کلاهبرداری 2 میلیارد تومانی با پیامک

  • حوادث
  • چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ ۱۰:۰۷
    کد خبر :1016737
کلاهبرداری 2 میلیارد تومانی با پیامک

مجرمان سایبری که با ارسال پیامک با عنوان «نیاز مالی فوری و درخواست پول» از 300 نفر حدود 2 میلیارد تومان کلاهبرداری کرده بودند از سوی پلیس فتا شناسایی و دستگیر شدند.

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا در تشریح این پرونده گفت: پس از شکایت‌های مختلف از سراسر کشور مبنی بر کلاهبرداری در قالب هک حساب کاربری شبکه اجتماعی شهروندان و درخواست وجه از مخاطبان آنها، موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. متهمان پرونده با دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری شهروندان در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، واتساپ و اینستاگرام، اقدام به ارسال پیامی مبنی بر «نیاز فوری مالی و درخواست وجه» به فهرست مخاطبان کاربر کرده و با توجه به دریافت پیام از شناسه کاربری قربانی (که اغلب از بستگان و آشنایان وی بودند) و اعتماد ایجاد شده، دریافت‌کنندگان پیام، اقدام به واریز وجه به حساب‌های بانکی معرفی شده از سوی مجرمان می‌کردند. سردار مجید ادامه داد: با بررسی‌های تخصصی و اقدامات فنی صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا در نهایت متهمان اصلی پرونده در استان‌های مرکزی و شرقی کشور مورد شناسایی قرار گرفتند و پس از اخذ مجوزهای قضایی دستگیر شدند و در تحقیقات صورت گرفته به کلاهبرداری با شیوه ذکر شده اعتراف کردند.

وی افزود: در بررسی‌های صورت گرفته تاکنون تعداد ۳۰۰ فقره پرونده مرتبط با متهمان با ارزش ریالی بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال شناسایی شده است. این مقام مسئول گفت: شهروندان توجه داشته باشند چنانچه در شبکه‌های اجتماعی یا بستر پیامک، پیامی از دوستان و آشنایان مبنی بر درخواست وجه دریافت کردند حتماً قبل از انتقال وجه، هماهنگی تلفنی با مالک خط، صفحه یا حساب کاربری انجام دهند و پس از اطمینان از صحت درخواست، نسبت به واریز وجه اقدام کنند. رئیس پلیس فتا فراجا بیان داشت: برابر اقدامات فنی و تخصصی صورت گرفته از سوی واحدهای پلیس فتای استان‌ها، از ابتدای سال‌جاری تعداد ۱۱۲ فقره پرونده کثیرالشاکی در زمینه کلاهبرداری رایانه‌ای شناسایی شده که در این زمینه ۲۰۴ نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

روزنامه ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید