یارانه جدیدی در راه است؟

    کد خبر :746570

اواخر تیرماه سال‌جاری بود که نمایندگان در نشست علنی مجلس با طرحی موافقت کردند که در رسانه‌ها از آن به‌عنوان بازگشت کوپن به اقتصاد ایران نام برده شد. طرحی که در صورت تصویب آن تخصیص ارز یارانه‌ای برای تامین کالاهای اساسی از دستور کار دولت خارج شده و دیگر ارز با قیمت آزاد ارائه می‌شود و برای تامین کالاهای اساسی اقشار ضعیف و دهک‌های پایین جامعه، دولت موظف می‌شود کالابرگ یا کارت الکترونیکی در اختیار مردم قرار دهد.

ناگفته نماند که اسحاق جهانگیری- معاون اول رئیس‌جمهوری- ضمن اعلام مخالفت دولت با این طرح، توضیح داد که «کالابرگ به این معناست که دولت باید خود تامین‌کننده و توزیع‌کننده بوده و کالا را به اقصی نقاط کشور برساند. ما می‌توانیم کالای مورد نیاز مردم را به وفور تامین کنیم و احساس نمی‌کنیم که سازوکار کالابرگ ضرورت داشته باشد.»

حال، اخیرا در خبرها آمده است که مجلس یازدهم درصدد است که با ارائه طرحی به ۶۰ میلیون ایرانی یارانه غیرنقدی اعطا کند. گفتنی است، در قانون هدفمندی یارانه‌ها، علاوه بر اعطای یارانه نقدی، واریز یارانه غیر نقدی هم وجود دارد، اما تاکنون این امر اجرا نشده است.

شرايط اقتصادي کشور تحت تاثير اعمال تحريم‌ها، سوءمديريت‌ها و البته شيوع بيماري کرونا به‌گونه‌اي پيش رفته که امروز دهک‌هاي پايين درآمدي جهت گذران زندگي و دسترسي به کالاهاي اساسي با توجه به ميزان پايين رقم دستمزدشان با مشکلات فراواني روبه‌رو شده‌اند. اين در حاليست که کالاهايي که با ارز دولتي تامين شده‌اند،‌ به بهاي گزافي در بازار آزاد به فروش مي‌رسند و پاسخگوي نياز اين اقشار نيستند. به همين دليل، برخي کارشناسان بر اين باورند که دولت بهتر است از اختصاص ارز دولتي به واردات کالاها که تاکنون نتيجه‌اي جز رانت و فساد به دنبال نداشته است، دست بکشد و کمک‌هاي خود را در قالب کارت‌هاي اعتباري، کالابرگ و … به مردم اعطا کند.

جزئيات طرح مجلس

مجلس يازدهم به‌تازگي طرح تامين کالاهاي اساسي را در دستور خود قرار داده که بر اساس جزئياتي که پيش از اين در رسانه‌ها انعکاس يافت، هدف اصلي آن با توجه به اينکه طبق آمار مرکز پژوهش‌ها ميانگين مواد غذايي مورد نياز يک نفر در خانواده، 120 هزار تومان است، تامين حداقل 50 درصد اين رقم براي خانواده‌هاست. يارانه کالايي که به صورت کارت اعتباري توزيع خواهد شد، امکان نقدشوندگي ندارد و صرفا براي خريد در فروشگاه‌هاست و در همان کارت يارانه نقدي شارژ مي‌شود.

حال، روز گذشته يک عضو کميسيون برنامه‌و بودجه مجلس با تشريح جزئيات اين طرح، از پرداخت يارانه کالايي به 60 ميليون ايراني از مهرماه امسال خبر داد و گفت: در اين طرح که تدوين آن نهايي شده 40 ميليون ايراني يارانه کالايي 60 هزارتوماني و 20 ميليون ايراني يارانه 120 هزارتوماني به‌صورت ماهانه دريافت خواهند کرد.

به گزارش فارس، جبار کوچکي‌نژاد افزود: اين طرح تقريبا در کميسيون برنامه‌وبودجه نهايي شده و حدود 31 هزار ميليارد تومان از منابع بودجه سال 99 به آن اختصاص داده شده تا دولت در شش‌ماهه دوم سال نسبت به اجراي آن گام عملي بردارد و طبق تکليف از ابتداي مهرماه امسال لازم‌الاجراست.

او با بيان اينکه 60 ميليون نفر ايراني در راستاي تأمين و توزيع کالاهاي اساسي منتفع خواهند شد، تصريح کرد: به 40 ميليون ايراني در راستاي طرح تأمين و توزيع کالاهاي اساسي که داراي حقوق ماهانه و يا بازنشستگي هستند اعتباري 60 هزارتوماني پرداخت خواهد شد به‌گونه‌اي که اگر در يک خانوار چهار تن ساکن باشند اعتباري 240 هزارتوماني پرداخت خواهد شد. کوچکي‌نژاد همچنين براي 20 ميليون ايراني که هيچ‌گونه منابع درآمدي نيز ندارد، نيز گفت: اين قشر عمدتا تحت تکفل بهزيستي و کميته امداد بوده و تقريبا هيچ‌گونه درآمدي ندارند و بنا بر پيش‌بيني قانون اعتباري دو برابري دريافت خواهند کرد به‌طوري‌که به هر يک از افراد خانوار اعتباري 120 هزارتوماني پرداخت مي‌شود و مجموعا يک خانواده چهار نفره اعتباري 500 هزارتوماني دريافت مي‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید