گمرک سال آینده مجوز ورود گوشی های بالای 600 دلار را نخواهد داد

    کد خبر :880736

رئیس کل گمرک اعلام کرده از سال آینده واردات گوشی‌های هوشمند با ارزش بیش از 600 دلار که بیشتر محصولات پرچم‌دار موجود در بازار را تشکیل می‌دهند، ممنوع خواهد شد.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک با اعلام اینکه گمرک سومین منبع درآمد کشور برای تامین بودجه است، افزود سال آینده واردات خودرو و واردات موبایل با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار ممنوع می‌شود.

پیش از این انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده بود که گوشی‌های با قیمت بیش از 600 دلار حدود 5 درصد از واردات این محصول دیجیتال را به خود اختصاص داده‌اند. پیش از این شاهد اخذ عوارض 12 درصدی برای گوشی‌های بالای 600 دلار بودیم و اکنون به نظر می‌آید این تعرفه از بودجه 1401 حذف شده است.

علیرضا مقدسی با اعلام این خبر به حدود 6000 تعرفه موجود در گمرک اشاره کرد و افزود تقریبا 4000 عدد از این تعرفه‌ها مجوز می‌خواهند و 50 درصد آنها بیش از یک مجوز نیاز دارند. وی با انتقاد از حجم زیاد بروکراسی گفت: رویه‌های زیادی وجود دارد که کار گمرک را سخت می‌کند. اتاق بازرگانی می‌تواند در بسیاری از موارد در این مورد کمک کند.

رئیس کل گمرک در پاسخ به خواسته فعالان اقتصادی مبنی بر نصب ایکس‌ری در گمرکات اظهار کرد که هر ایکس‌ری حدود 80 میلیارد تومان قیمت دارد و پشتیبانی آنها هم مستلزم صرف هزینه است. وی ادامه داد که در حال حاضر 160 گمرک داریم و هر روز هم گمرک و منطقه آزاد جدیدی ایجاد می‌شود. بنابراین توانایی اینکه برای همه این گمرکات ایکس‌ری تهیه کنیم وجود ندارد.

با این تفاسیر به نظر می‌آید از سال آینده با واردات رسمی گوشی‌های بالای 600 دلار ممنوع خواهد بود. البته احتمالاً واردات مسافری این دسته از گوشی‌ها همچنان آزاد باشد و ممنوعیتی برای رجیستری این گوشی‌ها در نظر گرفته نشود. ولی با این وجود دیگر خدمات رسمی پس از فروش برای این گوشی‌ها وجود ندارد و مشکلات فراوانی گریبان خریداران این گوشی‌های پرچم‌دار را خواهد گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید