گوگردهای مرگ‌آفرین در عسلویه

    کد خبر :772528

اینجا عسلویه است، ثروتمند و محروم… خسته از بی‌مهری‌ها و نادیده گرفته شدن در عین زیبایی و عظمت و ثروت! محیط زیست عسلویه سال‌هاست که رنج می‌کشد، از فلر و مشعل، از گوگرد و گاز و نفت و بوی بد… و از هر آنچه تولید را رونق می‌دهد امّا کام عسلویه را تلخ و تلخ‌تر می‌کند.

نام «عسلویه» با فلرها و مشعل‌های سوزان و آلودگی فراوان گره خورده و هیچ بخشی از طبیعت عسلویه از این تهاجم در امان نمانده است. یکی از این معضلات انبارهای روباز و غیراستاندارد دپو گوگرد در حاشیه مسیر بزرگراهی عسلویه است که فضای وسیعی را به رنگ زرد گوگردی درآورده و با انتشار ذرات و گردوغبار گوگردی رنگ‌های طبیعی زمین و آسمان را در آلودگی‌ محو می‌کند.

گوگرد آتش ‌گیر و قابل اشتعال است و رهگذران اتوبان عسلویه خصوصاً در تابستان شاهد سوختن گوگردها با شعله آبی بوده‌اند، و البته زردی این ماده بر روی تن جاده. وزش باد و بی‌دقتی در حمل‌ونقل گوگرد در ریزش و پخش شدن آن موثر است و به همین دلیل، بخشی از گوگرد در حاشیه جاده و اتوبان ریخته می‌شود که از نظر زیست‌محیطی مشکل داشته و خطراتی در پی دارد. گاهی نیز گوگردهای ریخته شده روی جاده توسط کارگرانی جارو می‌شود و وقتی ‬در مسیر حرکت می‌کنی در امتداد جاده گونی‌های نیمه پر گوگرد را می بینی…

در اهمیت ساخت و تکمیل انبار مکانیزه عسلویه باید گفت که حجم زیادی گوگرد جامد به عنوان پسماند در پالایشگاه‌های گازی تولید می‌شود که در انبارهای روباز نگهداری می‌شوند. عنصر گوگرد با نام انگلیسی Sulphur هنگام ترکیب با هیدروژن بوی مشخصی شبیه بوی تخم‌مرغ فاسد شده‌ دارد. گوگرد با شعله آبی رنگ سوخته و بوی عجیبی از خود ساطع می‌کند. با وجود تمام فوایدی که گوگرد دارد، اما مثل هر ماده مفید دیگری، وقتی بدن بیش از حد در معرض آن قرار گیرد، می‌تواند خطرناک و مضر باشد. مسمومیت با گوگرد معمولا استنشاقی است و از طریق تنفس آن رخ می‌دهد و تماس مداوم با گوگرد، تحریک‌ غشاهای مخاطی را به دنبال دارد.

از برونشیت تا مشکلات مغزی و مرگ

بسیاری افراد که ساعات‌ طولانی در معرض گوگرد قرار می‌گیرند، به برونشیت و سرفه‌های متعدد و ناراحتی‌های تنفسی مبتلا می‌شوند. آسم شایع‌ترین مشکل تنفسی و از بیماری‌های مزمن ریوی بر اثر تنفس گوگرد است که باعث تحریک راه‌های هوایی و سرفه، خس‌خس سینه، گلودرد و کوتاه شدن حجم تنفس می‌شود. دی‌اکسید گوگرد سنگین‌تر از هواست و اگر بدن در محیطی بسته و مملو از آن قرار بگیرد، حتی می‌تواند باعث خفگی و مرگ شود.

در مبتلایان به آسم، قرار گرفتن در معرض گوگرد، علاوه بر این که می‌تواند باعث سفتی ماهیچه‌های ریه در آن‌ها شود، ممکن است باعث بروز واکنش‌های آنافیلاکتی شود که جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد. ترکیب دی‌اکسید گوگرد با دیگر آلاینده‌های هوا ممکن است حتی بیماری‌های قلبی را هم به دنبال داشته باشد. بسیاری از کارگران معدن که در معرض دی‌اکسید گوگرد قرار دارند، دچار اختلالات چشمی و تنفسی، برونشیت مزمن و اثرات سینوسی مزمن می‌شوند. گوگرد همچنین با اثر روی چشم‌ها، ممکن است تاری دید ایجاد کند. تماس پوست با دی‌اکسید گوگرد، درد، قرمزی و ایجاد تاول‌های پوستی را هم به‌ویژه در غشاهای مخاطی به دنبال دارد.

گوگرد زمانی که در حجم بالا استنشاق شود، می‌تواند منجر به مرگ سلول‌های مغزی و در نهایت آسیب‌های مغزی شود. علائم مرتبط با آسیب مغزی که باید جدی گرفته شود نابینایی، ناهماهنگی بین عضلات و صرع است که باید جدی گرفته شود زیرا ممکن است حتی به مرگ فرد منجر شود.

پالایشگاه‌های عسلویه برای بازیافت گوگرد و تصفیه پساب مشکل دارند

گوگرد معمولا بوی تندی دارد و چنانچه مدتی طولانی در معرض آن قرار گرفته باشید ممکن است حس بویایی شما را تغییر دهد که در نتیجه می‌تواند عفونت‌های تنفسی، علائم برونشیت مزمن و کاهش عملکرد ریوی را به‌دنبال داشته باشد که این حالت برای کودکان خطر بیشتری دارد.

در کودکان به دلیل سطح ریه بیشتر، نسبت وزن بدن و افزایش حجم تنفس دی اکسید گوگرد در دقیقه معمولا در مقایسه با افراد بالغ، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. علاوه بر این، از آنجا که دی‌اکسید گوگرد سنگین‌تر از هواست و در سطوح پایین‌تر تجمع می‌یابد، کودکان به دلیل قد کوتاه‌تری که دارند، در معرض استنشاق حجم بیشتری از آن هستند و خطر مسمومیت آن‌ها بیشتر است. کودکان همچنین از نظر واکنش‌های پوستی هم در مواجهه با دی‌اکسید گوگرد حساس‌تر هستند و ممکن است علائم شدیدتری از خود نشان دهند.

فرهاد قلی‌نژاد، مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در این باره می‌گوید: «بسیاری از استانداردهای زیست محیطی در پالایشگاه‌ها به دلیل آنکه در مرحله استقرار ارزیابی و مطالعات زیست محیطی نداشتند، رعایت نشده است. امروزه پالایشگاه‌های عسلویه برای بازیافت گوگرد و تصفیه پساب مشکل دارند و به همین دلیل محیط زیست منطقه مجبور شده است علیه ۸ پالایشگاه به دلیل وجود انبارهای روباز گوگرد شکایت کند. راهکار جمع‌آوری این انبارها نیز احداث انبارهای مکانیزه است. از سوی دیگر برخی پالایشگاه‌های گازی تصفیه‌خانه پساب ندارند و تصفیه‌خانه‌های برخی دیگر نیز ناقص است و نمی‌تواند استانداردهای تخلیه به خلیج فارس را رعایت کند.»

به گفته کارشناسان دی‌اکسید گوگرد علاوه بر این خود یک آلاینده سمی و خطرناک برای سلامت است، باعث شکل‌گیری ذرات معلق ثانویه در جو نیز می‌شود و همچنین غشای مخاطی سیستم تنفسی و ریه را درگیر می‌کند.

مشکل انبار مکانیزه و حمل و نقل گوگرد کی حل می‌شود؟

فرهاد قلی نژاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اردیبهشت سال گذشته با اشاره به اینکه بیشترین عامل آلودگی هوا در عسلویه دی‌اکسید گوگرد مشخص شده است، عنوان کرده بود: «منشا تولید گوگرد پالایشگاه‌های گازی است. گوگرد استحصال شده از پالایشگاه‌ها به دلیل برخی مشکلات در حاشیه اتوبان و فضایی موسوم به انبار روباز گوگرد انبارش شده‌اند که موجب آلودگی شده است.»

وی همچنین با بیان اینکه در مسیر بارگیری گوگرد از پالایشگاه تا انبار روباز گوگرد و مسیر بارگیری از انبار روباز تا اسکله صادراتی ریزش‌های گوگرد دیده می‌شود، اظهار امیدواری کرده بود در آینده نزدیک مشکل انبار مکانیزه و حمل و نقل گوگرد برطرف شود و در کمیته ملی آلودگی هوای عسلویه با بررسی‌های دقیق کارشناسی و همکاری همه سازمان‌های عضو، شرایط لازم برای تحقق کاهش آلودگی‌ها و خواسته‌های به حق مردم عسلویه برآورده شود.

به گفته قلی نژاد با فعالیت هشت پالایشگاه گازی و ۱۵ مجتمع پتروشیمی به شکل متمرکز در شهرستان عسلویه اثرات تجمعی این صنایع آلودگی هوا محرز است و نتایج بررسی‌های به عمل آمده نیز این موضوع را تایید می‌کند.

وی همچنین در مورد بوی بد در عسلویه عنوان کرده بود «انتشار بوهای آزاردهنده در منطقه دلایل مختلفی دارد که به علت تنوع فعالیت‌های صنعتی، مقطعی بودن و رابطه مستقیم با جهت وزش باد و شرایط جوی تشخیص دقیق آنها به سادگی میسر نیست و اعلام نظر قاطع در این زمینه به تجهیزات دقیق و پیشرفته نیاز دارد.

ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی در عسلویه کاملاً غیراستاندارد است

اوایل اردیبهشت ۱۳۹۸ بود که مردم باز هم در اثر وزش باد، بوی بدی شبیه به تخم‌مرغ گندیده احساس کردند و یا به گفته‌ اهالی این منطقه بوی سیر مشام مردم محروم و مظلوم عسلویه را آزرده کرد. اتفاقی که باعث واکنش مسئولان محیط زیست شد.

گاز بدبوی منتشر شده در منطقه عسلویه مربوط به گوگرد ذخیره‌سازی شده به شکل غیراستاندارد است که با وزش باد و یا تغییرات جوی چون بارش باران شدت می‌یابد. همان زمان مسئول دبیرخانه پایش آلودگی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت در خصوص این موضوع گفت: «انتشار بوی بد در منطقه عسلویه حاصل فعالیت شرکت‌های پتروشیمی در این منطقه و تولید صدها تن گوگرد می‌باشد که متأسفانه به شکل استانداردی ذخیره‌سازی نمی‌شود لذا هر از گاهی شاهد بروز این آلودگی‌ها حتی در کف خیابان‌ها هستیم و مردم آن منطقه می‌گویند وقتی با اتومبیل رد می‌شویم لاستیک‌ها زرد می‌شود.»

دکتر شکراله فرخی با اشاره به اظهارات مردم منطقه عسلویه در خصوص آلودگی‌های گوگردی افزود: «قطعاً غلظت بالای گوگرد در منطقه عسلویه می‌تواند باعث بیماری‌های مختلفی در سیستم گوارشی، تنفسی و پوست افراد منطقه گردد، بنابراین تاکید می‌شود که نگهداری این محصولات پتروشیمی به صورت کاملاً استاندارد صورت پذیرد.»

وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی در عسلویه کاملاً غیراستاندارد است، اظهار کرد: «مثل گرد و خاک که در هوا پراکنده می‌شود گوگرد نیز به همین صورت در هوا پخش می‌شود و موجب به وجود آمدن یک توده ابر زرد رنگ در فضا می‌شود.»

مسئول دبیرخانه پایش آلودگی صنایع نفت، گاز و انرژی و اثرات آن بر سلامت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرده بود: «قرار گرفتن در معرض این بوی بد می‌تواند عوارضی مانند حالت تهوع و بروز سردرد در افراد را موجب شود و در طولانی مدت نیز عوارض دیگری را در پی داشته باشد.»

شکایت‌هایی علیه انبارهای روباز گوگرد در عسلویه

سه‌شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ایسنا در گزارشی با عنوان دردسرهای گوگردی نفت برای عسلویه به این موضوع پرداخت. مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در این باره گفته بود: سال‌هاست که موضوع گوگردها و آلودگی ناشی از آن در عسلویه وجود دارد و مرتبا انتشار آلودگی از انبارهای روباز گوگرد و همچنین در مسیر منتهی به این انبارها و هنگام حمل و نقل غیراستاندارد اتفاق می‌افتد.

فرهاد قلی نژاد با توضیح عوامل و منابع نشر آلودگی عنوان کرد: «شکایت‌هایی علیه انبارهای روباز گوگرد در عسلویه داشته‌ایم که هنوز هم پرونده ها در جریان است و منتظر صدور رای هستیم، منطقه ویژه ساخت انبارهای مکانیزه و سوله های محصور -به جای انبارهای روباز جهت نگهداری گوگرد- را در دستور کار قرار داده اما بسیار کند پیش می‌رود.»

وی افزود: «در مورد کامیون‌ها هفته پیش بازدید داشتیم و راهکارهایی برای پوشش حفاظتی در جهت حمل و نقل ارائه کردیم، همچنین برای ایجاد انبارهای مکانیزه نیز به آنها فرصت دادیم و مهلتی برای رسیدگی هرچه سریع‌تر قرار داده ایم که در صورت عدم رسیدگی از پلیس راهور تقاضا خواهیم کرد به این موضوع ورود کرده و جلو رفت و آمد و تردد آنها را بگیرد.»

این مسئول اظهار کرد: «یکی از منابع آلوده کننده هوای عسلویه انبارهای روباز گوگرد است، همچنین نقل و انتقالات غیر استاندارد که محل و منشا آلودگی هستند. یک سری اقدامات کنترلی دیگر هم اضافه شده است که البته هنوز اجرایی نشده، سال هاست که موضوع گوگردها و آلودگی های ناشی از آن در عسلویه وجود دارد که مرتبا در انبارهای روباز گوگرد و همچنین مسیر منتهی به این انبارها و هنگام حمل و نقل غیراستاندارد اتفاق می‌افتد.»

بی توجهی به ساخت انبار سرپوشیده ذخیره گوگرد

امّا تیرماه ۱۳۹۸ –سال گذشته- خبری مبنی بر شکایت محیط زیست از انبارهای روباز گوگرد عسلویه منتشر شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در توضیح این خبر گفت: «با توجه به آلودگی ناشی از انبارهای روباز گوگرد در عسلویه و بی توجهی متولیان برای ساخت انبار سرپوشیده این موضوع را از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.»

فرهاد قلی نژاد همچنین گفته بود: «بارها به متولیان این انبارها مهلت داده شد که برای جلوگیری از این آلودگی‌ها انبارهای سرپوشیده و مکانیزه بسازند، اما اقدام قابل قبولی انجام ندادند و حالا بر اساس قانون و با توجه به پایان مهلت، شکایتی علیه متولیان انبارهای روباز، به مراجع قضایی ارائه خواهیم کرد.»

به گفته وی انبارهای روباز گوگرد یکی از منابع آلاینده محیط زیست در عسلویه به شمار می‌رود و پراکنش ذرات گوگرد علاوه بر آلودگی خاک در منطقه، موجب آلودگی هوا نیز شده و برای جلوگیری از پراکنش ذرات گوگرد، ساخت انبارهای سرپوشیده و مکانیزه ضروری است.

بنا بر هشدار مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در آن زمان سازمان حفاظت محیط زیست از هیچگونه آلودگی چشم پوشی نخواهد کرد و ابتدا با در نظر گرفتن مهلت، و سپس با معرفی واحدهای آلاینده به دادگستری در این زمینه برخورد می‌کند.

اینجا انسان زندگی می‌کند!

اوایل شهریور ماه سال گذشته حجت‌الاسلام شیخ مصطفی بدری، امام جمعه موقت عسلویه در خطبه‌های نمازجمعه به این موضوع پرداخت و عنوان کرد: «انبار روباز گوگرد در عسلویه سلامت مردم را به خطر انداخته است. بعضی انگار نمی‌دانند که این گوگردها آلودگی زیادی ایجاد می‌کند و آن را در محیطی سرباز رها می‌کنند. انگار متوجه نیستند که اینجا موجود و انسان زندگی می کند.»

انتشار بوی بد در برخی مناطق عسلویه

سه‌شنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۸ رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: «بر خلاف تصور عموم عمده آلودگی هوا مربوط به پالایشگاه‌ها است و نه پتروشیمی ها! و میزان انتشار آلاینده های تمام پتروشیمی‌ها (فلرینگ) در عسلویه به اندازه‌ی یک پالایشگاه نیست و با همدیگر قابل قیاس نیستند.»

مصطفی موذنی در خصوص انتشار بوی بد در برخی از مناطق عسلویه عنوان کرد: «بوهای منتشر شده در منطقه تابعی از شرایط جهت باد است، چرا که واحدهای زیادی در این منطقه وجود دارد و نمی‌توان به سادگی و بدون هیچ دستگاه و ابزاری این موضوع را تشخیص داد.»

وی خاطرنشان کرد: «۸ پالایشگاه و ۱۳ پتروشیمی در عسلویه وجود دارد که فاصله پتروشیمی ها از شهر بیشتر است اما پالایشگاه ها در مجاورت دو شهر نخل تقی و عسلویه قرار دارند و هر بویی که از فرآیندهای مختلف فلرینگ، LPG (گاز مایع)، خنثی سازی، واحدهای تصفیه خانه یا نشتی های این ۸ پالایشگاه بزرگ اتفاق بیفتد در صورت وزش باد به سمت شهر عسلویه در آن قسمت بو حس می شود که غالباً نیز مقطعی است و به شکل پایدار ادامه پیدا نمی کند.»

رئیس محیط زیست عسلویه تاکید کرد: «متاسفانه در بازه‌های زمانی متفاوت این اتفاق می‌افتد و مثلاً در اتوبان عسلویه به دلیل اینکه دور از شهر و بین کوه و پالایشگاه واقع شده و فاصله نزدیک تری به پالایشگاه ها دارد همیشه این بوها احساس می شود.»

انبارهای روباز گوگرد از زمان ایجاد پالایشگاه ها وجود داشته اند

این مسئول در خصوص شاخص هوای پاک در عسلویه یادآور شد: «شرایط عسلویه به گونه ای است که هوای پایدار مداوم نداریم، و به دلیل موقعیت توپوگرافی و شرایط کوه و دریا در طول روز مدام جهت باد تغییر می کند.»

مصطفی موذنی همچنین در خصوص انبارهای روباز گوگرد گفت: «بحث‌های عمومی زیادی درباره انبارها مطرح شده است، در صورتی که انبارهای روباز گوگرد از زمان ایجاد پالایشگاه ها وجود داشته اند و مربوط به امروز نیستند.»

وی بیان کرد: «وجود این انبارها علل مختلفی دارد و سازمان محیط زیست پس از اخطاریه های لازم به مجموعه گاز و اعطای فرصت‌های قانونی برای ایجاد اصلاحات لازم و محقق نشدن آن، شکایت قانونی انجام داده و البته این یک موضوع چند وجهی است و چندین عامل داخلی و بیرونی دارد.»

رئیس محیط زیست عسلویه تاکید کرد: «گوگرد یک محصول جانبی است که باید تولید شود تا تولید، صادرات و فروش تداوم داشته باشد، ماده گوگرد به تنهایی و به خودی خود آلودگی ایجاد نمی کند ولی هنگامی که در محیط قرار گرفته و برای مثال بر اثر سایش لاستیک خودروها در جاده پودر شده و تبدیل به ذرات شود آلودگی محسوب می‌شود.»

انتقال گوگردهای تولیدی پالایشگاه های کنگان با کامیون‌های غیر استاندارد به انبارهای روباز عسلویه

موذنی با اشاره به اینکه عنصر گوگرد به تنهایی آلودگی محسوب نمی‌شود، عنوان کرد: «مسئله دوم زمانی است که گوگردهای پودر شده به هر دلیلی بسوزد که تبدیل به دی اکسید گوگرد می‌شود. وقتی فروش و صادرات گوگرد تولید شده با مشکل مواجه شود انبارهای مکانیزه موجود پر شده و در نهایت مازاد تولید به انبارهای روباز نگهداری منتقل می‌شود.»

این مسئول می‌گوید: «درباره انبارهای روباز اشکالی که به وزارت نفت وارد است که چرا انبارهای مکانیزه را متناسب و بزرگ‌تر ایجاد نکرده‌اند و دوم اینکه انبارهای مکانیزه پالایشگاه‌های کنگان هنوز تکمیل نشده و به بهره‌برداری نرسیده و متاسفانه گوگردهای تولیدی پالایشگاه های کنگان نیز با کامیون‌های غیر استاندارد به انبارهای روباز عسلویه منتقل می‌شود.»

پیگیری تسریع در ساخت انبارهای مکانیزه و بحث قضایی و جرم انگاری

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت زیرساخت های زیست محیطی را رعایت نکرده است، گفت: «در حوزه محیط زیست اقدامات لازم تاکنون انجام شده و در آینده نیز پیگیری تسریع در ساخت انبارهای مکانیزه و بحث قضایی و جرم انگاری آن نیز لحاظ می‌شود.»

رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه تصریح کرد: «ما بیشتر به دنبال این هستیم که مسائل موجود به پیگیری‌های قضایی منجر نشود، زیرا موضوع قضایی اساسی و موثر نیست اما به عنوان آخرین گام قانونی می بایست انجام شود و عقیده دارم که باید از طریق بحث های کارشناسی و برگزاری نشست ها فشارهای لازم اعمال شود تا زیرساخت ها ایجاد شود، و تا پیش از آن طرح چنین دعواهایی بی نتیجه است.»

مصطفی موذنی تاکید کرد: «همه آنچه تحت عنوان گوگرد و دی اکسید گوگرد در عسلویه و یا کنگان هست و عامل اصلی آلودگی در این منطقه مربوط به پالایشگاه ها است، در خوراک ورودی هیچ کدام از پتروشیمی‌ها نباید گوگرد باشد و در غیر این صورت تولید آنها متوقف می‌شود.»

امکان تکرار حوادث آتش‌سوزی در انبار روباز گوگرد

سال‌های گذشته و در ماه‌های گرم سال با افزایش دمای هوا در عسلویه حوادث آتش‌سوزی در انبار روباز گوگرد اتفاق افتاد که امکان تکرار آن وجود دارد چرا که انبار فعلی ذخیره گوگرد به صورت روباز بوده و فاقد حداقل ایمنی است و حالا خبر می‌رسد که با وجود قولی که برای حذف این انبارها داده بودند حالا در تدارک ساخت انبار دوم هستند!

دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ در نشست مطبوعاتی مجازی با خبرنگاران و اهالی رسانه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: «باید به اصل حفاظت از محیط زیست پایبند باشیم، حق برخورداری از آب و هوای سالم برای انسان محفوظ است اما اخلاق محیط زیست ایجاب می‌کند که امانتدار خوبی برای نسل‌های آینده باشیم.»

فرهاد قلی نژاد در پاسخ به سوال مبنی بر نقش محیط زیست در اجرای پروژه هایی که نابودی محیط و به خطر افتادن سلامت انسان ها را در بردارند، توضیح داد: «پروژه های بزرگ شامل پالایشگاه، پتروشیمی، راه آهن آزادراه و بزرگراه قبل از احداث و آغاز پروژه باید حتما مطالعات زیست محیط زیستی آنها انجام شود و اثرات آن مورد ارزیابی قرار بگیرد و پس از آن مجوز زیست محیطی اخذ شده و در واقع پیش از اخذ این مجوز راه‌اندازی هرگونه پروژه ای ممنوع است.»

تشکیل پرونده حقوقی در زمینه انبارهای پسماند

وی تاکید کرد: «انبارهای گوگرد یکی از مشکلات زیست محیطی است که البته در خصوص حمل و نقل و انتقال این پسماندها همکاری هایی صورت گرفته است. ساماندهی انبارهای پسماند یکی از خواسته‌های محیط زیست است که حتی پرونده حقوقی نیز در این زمینه تشکیل شده و یک مهلت زمانی ضرب الاجل برای بهره برداری از انبارهای مکانیزه در سال ۹۹ تعیین شده است تا یک نگرانی مهم منطقه برطرف شود.»

مدیرکل محیط زیست بوشهر تصریح کرد: «انبارهای گوگرد یکی از مشکلات زیست محیطی است که البته در خصوص حمل و نقل و انتقال این پسماندها همکاری هایی صورت گرفته است. ساماندهی انبارهای پسماند یکی از خواسته‌های محیط زیست است که حتی پرونده حقوقی در این زمینه تشکیل شده و یک مهلت زمانی ضرب الاجل برای بهره برداری از انبارهای مکانیزه در سال ۹۹ تعیین شده است تا یک نگرانی مهم منطقه برطرف شود.»

قلی نژاد با اشاره به مهمترین اولویت‌های سازمان محیط زیست در استان بوشهر اظهار کرد: «کاهش آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از صنایع نفت و گاز تنها محدود به عسلویه و کنگان نمی‌شود، در سکوهای نفتی مستقر در خلیج فارس نیز شاهد رخداد نشتی‌های زیادی هستیم که موجب آلودگی می شوند. سواحل و جزایر ارزش بالایی دارند، در روند شتابان توسعه باید اثرات توسعه بر خورها و جزایر کنترل و نظارت شود. لازمه حفاظت از گونه‌های مهم، نادر و در خطر انقراض، حفاظت از زیستگاه‌های ارزشمند است که متاسفانه در این زمینه از استانداردهای کشور پایین‌تر هستیم.»

بمب‌هایی که در عسلویه انبار می‌شود!

در آخرین روز شهریورماه سال ۱۳۹۲ یک انبار روباز و غیراستاندارد گوگرد در عسلویه آتش گرفت. در همین زمینه ناصر بوهندی، عضو شورای دهستان زبار درباره دلایل و جزئیات این اتفاق عنوان کرد: «معمولا یکی از محصولات پالایشگاه ها گوگرد است که در انبار نگهداری می شود. اینجا انبار گوگرد غیراستاندارد است. انبار بزرگی در کنار جاده اصلی کشور. امروز درجه هوا خیلی بالا بود. ماشین گوگرد که می خواست به انبار وارد شود به دلیل حرارت بالا و اصطکاک لاستیک موجب آتش گرفتن گوگرد و سوختن کل انبار شد.»

بوهندی مدت زمان آتش سوزی را دو تا سه ساعت عنوان می کند و می گوید: «از زمان مطلع کردن آتش نشانی و رسیدن نیروها و مهار آتش شاهد سه ساعت آتش سوزی بودیم.» به گفته این عضو شورا این اتفاق خسارت جانی در پی نداشته و از میزان خسارات مالی آن نیز اطلاعی در دست نیست. «فقط دود سفید و غلیظی کل محوطه صنعتی را پوشانده اما به مناطق مسکونی نرسیده است.» بوهندی در پاسخ به اینکه چرا در این منطقه حساس گوگرد به صورت غیراستاندارد انبار می‌شود، می گوید: «طبق برنامه باید انبار استاندارد و مجهز تدارک دیده می شد، اما به دلیل هزینه های بالااین امر تاکنون محقق نشده است.»

زیان‌های اقتصادی و زیست‌محیطی دپو گوگرد

پیش از این نیز غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد اقتصاد انرژی درباره تبعات انبارهای گوگرد گفته بود: «دپو کردن توده عظیمی از گوگرد به صورت فله یا به شکل دیگر که هم‌اکنون در کنار بسیاری از تاسیسات نفت و گاز انجام می‌پذیرد، علاوه‌ بر اکسید و نامرغوب شدن گوگرد، هم از جهت پراکنده شدن ذرات آن در فضا که در هنگام ابر و بارندگی موجب بروز پدیده باران‌های اسیدی می‌شود و هم از نظر نشت آن در آب‌های زیرزمینی هنگام بارندگی‌های فصلی، موجب وارد آمدن آسیب فراوان به محیط‌زیست شده و هزینه‌های اجتماعی را دربردارد.»

عسلویه بیش از ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد؛ جمعیتی که آلودگی را با تمام وجود خود احساس می‌کند و ساکنان منطقه آنقدر در معرض دود و آلودگی بوده‌اند که هوای پاک برایشان به یک نوستالژی و آرزو تبدیل شده است.

امروز عسلویه با تمام وجودش غرق در آلودگی‌های زیست محیطی است و تبدیل به یک معضل ملی شده اما متاسفانه دغدغه‌ی ملی نیست. آلودگی هوا تنها بخشی از مشکلات زیست محیطی عسلویه است، نبود مدیریت اصولی بر پسماندهای ویژه و خطرناک و رهاسازی پساب صنعتی به خلیج فارس نیز از موارد دیگری است که در تمام سال‌های صنعتی شدن منطقه و توسعه‌ی آن نادیده گرفته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید