گذاشتن شماره پشت شیشه خودرو ممنوع

    کد خبر :1053403
گذاشتن شماره پشت شیشه خودرو ممنوع

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: پلیس در ۱۱ ماهه سال جاری در شهر تهران بیش از ۱۰ میلیون خودرو را به دلیل «تخلفات ساکن» اعمال قانون کرد.

سرهنگ فیروز کشیر معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص موارد تخلفات ساکن گفت: تخلفات ساکن به تخلفاتی گفته می‌شود که در یک جا سکون دارند و باعث بی‌نظمی در شهر می‌شوند. این تخلفات می‌تواند زیر تابلوها، در پیاده‌روها، پارک به صورت دوبله و پارک در حاشیه بزرگراه‌ها صورت گیرد.

وی افزود: می‌توان گفت تمامی این تخلفات چهره و نظم شهر را بر هم می‌زند. باید با رفتار‌های خوب و قانونمند ترافیکی باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را در شهر و جامعه نهادینه کنیم. تخلفات باید به عنوان یک منکر در نظر شهروندان جلوه نماید چراکه همه در این خصوص مسئول هستیم و باید سهم خود را هر چند کوچک در برابر برقراری نظم و ایمنی ترافیک انجام دهیم.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: طبق ماده ۱۶۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، هر نوع پارک و توقف که منجر به بر هم خوردن نظم عمومی جامعه شود کلا ممنوع است.

توقف وسایل نقلیه در این محل‌ها ممنوع است

سرهنگ کشیر افزود: در ماده ۱۶۳ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت به این موضوع اشاره دارد که ایستادن یا توقف وسایل نقلیه در محل‌های زیر ممنوع است: پیاده‌رو و گذرگاه پیاده، مقابل ورودی خیابان‌ها و جاده‌ها و کوچه‌ها یا ورودی و خروجی اتومبیل روی ساختمان‌ها، داخل تقاطع، در فاصله ۱۵ متری میدان یا تقاطع یا سه‌راه‌ها یا تقاطع راه‌آهن، در فاصله ۱۵ متری شیر‌های آب آتش‌نشانی و شیر‌های آب نصب شده در راه‌ها، در فاصله ۱۵ متری اطراف چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و یا محل‌هایی که توقف وسایل نقلیه مانع دید علائم راهنمایی و رانندگی شود.

وی ادامه داد: همچنین از ابتدا تا انتهای پیچ‌ها، در فاصله ۱۵ متری ورودی و یا خروجی مراکز آتش نشانی، پلیس و بیمارستان‌ها و فوریت‌های پزشکی، کنار وسایل نقلیه‌ای که خود متوقف است (توقف دوبله)، روی پل‌ها و درون تونل‌ها و معابر در ارتفاع، در خیابان‌هایی که پیاده رو آن قابل عبور نبوده و پیادگان مجبورند از بخشی از سواره رو عبور کنند، در ایستگاه‌های وسایل نقلیه همگانی و حریم آن‌ها که با علائم راهنمایی و رانندگی مشخص است، در محل‌هایی که علائم راهنمایی و رانندگی مانند تابلو‌های توقف ممنوع و یا ایستادن ممنوع و یا خط کشی‌های شطرنجی در سطح تقاطع و یا معابر نیز دلالت بر ممنوعیت توقف کند، در هر نقطه از معابر در حال تعمیر، شستشو و تعویض روغن و نیز در طول مسیر‌های ویژه اتوبوس و دوچرخه و در طول مسیر و خط‌های عبور آزادراه‌ها، در محل توقف اختصاصی معلولین و جانبازان.

کجای قانون به یک راننده اجازه داده شده…

وی گفت: کجای قانون به یک راننده اجازه داده شده که می‌تواند توقف دوبله انجام دهد و راه مردم را ببندد و با قرار دادن یک شماره تلفن برای برداشتن خودرو با وی تماس بگیرند؟! آیا این اقدام درست است؟! اگر شهروندی مقابل منزل و پارکینگ خود راه تردد را بسته ببیند و مریض داشته باشد و ضروری باشد که به‌موقع از منزل خارج شود و به بیمارستان برسد، تکلیف چیست؟ با شماره تلفنی که معنی و مفهوم آن این است که به من زنگ بزن چه باید کرد؟

سرهنگ کشیر گفت: این اقدام و توقف تخلف است و قانونگذار برای این کار قانون در نظر گرفته است.

بیش از ۱۰ میلیون اعمال قانون برای تخلفات ساکن تهران

سرهنگ کشیر همچنین در خصوص تعداد اعمال قانون تخلفات ساکن در شهر تهران گفت: پلیس در ۱۱ ماهه سال جاری در شهر تهران ۱۰ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۷۵۰ خودرو را به دلیل تخلفاتی همچون توقف زیر تابلو، توقف‌های دوبله و سد معبر اعمال قانون کرده است چراکه این رانندگان باعث ایجاد ترافیک کاذب و بر هم زدن نظم عمومی و چهره شهر شده بودند.

وی ادامه داد: رانندگان به هیچ عنوان نباید تخلف توقف زیر تابلوی پارک مطلقا ممنوع را انجام دهند چراکه نقض حریم این تابلو مشکلات فراوانی را برای دیگر شهروندان ایجاد می‌کند و در شهر بی‌نظمی به وجود می‌آورد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: برخی از رانندگان با پارک در محل ایستگاه‌های اتوبوس باعث اخلال در رفت و آمد و توقف اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی می‌شوند و گاهی برخی رانندگان با پارک و توقف‌های دوبله مقابل مراکز و آموزشگاه‌ها تردد دیگر شهروندان و رانندگان را مختل می‌کنند.

وی افزود: رانندگان به هیچ عنوان حق ندارند که به صورت دوبله توقف کنند و راه مردم را بند بیاورند.

به گزارش ایرنا، سرهنگ کشیر افزود: پلیس بی‌جهت و بدون دلیل راننده‌ای را جریمه نمی‌کند. هر نوع تخلفی که باعث بی‌نظمی و بر هم زدن نظم عمومی جامعه شود، پلیس به‌جد با آن در چارچوب قانون برخورد خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید