گرانی مرغ از آنچه شما فکر می‌کنید به شما نزدیکتر است/ منتظر تأثیر حذف ارز ترجیحی بر روی قیمت مرغ باشید

    کد خبر :877455
قیمت مرغ

«بازتاب»؛ زهره علامی- چندی پیش انجمن صنفی تخصصی توزیع کنندگان عمده نهاده‌های خوراک دام و طیور در نامه ای اعلام کرد که از اول دی ماه امسال، نرخ ارز واردات نهاده‌های دامی بر مبنای ارز نیمایی محاسبه می شود اما حالا دی ماه از نیمه گذشته و با توجه به عدم تحقق این تصمیم به نظر می رسد که دولت همچنان درباره زمان حذف ارز خوراک دام و طیور بلاتکلیف است.

البته پیش از این دبیر انجمن تولیدکنندگان مرغ گفته بود که ارز دولتی خوراک مرغ تا پایان سال حذف می‌شود اما اینکه دقیقا برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی در چه روز یا ماهی باشد، مشخص نیست.

بلاتکلیفی درباره زمان حذف ارز ترجیحی خوراک مرغ در شرایطی است که در روزهای نخست امسال، هر کیلومرغ با قیمت 24 هزار و 900 تومان فروخته شد و حالا قیمت آن به کیلویی 40 هزار تومان رسیده است اگرچه طی ماه های گذشته، قیمت مرغ به بالای 50 هزار تومان هم رسید اما دوباره در مسیر کاهشی قرار گرفت.

هشدارها درباره قیمت مرغ

مشکل گرانی و کمبود مرغ طی سال های اخیر بیش از همه مربوط به نابسامانی بازار نهاده های دامی است و حالا قرار است که بحث حذف ترجیحی هم به آن اضافه شود.

دوسال پیش برخی کارشناسان اقتصادی نسبت به وضعیت نامناسب بازار نهاده های مرغ هشدار دادند و اعلام کردند که اگر مشکل این بخش حل نشود قیمت مرغ به کیلویی 50 هزار تومان می رسد، اتفاقی که در تابستان امسال رخ داد.

درحال حاضر هم تعدادی از فعالان حوزه مرغ و طیور پیش بینی می کنند که در صورت پابرجاماندن مشکلات بازار نهاده ها و حذف ارز ترجیحی قیمت مرغ به کیلویی 100 هزار تومان می رسد و به تبع آن بازار با کمبود تقاضا و رکودی عجیب مواجه می شود.

چندماه پیش رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی،اظهار کرد: با حذف ارز 4200 تومانی ممکن است قیمت گوشت مرغ به کیلویی 100 هزار تومان برساند چون‌ مرغداران تمام‌ نهاده‌ مورد نیاز خود را با ارز ترجیحی تأمین می‌کنند.

به گفته مجید مهدوی، دامدار روستایی بخش ناچیزی یارانه می‌گیرد اما مرغداری‌ها تمام نهاده هایشان‌ را با همین ‌ارز 4200 تومانی می‌گیرند و حذف یارانه به قیمت نابودی این صنعت تمام می شود.

تیر ماه امسال هم یکی از اعضای اتاق بازرگانی پیش بینی کرد که اگر شرایط تامین نهاده‌های دامی به همین صورت ادامه پیدا کند، مرغ دست کم به کیلویی 80 تا 100 هزار تومان برسد.

همچنین رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران هم چندی پیش گفت: با برداشته شدن ارز ترجیحی نهاده های دامی، قیمت این محصولات تقریبا 6 برابر می شود و به شدت بر روی قیمت تمام شده تخم مرغ و مرغ تاثیر می‌گذارد.

ناصر نبی پور افزود: در تابستان امسال وزارت جهاد کشاورزی از تشکل‌های تولیدی درخواست کرد قیمت محصولات پروتئینی از جمله مرغ و تخم مرغ را با ارز نیمایی محاسبه و اعلام کنند که ما هم این کار را انجام دادیم و براین اساس اگر ارز ترجیحی از روی نهاده‌های دامی حذف شود قیمت هر شانه تخم مرغ به 110 هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ به 80 هزار تومان می‌رسد.

در این میان مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران تخمگذار کشور معتقد است که حدف ارز 4200 تومانی قطع دست دلالان از بازار نهاده های دامی را در پی دارد و در نهایت به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.

مشکلات فعالان

مرغداران با مشکلات متعددی مواجه هستند که مهمترین آن تامین نهاده‌های یارانه‌ای یا همان دولتی است، آنها بخشی از نهاده‌های دامی را از بازار آزاد تهیه می‌کنند که هزینه تمام شده آن‌ها بالاتر از قیمت مصوب است.

اما این تنها مشکل مرغداران نیست، در حالی که نهاده‌های دولتی‌ به طور کامل به دست مرغداران نمی‌رسد و قیمت ها بالاتر از قیمت مصوب است، دولت قیمت دستوری را هم برای مرغ تحمیل می‌کند.

مشکل دیگر نبود نهاده های دامی در بازار است و مرغداران حتی با قیمت محاسبه شده با ارز نیمایی هم قادر به تأمین نیاز خود نیستند و نهاده ها در بازار احتکار شده و برای خرید در دسترس نیست.

اهمیت حذف ارز بر قیمت مرغ

پیش‌بینی برخی کارشناسان اقتصادی این است که برداشته شدن ارز دولتی خوراک مرغ در کوتاه مدت تاثیری در روند قیمت‌ها ندارد و در بلندمدت ممکن است قیمت‌ها نوسان اندکی داشته باشد اما اغلب فعالان این حوزه معتقدند که حذف ارز ترجیحی قیمت مرغ را به شدت افزایش می دهد.

در این شرایط با توجه به اینکه مرغ در بین فرآورده‌هاي پروتئيني، يك كالاي استراتژيك است و كمترين قيمت را در سبد خانوار دارد  نباید با افزایش قیمت چشمگیر مواجه شود چون سفره خانوارهای کم درآمد بیش از این خالی می شود، البته طی يك سال اخير قيمت مرغ به صورت چند نرخي درآمده اما باز هم نسبت به سایر فرآورده های پروتئینی، به‌صرفه‌تر است.

بنابراین هشدارها درباره افزايش قيمت اين محصول تا 50 و حتی 100 هزار تومان در هر كيلو را باید جدی گرفت ضمن اینکه این موضوع برای خانوارها هم نگران کننده است.

البته با توجه به اينكه، ارز دولتی به شكل درستي به دست مرغداران نمي‌رسد، حذف آن در درازمدت قابل قبول است اما باید از گرانی افسارگسیخته مرغ این فرآورده دامی مهم و استراتژیک جلوگیری شود، فعالان این حوزه معتقدند که دولت باید ارز ترجیحی را به صورت  تدریجی حذف کند تا اثرات آن بر قیمت مرغ کمتر  شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید