گروسی: تنها کشورهایی به غنی‌سازی ۶۰ درصد می‌رسند که بمب می‌سازند

    کد خبر :813708
گروسی: تنها کشورهایی به غنی‌سازی ۶۰ درصد می‌رسند که بمب می‌سازند

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی مصاحبه‌ای بر حق حاکمیتی ایران به منظور توسعه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تأکید کرد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» بر حق حاکمیتی ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.

وی در این گفت‌وگو با تأکید بر حق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای گفت که این «حق حاکمیتی» ایران است که برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد.

گروسی در پاسخ به سؤالی در خصوص فعالیت‌های غنی‌سازی ۶۰ درصد ایران ابراز نگرانی کرد و با تأکید بر پیشرفت هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته گفت با توجه به آن که طی دو سال گذشته، برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر شده، اوضاع فعلی، «بسیار نگران‌کننده» است.

روز ۲۴ فروردین ماه امسال، «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم تهران برای انجام غنی‌سازی ۶۰ درصد را اعلام کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تاریخ ۲۸ فروردین ماه تأیید کرد که ایران تولید اورانیوم غنی‌شده با درصد غنای ۶۰ را آغاز کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که تمامی گام‌هایی که ایران پس از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام در پیش گرفته، در صورت اجرای کامل تعهدات برجامی توسط طرف‌های این توافق هسته‌ای قابل بازگشت هستند.

با این حال، گروسی در خصوص اورانیوم با درصد غنای ۶۰ درصد ایران ابراز نگرانی کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم به درصد غنایی است که «تنها کشورهایی به آن دست می‌یابند که بمب می‌سازند».

وی در این خصوص گفت: «اقدام یک کشور در غنی‌سازی ۶۰ درصد یک مسئله جدی است، تنها کشورهایی به این سطح می‌رسند که بمب می‌سازند. ۶۰ درصد تقریباً سطح (مورد نیاز برای ساخت) تسلیحات است. غنی‌سازی تجاری همان دو و سه [درصد] است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این حال بر حق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای تأکید کرد و گفت این «حق حاکمیتی» ایران است که برنامه خود را توسعه دهد اما «این (۶۰ درصد) درجه‌ای است که نیازمند هوشیاری و توجه بیشتر است».

گروسی در شرایطی در خصوص افزایش سطح غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده که جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده که به هیچ عنوان به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نیست و برنامه هسته‌ای این کشور کاملاً اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

با وجود آن که ایران بارها تأکید کرده است که افزایش سطح اورانیوم غنی‌شده این کشور برای اهداف پزشکی و تحقیقاتی است، گروسی در این مصاحبه گفت: «به نظر نمی‌رسد که ما در سطح فعلی فعالیت‌های صنعتی و پزشکی در ایران چندان نیازی به آن (اورانیوم با درصد غنای ۶۰) داشته باشیم اما این کشور مربوطه است که در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند».

ترامپ در سال ۲۰۱۸ علیرغم پایبندی به تعهدات برجامی ایران، به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و با هدف وادار کردن ایران به موافقت با توافق مورد پسند آمریکا، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت اما این سیاست نه تنها نتیجه‌ای در پی نداشته است بلکه ایران ماهها پس از عدم پایبندی طرفین اروپایی برجام به تعهداتشان، گام‌هایی را در جهت کاهش تعهداتش در قبال توافق هسته‌ای برداشت.

پیشرفت هسته‌ای ایران از نظر کیفی شاهد پیشرفت چشمگیر بوده است

گروسی در ارتباط در توصیف پیشرفت هسته‌ای ایران گفت: «از لحاظ کیفی، پیشرفت مهمی صورت گرفته است».

وی ادامه داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۰ برابر بیش از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی است که در برجام مورد توافق قرار گرفته بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این حال تأکید کرد که اکثر اقدامات و گام‌هایی که ایران برداشته به راحتی قابل بازگشت است اما سطح تحقیق و توسعه‌ای که انجام گرفته خود یک «مسئله» است.

گروسی در این خصوص گفت: «مرغی که از قفس پریده باشد را نمی‌توانید بازگردانید، وقتی بدانید که چطور کارها را انجام بدهید، دیگر همه چیز را می‌دانید و تنها راه برای بررسی این مسئله از طریق راستی‌آزمایی است. برنامه (هسته‌ای) ایران رشد کرده است و پیشرفته‌تر شده است بنابراین بازگشت مستقیم به سال ۲۰۱۵ (زمان امضای برجام) امکانپذیر نیست. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که فعالیت‌های آن‌ها را زیر پارامتر‌های ۲۰۱۵ نگه دارید ».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه هفته جاری (سوم خردادماه)،از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) خبر دادند.

گروسی در مصاحبه با فایننشال تایمز در خصوص تمدید این تفاهمنامه گفت که این تمدید به عنوان یک «پل» است اما در نهایت این تمهیدات «ناپایدار» است.

منبع: فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید