چالش‌های لباس فرم مدارس بررسی شد

گردش مالی ۱۰۰۰ میلیاردی لباس فرم مدارس / برپایی نمایشگاه‌های مدرسه‌ای حجاب و عفاف

    کد خبر :364313

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های مدرسه‌ای حجاب و عفاف گفت: امسال در ۱۵۰۰ مدرسه ابتدایی، هر هفته یک روزنامه دیواری رونمایی و نصب می‌شود و ۲۵ روزنامه دیواری داریم که الگوها و داستان‌ها و نمادهای خوبی در آن ارائه شده است.

علیرضا کاظمی با اشاره به چالش‌های پوشش در فضای آموزشی اظهار کرد: توسعه فرهنگ حجاب و عفاف از اولویت‌های ویژه ماست. پوشش را نمی‌توان از فرهنگ یک جامعه جدا کرد. لباس نقش جدی در آرامش روحی، روانی و آراستگی افراد دارد و بیانگر نگرش درونی و باورهای آنها در حوزه سبک زندگی است.

وی افزود: ما چگونگی انتخاب پوشش در مدارس را به عنوان تکلیف در قوانین و آیین‌نامه‌های اجرایی مدارس دنبال می‌کنیم و هدف غایی ما نهادینه سازی فرهنگ حجاب و عفاف است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۵۱ برنامه ذیل شش زیر نظام سند تحول دیده شده است که از این تعداد حدود ۴۰ برنامه جزو وظایف معاونت پرورشی است گفت: از این تعداد نیز چهار برنامه یعنی ۱۰ درصد به موضوع حجاب و عفاف برمی‌گردد. ما برنامه‌های مهمی را در دستورکار داریم که تدوین ویژگی‌های پوشش مناسب، متنوع، زیبا، آراسته و مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی و مراحل رشد دانش آموزان و متناسب با تفاوت های فرهنگی از این جمله است.

لباس فرم مدارس، علت حجاب گریزی نیست

کاظمی ادامه داد: تعیین رنگ و نوع لباس در اختیار شورای مدارس است و امروزه تنوع رنگ در لباس فرم مدارس قابل مشاهده است. درباره قیمت و هزینه تمام شده نیز شورای مدرسه رعایت حال عموم دانش آموزان را می‌کند. ضمن آنکه کارگروه فرم مدارس در مناطق آموزش و پرورش فعال هستند. این کار گروه‌ها با همکاری اتحادیه پوشاک، کارگاههایی که قابلیت تولید دارند را شناسایی و سبدی از جنس و مدل در رنگ‌های متفاوت ارائه می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمتی برویم که ذائقه دانش آموزان را ببینیم در واکنش به این گفته که “فرم مدارس از عوامل حجاب گریزی در دانش آموزان است” گفت: اتفاقا تنها جایی که در آن دانش آموزان با حجاب انس می‌گیرند در مدرسه و در قالب همین پوشش و فرم مدرسه است. لباس فرم مدارس در نهادینه شدن فرهنگ حجاب و عفاف اثر دارد. البته قبول دارم ممکن است لباس باب طبع برخی دانش آموزان به لحاظ جنس نباشد اما حجاب گریز نیست. قبول داریم که باید الگوهای جدیدتر و مناسب‌تری مناسب با زیستگاه و محل سکونت و فرهنگ بومی دانش آموزان انتخاب کنیم تا انس و الفت با حجاب بیشتر شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: یکی از برنامه‌های ما که رونمایی خواهد شد برپایی نمایشگاه‌های مدرسه‌ای حجاب و عفاف است. علاوه بر این امسال در ۱۵۰۰ مدرسه ابتدایی، هر هفته یک روزنامه دیواری رونمایی و نصب می‌شود و ۲۵ روزنامه دیواری داریم که الگوها و داستان ها و نمادهای خوبی در آن ارائه شده است. جشنواره مد و لباس را هم حتما با کمک معاونت آموزشی و کاردانش که تولیدکننده بخشی از لباس فرم مدارس اند دنبال می‌کنیم تا جشنواره مد و لباسی ایجاد کنیم که مدارس از مدل‌های موجود استفاده کنند.

کاظمی با اشاره به اینکه همیشه برای فعالیت فرهنگی نیاز به منابع مالی داشته ایم و از کمیسیون فرهنگی تقاضای برگزاری جلسه مشترک کرده‌ایم تا بتوانیم اقدامات را به شکل بهتری دنبال کنیم گفت: امسال آمار دانش آموزان به بیش از ۱۴ میلیون رسیده است. آنها در مراحل رشد هستند و ممکن است لباس فرم سال بعد کوچک شود. این مسئله از حیث اقتصاد خانواده مهم است.

امیدوارم معیشت معلمان به سطحی برسد که بتوانند هر هفته یک کت و شلوار شیک بپوشند

به گزارش ایسنا،وی در واکنش به گلایه برخی دانش آموزان از شیک پوش و خوش پوش نبودن برخی معلمان خود اظهار کرد: فکر نمیکنم کسی از شیک پوشی بدش بیاید. امیدوارم معیشت معلمان به سطحی برسد که بتوانند هر هفته یک کت و شلوار شیک بپوشند. این موضوع را نمی‌توان جدای از اقتصاد فرهنگیان تحلیل کرد. با همه اینها باز هم معلمان الگوهای ماندگار گفتار، پوشش و کردار در دانش آموزان و پایگاه‌های مرجع آنها هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: جامعه ما دچار تعارضات متعدد است و یکی از دلایل بدحجابی ناشی از همین تعارضات در نهادهای خانواده، مدرسه و جامعه است. به شدت به کمک خانواده‌ها در این زمینه نیازمند داریم. در حوزه حجاب همواره دچار افراط و تفریط شدیم که یک علت آن ناشی از فقدان درک درست از مسئله حجاب است. در فضای مدارس مسئله پوشش و حجاب مانند نماز یک مسئله درونی بوده و طبیعتا اجبار بردار نیست. اگرچه در جایی که ساختارها و هنجارهای جامعه خدشه دار شود قانون برخورد می‌کند، اما معتقدیم روش‌های اقناعی، پرهیز از بایدها و نبایدها و توجه به سلیقه دانش آموزان، زیبایی و توجه به پوشش بومی و منطقه ای باید مورد توجه قرار گیرد. تحقیقات نشان می‌دهد بی حجابی و فقدان پوشش مناسب عامل ۷۵ درصد برخی آسیب‌های اجتماعی و بیش از ۷۰ درصد مزاحمت‌ها برای خانواده‌هاست.

معرفی طراحان لباس به مدارس

به گزارش ایسنا، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس وزارت ارشاد نیز با بیان اینکه طبعا دامنه آموزش و پرورش گسترده است و مخاطبان بسیار دارد و می طلبد به مقوله پوشش در مدارس توجه مضاعفی صورت گیرد گفت: قانون این امکان را فراهم کرده تا به این امر در کارگروه مد و لباس که آموزش و پرورش نیز عضو آن است توجه ویژه شود. شاید به علت کثرت مسائل در آموزش و پرورش کم کاری در حوزه ساماندهی پوشش مدارس صورت گرفته باشد.

وی افزود: مبنای ما قانون ساماندهی مد و لباس است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در ماده ۷ آیین نامه اجرایی آن، وظایف دستگاه‌ها روشن شده است. یکی از اعضای مهم این کارگروه، وزارت آموزش و پرورش است تا به اقتضای جمعیتی، سنی، جنسیتی و جغرافیایی برای طراحی و تهیه فرم لباس مدارس اقدام کند.

دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس وزارت ارشاد با بیان اینکه دو سه ماهی است با همکاری استانداران هرمزگان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان این امکان فراهم شده است که کارمندان در محیط‌های اداری و… با لباس بومی حضور پیدا کنند . آموزش و پرورش هم باید این اجازه را بدهد که دانش آموزان با لباس بومی به مدارس بیایند اظهار کرد: بیش از صد جلسه درباره پوشش در مدارس داشته ایم. یکی از مشکلات به واگذاری انتخاب پوشش به شورای مدرسه برمی‌گردد، زیرا اولیا و مربیان به علت عدم تحمیل هزینه مازاد بر خانواده‌ها به دنبال لباس با قیمت مناسب می‌گردند و مدل و کیفیت مناسب در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

قبادی افزود: رعایت اصل طراحی در پوشش دانش آموزان بسیار مهم است. به مدیران مدارس پیشنهاد می‌کنم از طراحان لباس استفاده کنند. حاضریم برای هر مدرسه یک تا سه طراح معرفی کنیم تا قبل از سفارش به تولیدکننده لباس‌های مناسب طراحی کنند. همچنین آمادگی داریم نمایشگاه لباس مدارس را برگزار کنیم.

وی در پاسخ به اینکه مدیران مدارس چگونه می‌توانند از طراحان لباس مناسب برای طراحی لباس فرم مدارس استفاده کنند گفت: ۶۶۷۲۳۸۱۱ شماره تماس دفتر بنده است. هر طرحی انتخاب شود در هزینه آن هم مساعدت می‌کنیم.

گردش مالی ۱۰۰۰ میلیاردی لباس فرم مدارس

دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس وزارت ارشاد با اشاره به اینکه اگر سرانه هر فرم مدرسه را ۱۰۰ هزار تومان و به طور متوسط برای ۱۰ میلیون دانش آموز در نظر بگیریم، ۱۰۰۰ میلیارد تومان گردش مالی این حوزه است گفت: نمی‌توان از این موضوع مهم غفلت کرد. یک بحث دیگر این است که صرف نظر از شکل لباس باید به تناسب آن با موارد مختلف از جمله تغییر فصل توجه کرد. هیچ شغلی نیست که لباساش به تناسب فصل تغییر نکند. پلیس هم لباسش متناسب با فصل عوض می‌شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس وزارت ارشاد با اشاره به اینکه برخی مناطق الزام می‌کنند مدارس تا سقف قیمتی مشخصی به لباس فرم اختصاص دهند گفت: به عنوان مثال وقتی اصرار می‌شود لباس فرم از ۳۵ هزار تومان بیشتر نباشد، اتحادیه و تولید کننده های منتخب ما ضعیفترین جنس را در نظر می‌گیرند و این به جز انزجار از لباس فرم چیز دیگری به دنبال ندارد. ضمن آنکه اگر جنس لباس مناسب نباشد ممکن است باعث بیماری و حساسیت هم بشود.

قبادی با بیان اینکه اهداف غایی ما تحقق حجاب و عفاف است، در پاسخ به گلایه برخی دانش آموزان از خوش تیپ و خوش لباس نبودن معلم هایشان گفت: در آیین نامه صراحتا دستورالعمل برگزاری سالانه لباس مدارس ویژه دانش آموزان و معلمان را داریم. البته گلایه بچه ها به معنای این نیست که معلم ها اصول پوشش مناسب را بلد نیستند بلکه باید این دانش و آگاهی را تکمیل کنیم. همچنین باید کمک کنیم قدرت انتخاب بچه ها و خانواده ها ارتقا یابد که اینها هیچ کدام به معنای حذف فرهنگ حجاب و عفاف نیست.

دبیر کارگروه ساماندهی مدولباس وزارت ارشاد در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: در ماده ۹ آیین نامه آمده دستگاه‌ها می‌توانند از محل اعتبارات رفاهی خود بخشی را به لباس فرم شاغلان اختصاص دهند. ما نمایشگاه لباس کتابداران را داشتیم که به همت نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شد. آنها لباس های منتخب را در پرتال داخلی گذاشتند و کتابداران از بین آنها رای دادند و دو مدل اول به تولید انبوه رسید و اکنون چند استان هم در حال استفاده از آنها هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید