گوشت 100 هزار تومانی یکی از گزاره‌های «خودتحریمی» است/ نگذارید تحریم‌ها با سخنان مسئولان کارساز شوند

    کد خبر :476881
کاظم صدیقی

امام جمعه موقت تهران روز جمعه از تریبون رسمی این فریضه عبادی و سیاسی مسائل و موضوعاتی را مطرح کرد که ارگان رسمی دولتی به آن واکنش نشان داد و در پاسخ نوشت: «حملات علیه دولت و رئیس‌جمهوری چیز جدیدی نیست ولی در شرایط کنونی و از تریبون‌های رسمی نه فقط غیر عقلانی، بلکه غیراخلاقی نیز هست.» روزنامه ایران این سخنان را حاصل اطلاعات بولتنی، ساختگی و ندارست عنوان کرد.

به گزارش تابناک، حجت الاسلام و المسلمین «کاظم صدیقی» با طرح این سوال که نمی‌دانم سر رها نکردن FATF چیست؟ سخنان خود را در مورد برخی اقدامات سیاسی و اقتصادی دولت «حسن روحانی» اینگونه اظهار کرده بود که «ما امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم و در جنگ مساله استتار یکی از مسائل مهمی است که در هر جبهه‌ای که تاکتیک وجود نداشته باشد و دشمن دست طرف مقابل را بخواند شکست قطعی است.»

صدیقی در ادامه‌، بیان‌ کرد: این که ما در این جریان جهانی که به تعبیر حضرت آقا در اتاق فکر قدرت‌های غارتگر تصویب شده است حضور یابیم و عده ای که با آنها هماهنگ هستند برای ما نسخه بپیچند، خلاف استقلال فرهنگی ما است. ما تابع قرآن، پیغمر و ائمه اطهار هستیم و ما باید به آنها برنامه و فرهنگ دهیم نه این که بنشینیم و آنها به قیمت ذلت ما را در این گردانه قرار دهند.

وی در ادامه، خاطر نشان کرد: دشمن می‌خواهد در جنگ اقتصادی مجاری و مخارج ما را رصد کند تا ببیند ما از چه مجاری درآمد داریم و با چه کسانی ارتباط داریم و در دنیا چه کسانی با ما مراودات اقتصادی دارند تا ما را خلع سلاح کنند و با قانونی که امضا می‌کنیم ما را متهم کنند. امروز در جریان خاتم که در پارس جنوبی کارهای بزرگی کردند، آلمان سوالاتی را کرده است. اگر ما در جریان FATF باشیم قانونا ملزم به پاسخگویی می شویم. عاقل سر خود را در اختیار دشمن قرار نمی‌دهد.

صدیقی در ادامه بیان‌ کرد: مسئولانی که آن قدر در برجام اصرار داشتند مگر نمی بینند که نتیجه‌ آن گوشت 100 هزار تومانی است. چه تضمینی وجود دارد که اگر FATF را امضا کردیم چوب‌های محکم‌تری نخوریم. این وسیله‌ای برای تحریم‌های محکم‌تر و فشارهای بیشتر بر ما می‌شود.

وی در پایان صحبت‌های خود در نماز جمعه‌ تهران، گفت‌: حضرت آقا فرمودند که “جنگ اقتصادی، جنگی است که در آن توپ و تیر و تفنگ نیست، اما ابزارهای خطرناک تر از توپ و تانک وجود دارد”. همه می‌دانیم که دنیا با ما در حال جنگیدن هستند و امروز می‌خواهند ما را به میدان بازی ببرند و با دست خودمان ما را از بین ببرند. از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که همیشه مواضع انقلابی را از خود نشان داده‌اند و سایر اعضای مجمع و با توجه به این که در دو کمیسیون مطرح شده و با اتفاق آرا ردشده است، امیدواریم تصمیم عاقلانه‌ای بگیرند.

هرچند ارگان دولت برای تخطئه سخنان امام جمعه موقت تهران بازهم دست به دامان حمایت های سابق حجت الاسلام صدیقی و برخی همفکران او از دولت قبل شده و برخی آمارهای برجای مانده از گذشته را برای زیر سئوال بردن چنین سخنانی مطرح کرده بود، اما طبیعتا این استدلال و قیاس در زمان حاضر و در حالی که سال پنجم آغاز به کار دولت تدبیر و امید از نیمه گذشته است، مورد قبول نیست.

دو نکته در مورد سخنان امام جمعه موقت تهران وجود دارد که می تواند محل نقد نقادان باشد. اول اینکه در مورد مسائل اقتصادی آنهم در شرایطی که شخص امام جمعه محترم اشاره صریح می کند در یک جنگ نابرابر اقتصادی قرار گرفته ایم، نباید از طریق بیان اظهارنظرهای جنجالی آن هم از تریبون های رسمی بر تشنج بازار افزود و اینگونه به جامعه القاء کرد که کشور در تامین یک محصول دچار مشکل است.

اینکه روزنامه ایران سخنان امام جمعه موقت تهران درباره گوشت 100 هزار تومانی را مبتنی بر اطلاعات بولتنی می خواند احتمالا از آن جهت است که ایشان طبیعتا خودشان برای خرید و تهیه گوشت مصرفی منزل اقدام نمی کنند و از طرفی هم قیمت عرضه گوشت در بازارهای روز و همچنین فروشگاه های زنجیره ای را که ارقامی کمتر از مبلغ اعلام شده است خبر ندارند؛ لذا اینگونه سخنان می تواند به فزایش قیمت ها در شرایط فعلی و بهره برداری سوء استفاده کنندگان منجر شود.

از طرفی در حالی که لوایح مربوط به FATF اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام و با حضور تمامی ارکان حاکمیت در حال بررسی است و در نهایت باید یک تصمیم بزرگ برای تصویب و یا رد این مساله در کشور گرفته شود، ایجاد فشار بر بررسی کنندگان این موضوع از طریق طرح مبحث در تریبون های رسمی می تواند شرایط را برای انجام کار کارشناسی و نتیجه گیری بر مبنای مصلحت نظام را سخت کند.

مدت ها پیش و بعد از دعوایی که بین رئیس مجلس و رئیس جمهور وقت در گرفت و از آن به عنوان یکشنبه سیاه یاد شد، رهبر انقلاب در یک سخنرانی از مسئولان خواستند که برخی مسائل به تریبون های عمومی کشور کشیده نشود و در جلسات فی مابین مسئولان برای رفع آن به بحث و بررسی بنشینند. اقدامی که در ماه های اخیر تحت هیچ شرایطی از سوی مسئولان کشور در ارکان مختلف رعایت نشده است.

همانطور که بسیاری از مسئولان کشور و چهره های سیاسی با سلیقه های مختلف قبول و اذعان دارند، اکنون کشور در یک شرایط جنگ سخت اقتصادی که بسیار هم نابرابر است؛ قرار گرفته؛ بنابراین حفظ مصالح کشور، نظام، مردم و دولت باید سرلوحه تمامی سخنان و رفتارهای مسئولان باشد تا مبادا این شرایط به افزایش فاصله ها و جدایی بین بخش های مختلف منجر شود. این موضوع همان چیزی است که دشمن به دنبال آن است.

طبیعتا قصور و ناکارآمدی در برخی بخش های حاکمیت و دولت وجود دارد و البته در بسیاری از مشکلات حادث شده این مسائل دخیل بوده است. اما در شرایطی که معاندان کشور تحریم های ظالمانه سختی بر علیه جمهوری اسلامی و مردم ما اعمال کرده اند، ما نباید با سخنان، رفتار و اقدامات مان بر تاثیرگذاری این تحریم ها بیافزاییم یا شرایط را بگونه ای پیش ببریم که احساس خود تحریمی هم در مردم ایجاد شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید