گزارش اختصاصی بازتاب از دردسرهای ناتمام قطعی برق؛ وقتی برق می‌رود انگار زندگی از حرکت می‌ایستد

    کد خبر :825038
خاموشی ها

قطع مکرر برق در روزهای اخیر ، مشکلاتی را در بخش درمان، تولید، حمل و نقل و … ایجاد کرده و با وجود اینکه سخنگوی صنعت برق از پایداری نسبی وضعیت شبکه سراسری و تلاش برای کاهش خاموشی ها گفته، نارضایتی ها نسبت به وضع موجود همچنان ادامه دارد و به تجمع مردم روبروی ادارات برق استان ها هم کشیده شده است.

«بازتاب»؛ زهره علامی- گزارش های رسمی نشان می دهد که قرمز شدن وضعیت مصرف برق در بیش از 40 درصد استان‌های کشور به خاموشی بی برنامه و مکرر برق منجر شده است، اعتراض به این شرایط محدود به انتقادهای مردم در فضای مجازی یا شعارهای آنها درباره استعفای وزیر نیرو در تجمعات نمی شود و صدای گلایه ها از بهارستان هم شنیده می شود.

چند روز پیش رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در انتقاد به وضعیت خاموشی ها گفت: توقع مردم این است که حداقل قطعی برق طبق زمان‌بندی اعلام شده انجام شود و به‌طور ناگهانی این اتفاق رخ ندهد.

رییس مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گویی اعلام کرد : اگر افزایش مصرف و مازاد تقاضا به هر دلیلی در کوتاه‌مدت جبران نمی‌شود، لااقل به برنامه اعلام‌شده خاموشی‌ها پایبند باشید، مردم از این همه بی‌برنامگی کلافه شده‌اند.

صدای اصناف درآمد

به گفته وزیر کشور دلیل خاموشی های مکرر در هفته های اخیر، خشکسالی و به تبع آن خارج شدن نیروگاه‌های برقابی از مدار و همچنین نیاز برخی نیروگاه‌ها به تعمیرات را از عوامل اصلی قطعی برق است اما دلیل این خاموشی ها هر چه باشد علاوه بر قطعی آب برخی ساختمان ها، کند شدن اینترنت مشاغل مختلف را با دردسرهای عجیب و غریبی همراه کرده است.

صاحب یکی از قنادی های شهر تهران که از وضعیت خاموشی ها در روزهای گذشته به شدت ناراضی است به خبرنگار بازتاب می گوید: در برخی روزها با وجود گرمای هوا شاهد دو تا سه بار قطعی برق هستیم که این موضوع نگهداری شیرینی ها را برای ما سخت کرده است ضمن اینکه کیفیت شیرینی ها به خصوص شیرینی های تر، به علت از کارافتادن یخچال ها کاهش می یابد، بنابراین میزان پخت شیرینی ها را کم کرده ایم. 

گلستانی می گوید: علاوه بر مشکلاتی که در نگهداری و کیفیت شیرینی ها ایجاد می شود با قطعی برق، امکان فروش محصولاتمان را از دست می دهیم چون ترازوی اغلب قنادی ها دیجیتال است و با قطع برق خاموش می شود.

قطعی برق در صنعت هم مشکلاتی را ایجاد کرده است، مدیر تولید یکی از کارخانه های صنایع غذایی هم با اشاره به اثرات منفی خاموشی های روزهای اخیر به بازتاب می گوید: قطعی برق علاوه بر کاهش زمان تولید، بر کیفیت مواد اولیه هم اثرات نامطلوبی دارد.

پاهنگ می افزاید: قطعی برق، میزان ضایعات در فرآیند تولید را افزایش می دهد و با وجود اینکه اغلب کارخانه ها به سیستم برق اضطراری مجهز هستند اما زمان زیادی برای وصل برق اضطراری و آغاز به کار دوباره دستگاه ها و نیروی انسانی نیاز است، ضمن اینکه امکان آسیب دیدن دستگاه های تولید هم به علت خاموشی های مکرر وجود دارد.

سردرگمی کادر درمان حین خاموشی

در روزهای گذشته کلیپ هایی از بخش سی سی یو و آی سی یو برخی بیمارستان های کشور منتشر شده که در آن کادر درمان سردرگم و مستاصل در حال رسیدگی به وضعیت بیماران هستند.

البته مسوولان حوزه بهداشت می گویند که بیشتر بیمارستان‌ها برق اضطراری و دیزل ژنراتور دارند، اما موضوع این است که خروج برق از برق شهری و ورود به برق اضطراری مدتی زمان می‌برد و همین موضوع موجب کاهش محسوس در فشار اکسیژن می شود که برای بیماران بستری در بخش های ویژه بسیار خطرناک است.

البته این خاموشی ها فقط برای بیماران بستری در بخش های ویژه بیمارستان ها مشکل ساز نبوده، طبایی که سالهاست در حرفه دندانپزشکی مشغول به فعالیت است از مشکلات روزهای اخیر در کلینیکش می گوید: در این مدت چندین بار در حین درمان بیماران، برق رفته و همین موضوع هم برای بیمار و هم من به عنوان پزشک مشکلاتی به همراه داشته است.

او به بازتاب می گوید: چند روز پیش حین پرکردن دندان یکی از بیماران، برق کلینیک قطع شد و با وجود اینکه درمان بیمار نصفه مانده بود مجبور شد که برای تکمیل فرآیند درمانش دوباره به مطب مراجعه کند.

به گفته طبایی، شاید برای بیماری که فقط نیازمند پرکردن دندان باشد، قطعی برق مشکل چندانی ایجاد نکند اما برخی همکاران از خاموشی برق در حین عمل جراحی لثه یا دندان، شکایت دارند.

افزایش تصادفات

قطع برق تعداد تصادفات رانندگی راافزایش داده است، این جمله ای است که معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا می گوید، به گفته عین‌الله جهانی با خاموش شدن معابر و چراغ‌های رانندگی گرفتاری‌های پلیس برای مهار ترافیک و رفع خطر تصادفات چند برابر شده است.

البته سخنگوی صنعت برق می‌گوید: چراغ‌های راهنمایی مجهز به ذخیره‌ساز انرژی یا باتری هستند و با قطع برق مشکلی برای آن‌ها پیش نمی‌آید؛ اما مشاهدات میدانی خلاف آن را نشان می دهد.

یکی از رانندگان تاکسی که سال هاست در شهر تهران فعالیت می کند، به خبرنگار بازتاب می گوید: همراه با قطعی برق در هر منطقه اغلب چراغ های راهنمایی آن منطقه هم خاموش می شوند و همین موضوع موجب نابسامانی و بهم ریختگی در خیابان ها می شود.

احمدی می گوید: با خاموش شدن دوربین‌ها و چراغ‌های راهنمایی، تردد در خیابان ها با مشکل مواجه می شود و علاوه بر افزایش ترافیک در روزهای اخیر، تعداد تصادف ها هم رشد کرده است.

در این شرایط نگاهی به مشکلات بخش های مختلف درمانی، تولید، حمل و نقل و … نشان می دهد که ادامه خاموشی های مکرر و بی برنامه برق می تواند تبعات جبران ناپذیری برای این بخش ها به همراه داشته باشد بنابراین وزارت نیرو باید هر چه سریعتر کنترل امور را به دست گیرد و از افزایش خسارت ها جلوگیری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید