ۲۰ میلیون تومان به فرزندانی که در سن ۱۸ سالگی از مراکز شبه‌خانواده ترخیص می‌شوند اشاره کرد و گفت: اینکه این رقم افزایش یابد یا خیر آیا خوب است یا بد، باید بررسی شود که البته در طی حضور بنده در سازمان بهزیستی تلاش کرده‌ایم نه تنها مبالغ پرداختی به مددجویان کاهش نیابد بلکه این ارقام افزایش قابل توجهی را نیز داشته‌اند.

قبادی‌دانا همچنین به جهیزیه فرزندان سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: این مسئله در اولویت سازمان بهزیستی قرار دارد و مشکلی نیز در این زمینه نیست و تاکید داریم که جهیزیه این افراد در اولویت باشد.

وی با اشاره به افزایش یارانه مراکز شبه‌خانواده گفت: از بهمن‌ماه امسال یارانه هر فرزند در شبه‌خانواده از ۴۲۰ هزار تومان به ۶۵۰ هزار تومان و با رشد ۵۵ درصدی روبرو شده است ضمن اینکه هزینه نگهداری کودکان معلول در این مراکز از ۵۷۰ هزار تومان با رشد ۶۲ درصدی به ۹۲۴ هزار تومان افزایش یافته است علاوه بر اینکه یارانه فرزندان ۱۲ تا ۱۸ سال در مراکز شبه خانواده از ۴۲۰ هزار تومان با افزایش ۷۹ درصدی به ۷۵۰ هزار تومان رسیده است ضمن اینکه یارانه نگهداری فرزندان در خانواده‌های جایگزین از ۳۷۰ هزار تومان با رشد ۷۶ درصدی به ۶۵۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس سازمان بهزیستی اظهار کرد: بر اساس برنامه انجام شده ماهانه ۳۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان یارانه به حساب مراکز ریخته می‌شود که این پرداخت به صورت الکترونیکی و شفاف است.

قبادی دانا با اشاره به راه‌اندازی سایت شفافیت در سازمان بهزیستی گفت: این سایت فعالیت خود را آغاز کرده است و هم اکنون مددجویان سازمان بهزیستی می‌توانند با مراجعه به این سایت از تمامی پرداختی‌های خود از سال ۹۱ تا به امروز مطلع باشند. علاوه بر اینکه ۲۸۰۰ ملک سازمان بهزیستی با نوع فعالیت در این املاک در سایت اشاره شده بارگذاری شده است.

وی در خصوص منابع افزایش یارانه مراکز سازمان بهزیستی گفت: این مسئله در پی انجام شفافیت و نظام مالی در سازمان بهزیستی بوده و به هیچ وجه محل صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها نبوده است و ما توانستیم با مدیریت و انضباط مالی و شفاف‌سازی شرایط را برای افزایش یارانه‌ها فراهم کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید