گلایه کاربران ایرانی از سرعت اینترنت؛ چرا کسی در مورد کاهش سرعت اینترنت شفاف‌سازی نمی‌کند؟

    کد خبر :889101

مدتی است که کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی از کاهش سرعت اینترنت گلایه می کنند و برخی نیز این اتفاق را به آغاز غیر رسمی طرح صیانت در کشور ارتباط می دهند. به راستی دلیل کاهش سرعت اینترنت در ایران چیست و چرا کسی در این باره شفاف سازی نمی کند؟

«بازتاب»؛ امروز اینترنت به بخش جدایی ناپذیری از زندگی اکثر شهروندان در نقاط مختلف جهان تبدیل شده است و شهروندان ایرانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ واقعیتی که سبب شده کوچک ترین تغییر و تحول در این رابطه با واکنش های گسترده رو به رو شود.

درست مثل کاهش سرعت اینترنت در روز و هفته های اخیر در کشور که گلایه انبوهی از کاربران را در شبکه های اجتماعی به همراه داشته و برخی نیز این مسئله را به اجرای طرح صیانت ارتباط می دهند.

در همین رابطه بسیاری از کاربران اینترنت گزارش می دهند که شاهد کاهش بی‌سابقه سرعت باز شدن صفحات سایت‌های مختلف هستند و در این میان، دانلود فیلم نیز به سختی انجام و گاه غیر ممکن می‌شود.

برخی رسانه ها عقیده دارند که این کاهش سرعت تنها ناظر بر تبادل ترافیک خارج به داخل است و سایت‌هایی که سرور آنها در داخل کشور قرار دارد، فعلا این مشکلات را ندارند. آنها می خواهند از این ادعا اینگونه نتیجه گیری کنند که سرعت اینترنت در کشور به صورت هدفمند در حال دستکاری است.

مدتی قبل عصرایران در این باره نوشت که مشکل ایجاد شده در اینترنت کشور به گونه‌ای است که با دور زدن سیستم مخابراتی داخلی با فیلترشکن‌ها مشکلاتی مانند عدم نمایش فایل‌های مالتی مدیا برطرف می‌شود و به علاوه در خارج از کشور نیز سایت‌های ایرانی بدون مشکلات پیش گفته قابل مشاهده‌اند و همه اینها شواهدی است که نشان می‌دهد، مشکل در سیستم مخابراتی داخل کشور است.

برخی رسانه ها نیز ناظر بر همین مشکل نوشته اند که سرعت اینترنت موبایل به قدری کاهش یافته که کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف، آن را به اجرا شدن طرح صیانت ارتباط می‌دهند: کاربری در این زمینه نوشت: «‏شما هم فیلترشکناتون یکی پس از دیگری از کار میفتن و اینستاگرامتون کند شده؟ یا طرح صیانت فقط برای من داره اجرا میشه؟».

کاربران دیگر نیز این‌طور واکنش نشان داده‌اند: «اینترنت در ایران کندتر از همیشه است. فیلترشکن‌ها از کار افتاده‌اند و آموزش مجازی نیز با اختلال جدی مواجه است. اما کسی پاسخگو نیست. نمایندگان مجلس فقط می‌کوشند اتهام اجرای بی‌سروصدای طرح صیانت را رد کنند. همانطور که تاکید دارند که کلیات این طرح باید پیش از نوروز به تصویب برسد.»

«این طرح صیانت میگن چندتا فاز داره که فاز اول ضعیف کردن اینترنته؛ یعنی یهو قطع نمیکنن. ‏اینجوری شنیدم اگه درست باشه پس مشکل از اونه. ‏یه جورایی منطقی هم هست چون همه جا از فیبر نوری استفاده می‌شه، دکل‌های زیادی‌ام نصب می‌شه. پس ضعیف شدن الکی اینترنت منطقی نیست.»

«سرعت اینترنت ‏از یک ژانویه تا ۳۱ ژانویه در ایران نزولی بوده، ‏فکر کنم طرح صیانت در حال اجرا شدنه.»

«یکی نیست بگه چرا از ساعت پنج عصر اینستاگرام رسما بدون کاربرد میشه؟ ‏یا اینکه چرا فیلترشکنا یک به یک از دسترس خارج میشه؟ ‏چرا راحت بهمون نمی‌گید طرح صیانت داره اجرا میشه و فقط منتظر قانونی کردن اجرایید؟.»

پیشتر در همین رابطه مجید حقی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خاطر نشان کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به عملکرد اپراتورها انتقاد دارد و چند روز پیش به دلایلی برخی از این اپراتورها را جریمه و اشکالات آنها را منتشر کرد. پس باید بگویم ما نیز نسبت به برخی کم کاری‌های موجود انتقاد و تلاش داریم که آنها را حل کنیم.

مجید حقی با رد ادعای کاهش سرعت اینترنت در کشور، گفت: باید بصورت مصداقی و با ارائه گزارش در خصوص کاهش، افزایش و کیفیت اینترنت سخن بگویم. حوزه تخصصی اندازه‌گیری شاخص‌ها بر عهده سازمان است به همین دلیل سامانه سنجش سرعت اینترنت ( نت‌سنج پلاس) را راه‌اندازی کردیم.

وی با اشاره به سیال بودن شبکه، گفت: سرعت شبکه در حال تغییر است و این امکان وجود دارد در منطقه‌ای به دلایل مختلف شبکه‌ای و کاربری( دوسویه) لحظاتی کیفیت سرعت اینترنت کاهش پیدا کند اما در جای دیگر این سرعت تغییر نکرده باشد. سنجش‌ها در سامانه کلی و بر اساس شاخص‌های استانی کیفیت‌ها چک می‌‌شود، شاخص‌های محاسبه مبتنی بر احساس و برداشت زمانی و مکانی و جامعه آماری کم نیست. باید بگویم که تا به امروز گزارشی در این خصوص که کل کشور کیفیت و سرعت اینترنت‌اش پایین آمده است به دست ما نرسیده است.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که بر اساس آخرین آمار ارائه شده در سایت speedtest  ایران با ۷ رتبه سقوط در اینترنت موبایل، به رتبه ۷۷ در بین ۱۳۸ کشور رسیده است، آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: در این سایت ۲ شاخص برای اندازه‌گیری اینترنت وجود دارد؛ نخست، میانگین و دوم مد. من نمی‌دانم جامعه آماری این سایت کجاست بنابراین اطلاعاتی که این سایت ارائه می‌دهد را نه رد و نه تایید می‌کنم.

به گفته وی، آی تی یو نحوه محاسبه را ارائه می‌کند از این رو می‌توان نحوه محاسبه آی تی یو را به عنوان معیار در نظر گرفت. اگر این سایت اعلام کند به روش آی تی یو محاسبه کرده است آن زمان می‌توان به داده‌ها و اطلاعات آن را پذیرفت.

علی رغم اینکه مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت شفاف و روشن دلیل کاهش سرعت اینترنت را بیان نمی کنند و اساساً این رخداد را نمی پذیرند، اما از آنسو چندی پیش باقر صمدی- معاون دیجیتال شرکت ایرانسل در قالب توئیتی ضمن تأیید کاهش سرعت اینترنت دلیل آن را افزایش آهنگ عرضه بدون افزایش قیمت اینترنت و در نتیجه مشکل در توسعه زیرساخت ها اعلام کرد.

به هر صورت و بر اساس موارد ذکر شده می توان اینگونه نتیجه گرفت که اظهارنظرهای مرتبط با سرعت اینترنت در کشور ضد و نقیض است و در حالی که کاربران از کاهش شدید اینترنت گلایه دارند ولی از آنسو مسئولان به صورت شفاف و دقیق نه این مشکل را می پذیرند و دلیل آن را به صورت دقیق بیان می کنند.

وضعیتی که به نظر می رسد در صورت استمرار به افزایش نارضایتی ها در جامعه تبدیل شود و با توجه به وابستگی بسیاری از کسب و کارها به فضای مجازی خسارت هایی را نیز متوجه کسب و کارها کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید