گوی و میدان «هفت تپه» پیش روی مسئولانی که صدای اعتراض مردم را شنیدند!

    کد خبر :194645

به رغم آنکه بسیاری از مسئولان از تمیز قائل شدن میان مطالبه‌گری و بحران آفرینی در تجمع‌های پراکنده، اما فراگیر اخیر سخن گفتند، در «هفت تپه» اوضاع به روال سابق است؛ اعتراض کارگرانی که معوقاتشان پرداخت نمی‌شود و بی توجهی به این اعتراضات پرتکرار!

به گزارش «تابناک»، با سپری شدن غائله‌ای که چندین رو بسیاری از مناطق کشورمان در برگرفته بود، بار دیگر روز گذشته کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه برای پیگیری مطالباتشان دست به تجمع زدند. تجمعی که برخی تصور می‌کردند با توجه به حوادث اخیر و اولویت یافتن مطالبات در افق کاری مسئولان، به این زودی‌ها شاهد برگزاری اش در هیچ جای کشورمان نباشیم، اما برای هفت تپه ای‌ها تنها راه است.

تنها راه رسیدن به برخی حق و حقوق‌شان که پیشتر نیز آزموده شده است. راهی که تا پی گرفته نشود و کارگران بر تکرار آن مداومت نشان ندهند، هیچ اتفاقی در خصوص پرداخت معوقات در این مجموعه رقم نمی‌خورد. این اخبار منتشر شده از هفت تپه در سال جاری را بخوانید و قضاوت کنید؛ با این ملاحظه که اگر قرار بود اخبار سال گذشته را هم به آن‌ها بیافزاییم، ممکن بود از حوصله بحث خارج شود:

۲۷ اردیبهشت ۹۶؛ نخستین تجمع در سال جدید

اردیبهشت ماه به پایان نرسیده، بار دیگر کارگران نیشکر هفت تپه اعتراض خود را از سر گرفتند و مقابل در ورودی این واحد تولیدی تجمع کردند. تجمعی که آخرین بار، نهم اسفندماه سال قبل رخ داده بود و سه گروه از کارگران این مجموعه را شامل می‌شد؛ کارگرانی که مطالبات معوقشان پرداخت نشده بود، کارگران نی‌بر که مطالبات بیمه شان پرداخت نمی‌شود و بازنشستگی شان معوق مانده و راننده‌های تریلی و تراکتور شاغل در مجموعه که دستمزدشان معوق شده بود.
البته تجمع ۲۷ اردیبهشت به طور خاص شامل کارگرانی می‌شد که اسفندماه بازنشسته شده بودند، اما جز حق و حقوق بازنشستگی، حقوق و دیگر مطالبات معوق هم داشتند. حدود ۳۵۰ نفر از کارگران که جدای این موارد، از پرداخت نشدن سهم ۴ درصدی بازنشستگی خود در مشاغل سخت و زیان آور هم گلایه داشتند و در عین حال پاداش بهره برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵ را هم از کارفرما طلبکار بودند.

۳ خرداد ۹۶؛ تجمع کارگران شاغل و بازنشسته‌ها

چهارشنبه، سوم خرداد و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر، حدود ۲۰۰ نفر از کارگران شاغل و بازنشسته این واحد تولیدی با اجتماع مقابل ساختمان اداری مجتمع خواستار دریافت مطالبات عقب افتاده خود شده اند. مطالباتی که چند روز پیشتر هم تکرار شده بودند، اما عمل نکردن مسئولان به وعده هایشان موجب شد خیلی زود برای یادآوری شان تجمع برگزار شود. این در حالی بود که گفته می‌شد جدا از کارگران شاغل و بازنشسته، کارگران روز مزدی مجتمع نی شکر هم از اسفند ماه مطالبات مزدی خود را دریافت نکرده‌اند.

۸ خرداد ۹۶؛ سومین تجمع در کمتر از دو هفته

کارگران بازنشسته مجتمع نی شکر هفت تپه دوباره تجمع کردند؛ این تیتر خبری بود که آن روز منتشر شد و در شرح آن آمده بود: این کارگران که تعداد آن‌ها تا ۳۵۰ نفر برآورد می‌شود، می‌گویند از اسفند ماه سال ۹۴ به بعد بازنشسته شده‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند مطالبات بازنشستگی خود را از کارفرمای دریافت کنند. ایشان همچنین به پرداخت نشدن سهم ۴ درصدی بازنشستگی شان در مشاغل سخت زیان آور به تامین اجتماعی توسط کارفرما و معوقات برزمین مانده شان در خصوص پاداش بهره برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵ اعتراض داشتند.

۱۳ خرداد ۹۶؛ تکرار اعتراض، این بار چند روزه

ایلنا با اعلام این خبر، بار دیگر مطالبات بر زمین مانده و گاه رها شده کارگران معترض را مرور کرد که، چون به رغم تکرار تجمع ها، پاسخ نمی‌گرفت، معترضان را به تکرار تجمع ترغیب کرده بود. تکرار تجمع برای سومین بار در خردادماه در حالی که ماه هنوز به نیمه نرسیده بود. تجمعی که این بار دامنه دار شد و تا سه روز بعد ادامه داشت، اما اگر فکر می‌کنید نتیجه داشت، سخت در اشتباهید!

۲۸ خرداد ۹۶؛ خرداد پر از تجمع و بی حادثه!

در گرمای ۵۰ درجه اواخر خردادماه، تجمع دیگری برپا شد که چیز جدیدی برای شرحش نمی‌توان گفت؛ همان مطالبات، همان تجمعی بی حاشیه و بی حادثه و همان بی توجهی‌های فراگیر به این تجمع ها. انگار نه انگار که پای مطالبات افرادی در میان است که برخی جز زن و بچه، نوه و نتیجه هم دارند، اما به نان شب محتاجند و نمی‌توانند معوقاتشان را به هیچ روشی از مدیران هفت تپه بگیرند. مدیرانی که مدتی پیش این صنعت را در راستای خصوصی خریداری کرده اند، اما پاسخگوی مطالبات نیستند.
این بار نیز تجمع ادامه پیدا کرد و به روز بعد رسید چراکه به درخواست‌های معترضان پاسخی داده نشد. وضعیتی که به باور معترضان نشان دهنده مشکلات مدیریتی در این مجموعه است. اینکه بخض خصوصی که از بهمن ماه ۹۴ مدیریت این مجتمع را عهده دار شد، توان نگهداری مجتمع و پرداخت مطالبات حقوقی کارگران را ندارد.

۳۱ خرداد ۹۶؛ تجمع در گرمای ۵۰ درجه و پرداخت یک ماه حقوق

خرداد در حالی پایان می‌یافت که بار دیگر نیشکر هفت تپه شاهد تجمع بود. تجمعی با توجه به اوج گرفتن آلودگی هوا، یک گلایه دیگر برای کارگران هفت تپه پدید آورده بود؛ اینکه از مزایای بدی آب و هوا و مصوبه اخیر ستاد بحران استانداری خوزستان بی بهره مانده بودند. بخشنامه‌ای برای کاهش ساعت کار در گرمای بالای ۵۰ درجه که کارگران هفت تپه مشمولش نبودند.
موضوعی که پس از اعتراض ایشان، به قرار پرداخت یک ساعت اضافه کاری به ایشان، به جای کاهش ساعت کاری رسید و همچنین به پرداخت حقوق معوق ایشان در فروردین ماه منجر شد تا کماکان معوقات ایشان از سال گذشته، معوقات بیمه‌ای و معوقات پاداش بهره‌برداری از دو سال گذشته پابرجا بماند و به آینده‌ای نامعلوم موکول شود.

۱ تیر ۹۶؛ مشت آهنین و پرداخت مطالبات شماری از معترضان

هنوز ساعاتی از پرداخت یک ماه حقوق معوق کارگران معترض نگذشته، ماموران حراست مجموعه از ورود ۳۰ نفر از کارگران به کارخانه جلوگیری کردند تا بار دیگر اوضاع به روال روز‌های قبل بازگردد. ممانعت از ورود کارگرانی که مدیران مدعی بودند اعتراضات را ایشان هدایت می‌کنند و اغلب بیش از ۱۸ سال سابقه کار داشتند.
اتفاقی که موجب شد این بار اعتصاب شکل گرفته و توقف تولید در دستور کار معترضان قرار بگیرد. اعتراض در شکلی متفاوت که در واکنش به تصمیم مدیران مجموعه اتخاذ شده بود و نشان می‌داد کارگران مجتمع نیشکر همه با معترضان هم عقیده هستند و بر این باورند که اگر قرار بر اخراج باشد، می‌بایست همگی اخراج شوند! پیرو این اتفاق خبر رسید که هزینه بازنشستگی ۳۴۱ کارگر بازنشسته نی شکر هفت تپه پرداخت شد!

۱۲ تیرماه ۹۶؛ تجمع مقابل فرمانداری و کمی بعد، خبر دستگیری!

بازنشستگان معترض در حالی تجمع دیگری را تدارک دیده بودند که این بار مکان تجمع را نه در مجتمع نیشکر، که مقابل فرمانداری شوش انتخاب کردند، بلکه به این شیوه مطالباتشان شنیده شده و پاسخ بگیرد. اتفاقی که با تکرار تجمع در روز‌های بعد، امید رقم خوردنش می‌رفت، اما رخ نداد تا دست افرادی که اغلب اسفندماه سال قبل بازنشسته شده بودند کماکان از معوقات و حق و حقوقشان کوتاه بماند.
از این تاریخ به بعد، مهم‌ترین خبر در خصوص مجتمع نیشکر هفت تپه و اعتراضات کارگران به پرداخت نشدن مطالباتشان، خبر دستگیری شماری از معترضان است. خبری کوتاه و قابل تامل که توضیحاتی در خصوص آن منتشر نشد و از این رو، روایت آن به همین اندازه محدود می‌ماند!

۳ مرداد ۹۶؛ وعده پرداخت از راه رسید

با شروع مردادماه، تجمع‌ها بار دیگر آغاز شد و این بار هم به روز‌های بعد گره خورد و تداوم یافت تا قائم مقام مدیرعامل نیشکر هفت تپه از پرداخت یک ماه از معوقات مزدی کارگران شاغل در این شرکت خبر بدهد و بگوید: «مجتمع نیشکر هفت تپه حدود ۵ هزار و ۵۰۰ کارگر شاغل دارد که مجموع مطالبات معوقه آن‌ها دو ماه است که یک ماه آن حداکثر تا فردا پرداخت می‌شود. مطالبات معوقه کارگران این مجتمع قبل از خصوصی‌سازی به هفت ماه رسیده بود که بعد از انجام مراحل واگذاری بخش زیادی از مطالبات معوقه پرداخت شد.»
وی در پاسخ به سوالی در خصوص پاداش و بهره‌برداری سال‌های ۹۴ و ۹۵ گفت: «شرکتی که زیان ده است، پاداش و بهره‌برداری ندارد. از کارگران انتظار داریم با دلگرمی به کار روزانه خود ادامه دهند تا از بحران‌ها عبور کرده و به شرایط سوددهی برسیم… در هر مجموعه‌ای عده‌ای راضی و عده‌ای ناراضی‌اند، با این حال در اجتماعات دو روز گذشته در نهایت حداقل ۱۰۰ نفر حضور داشته‌اند که ظاهرا همیشه از شرایط موجود نارضی‌هستند.»!

۴ مرداد ۹۶؛ ۵ نفر از ۱۵ کارگر بازداشتی آزاد شدند

عصر روز چهارشنبه، چهارم تیر ماه ۵ نفر از ۱۵ کارگری که در رابطه با اعتراضات صنفی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بازداشت شده بودند، با سپردن تعهد آزاد شدند و همزمان وعده چند روز پیش مسئولان شرکت، محقق شد و کارگران بخشی از معوقات مزدی خود را دریافت کردند.
این در حالی بود که پیشتر یک مقام مطلع در مجتمع نیشکر هفت تپه با تایید مشکلات صنفی کارگران این مجتمع به ایلنا گفته بود: از جانب کارفرما هیچ شکایتی علیه کارگران مطرح نشده، اما برخی نهاد‌ها دستور این بازداشت را صادر کرده‌اند.

۳۰ مرداد ۹۶؛ اخراج ۹ کارگر نیشکر هفت‌تپه

به دستور کارفرما ۹ نفر از کارگران مجتمع نیشکر از حضور در محل کارشان منع شدند؛ به این دلیل که کارفرما بیان کرده حین کار در کانال آبیاری مزارع آب شنا کرده اند. روایتی که کارگران آن را این گونه بیان کردند: ۷ کارگر برای فرار از گرما و شرجی هوا و خنک شدن، بدن و لباس‌های خود را با آب خیس کرده‌اند و جز این کار چاره‌ای برای فرار از گرما نداشتند و ۲ تن دیگر به دلیل ارتباطشان با برپایی اعتراضات صنفی.

۲ مهر ۹۶؛ تجمیع تجمع‌ها مقابل استانداری خوزستان!

در حالی که شهریورماه بی برگزاری تجمعی پایان یافته بود، مهرماه با برگزاری تجمعی متفاوت آغاز شد. تجمع مقابل استانداری خوزستان که در آن حدود ۲۰۰ نفر از کارگران فصلی نی‌بُر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه حضور داشتند. کارگرانی که، چون فصلی هستند، حق و حقوق تامین اجتماعی شان کامل پرداخت نشده و از این رو در بازنشستگی دچار مشکل هستند. مشکلی که مدت‌ها پیشتر دولت توافق کرده بود با پرداخت ۲۵ میلیارد تومان به تامین اجتماعی، آن را رفع کند و تا حدودی به این وعده عمل کرده بود.
پیشتر ۱۵ میلیارد تومان از وجه تعیین شده واریز شده و پیرو آن شماری از کارگران نی بر فصلی بازنشسته شده بودند، اما با واگذاری مجموعه به بخش خصوصی، مالکان جدید از پرداخت ۱۰ میلیارد دیگر امتناع کردند تا نتیجه، غیرممکن شدن بازنشسته شدن برای دیگر کارگران فصلی باشد. کارگرانی که اگر این مبلغ واریز شود، بسیاری شان مشمول بازنشستگی هستند و می‌توانند دست از کار بکشند، اما حالا به جای آن مجبور شده‌اند اعتراض کرده و تجمع برگزار کنند. اعتراض در خصوص پرداخت نشدن معوقات بیمه‌ای ایشان در فاصله سال‌های ۶۸ تا ۹۲ که سد راه بازنشستگی ایشان شده است.
البته به این مطالبه، پرداخت نشدن حق بهره‌برداری سال‌های گذشته را هم باید افزود که مورد اعتراض تمامی کارگران و بازنشستگان این مجتمع است و ظاهرا دو میلیارد تومان آن را مدیران جدید پرداخت کرده‌اند، اما، چون تاخیر فراوانی در پرداختش صورت گرفته، مشمول جریمه شده و به حدود ۱۴ میلیارد تومان رسیده است؛ وضعیتی که احتمال پرداخت شدن آن را بسیار کمرنگ‌تر جلوه می‌دهد.

۳ آبان ۹۶؛ افزایش معوقات به ۴ تا ۶ ماه و پرداخت حق السکوت!

آبان ماه خبر رسید که معوقات در این مجتمع به ۴ تا ۶ ماه رسیده است. به این صورت که کارگران رسمی ۴ ماه مزد طلب کارند و کارگران فصلی، ۶ ماه. وضعیتی که زندگی حدود ۱۲۰۰ کارگر رسمی و بیش از ۱۰۰۰ کارگر فصلی این مجموعه را تحت تاثیر خود قرار داده و چه بسا اگر تجربه دستگیری و مشکلات پیش آمده برای برخی معترضان نبود، بار‌ها و بار‌ها برای پایان دادن به آن تجمع صورت گرفته بود.
این در حالی است که علاوه بر این دستمزد‌های پرداخت نشده، مطالبات معوق از گذشته نیز وجود داشته که رنج آن متوجه بازنشستگان و افراد واجد شرایط بازنشستگی نیز شده است. فشاری که تمامی کارگران شاغل در این مجموعه و همچنین همکاران ابق ایشان را در بر می‌گیرد و هر آن ممکن است با برگزاری تجمع یا حتی اعتصاب و دست از کار کشیدن پاسخ بگیرد و از این رو، مدیران پرداخت به شیوه‌ای عجیب را در دستور کار قرار می‌دهند.
چهارم آبان خبر می‌رسد که معادل یک ماه از مجموع ۴ ماه معوقات مزدی نیمی از کارگران شاغل در مجمع نیشکر هفت‌تپه پرداخت شد. پرداخت یک ماه حقوق به حدود ۱۴۰۰ نفر از کارگران بخش صنعتی و سکوت در خصوص دیگر مطالبات، از جمله مطالبات معوق کارگران فصلی که شش ماه است پرداخت نشده، حق بیمه، پاداش بهره برداری و حق بدی آب و هوا.

۱ آذر ۹۶؛ دفترچه درمانی کارگران تمدید نمی‌شود

در آغاز ماه جدید و در حالی معوقات کارگران افزایش یافته، خبر می‌رسد که دفترچه‌های بیمه کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه و خانواده هایشان تمدید نمی‌شود. خبری که رئیس اداره تامین اجتماعی هفت‌تپه در توضیح چرایی آن می‌گوید: «کارفرمای هفت تپه هنوز لیست بیمه‌ماه‌های شهریور و مهر کارگران را ارسال نکرده است و طبق ضوابط و مقررات سازمان تامین اجتماعی در صورت عدم ارسال فهرست بیمه امکان تایید دفترچه‌های بیمه کارگران وجود ندارد.»
توضیحاتی که در ادامه آن، ابعاد جدیدی از مشکل برملا می‌شود؛ اینکه «میزان بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمای این کارخانه به سازمان تامین اجتماعی بیش از ۴۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود» و بازنشستگی شمار زیادی از کارگران مجموعه به پرداخت معوقات ایشان به تامین اجتماعی منوط است. اوضاعی که نشان می‌دهد وضعیت در نیشکر هفت تپه به رقم هشدار‌های فراوان کارگران و تجمع‌هایی که برگزار کرده‌اند، بسیار وخیم شده و حل آن به ورود جدی مسئولان نیازمند است.

۱۱ آذر ۹۶؛ نمی‌توانید، مجتمع را برگردانید

بار دیگر تجمع مقابل ساختمان کارخانه شکر و محوطه آن در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوق که حالا بسیار بزرگتر از هر زمانی شده است. تجمعی که برخی حاضران در آن که صبرشان لبریز شده بود، خواستار عودت این واحد بزرگ به دولت، در صورت ناتوانی در پرداخت مطالبات معوق بودند. اعتراضی که واکنش مدیران شرکت به آن، وعده پرداخت بخشی از معوقات در روز‌های آینده بود.

۱۳ آذر ۹۶؛ تجمع مقابل تامین اجتماعی

صبح دوشنبه، سیزدهم ۱۳ آذر ماه گروهی از کارگران فصلی نی‌بر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در اعتراض به بدهی بیمه‌ای کارفرمای خود به سازمان تامین اجتماعی، تجمع کردند. هم اکنون ۳۰۴ کارگر نی‌بر در استخدام نیشکر هفت تپه هستند که اگر کارفرما مطالبات بیمه‌ای را به حساب تامین اجتماعی پرداخت کند، حدود ۲۰۰ نفر از آن‌ها مشمول بازنشستگی خواهند شد.

۱۸ آذر ۹۶؛ اعتراض و رقم خوردن یک حاشیه

گروهی از کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه بابت مطالبات معوقه خود مقابل ساختمان اداری این مجتمع تجمع کردند و مدیریت مجتمع در مقابل وعده پرداخت بخشی از مطالبات را داد که نتوانست دغدغه‌های معترضان را رفع کند و از این رو تجمع روز بعد ادامه یافت، اما در این بین خبر رسید که عده‌ای دست به تخریب اموال شرکت زده‌اند. خبری که مدیریت مجتمع در خصوص آن گفت: «تبعات خسارت‌های به بار آمده در جریان اعتراض‌های صنفی کارگران به صورت همزمان متوجه کارگران و کارفرما خواهد بود.»
اظهار نظری که کارگران معترض با آن موافق نبودند چراکه تاکید داشتند ماهیت اعتراضاتشان صنفی است و هیچکدام از کارگران درصدد آسیب رساندن به اموال و دارایی‌های محل کار خود نیستند. تاکید به جدا کردن صف معترضان از عده‌ای که با پوشاندن صورت‌های خود به اموال مجتمع خسارت وارد کرده بودند.

۹ دی ۹۶؛ تجمع و پرداخت دو ماه معوقه

کارگران نی بر مجتمع روز نهم دی ماه، در حالی که شرایطی ویژه بر بسیاری از نقاط کشورمان حاکم بود، با تجمع در مقابل در وردی مجتمع پیگیر مطالبات معوقه خود شدند. تجمعی که نتایج شگرفی داشت، از جمله وعده پرداخت ۱۰ میلیارد تومان حق بیمه دوران بیکاری کارگران نی بر توسط مدیران مجتمع و واریز دو ماه از معوقات مزدی ایشان. وعده‌ای که مرور اخبار فوق کافی است تا دریابیم چقدر احتمال تحقق دارد.

۱۷ دی ۹۶؛ آخرین تجمع، دقایقی پیش!

به نظر دیگر نیاز نیست توضیح دهیم که خواسته معترضان چیست و مطالباتشان از چه قرار است، چراکه همه چیز در این خصوص به شدت تکراری ست. تکرار تجمع و تاکید بر مطالبات و تکرار وعده و گاه پرداخت بخشی از معوقات و باز روز از نو و روزی از نو. انگار نه انگار که به تازگی بی توجهی به مطالبات کهنه‌ای از این دست به اعتراضات فراگیر در برخی نقاط کشور تبدیل شد و به سرعت زمینه ساز بروز برخی ناآرامی‌ها و حوادث جبران ناپذیر را فراهم آورد.

اعتراضاتی که همگان بر برحق بودن قسمتی‌شان و ضرورت تفکیک آن‌ها از قانون شکنی‌ها تاکید کردند و خواستار رسیدگی به این مطالبات بر زمین مانده شدند. مطالباتی از جمله مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه که می‌تواند بهترین دست مایه برای اثبات عزم و اراده مسئولان برای تغییر وضعیت و پاسخگویی به ندای اعتراض مردمانی باشد که تمام تلاش شان را برای رسیدن به حق و حقوقشان از مسیر‌های قانونی به کار می‌بندند و دل به حمایت مسئولان و رسیدگی ایشان می‌بندند، اما کمتر از این مسیر، به پاسخ می‌رسند!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید