کشف پایگاه مخفی نیروی دریایی هند در جزیره موریس

    کد خبر :833159
کشف پایگاه مخفی نیروی دریایی هند در جزیره موریس

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که همزمان با گسترش نفوذ هند به آفریقا، ساخت یک خط هوایی و اسکله برای استفاده‌های نظامی در جزیره موریس انجام می‌شود.

تصاویر ماهواره‌ای، داده‌های مالی و شواهد روی زمین که توسط واحد تحقیق الجزیره بدست آمده است نشان می‌دهد که هند در حال ساخت یک تاسیسات دریایی در جزیره دور افتاده آگالگا از مجمع الجزایر موریس در جنوب شرقی قاره آفریقا، است.

کارشناسان نظامی که شواهد الجزیره را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، می‌گویند که خط هوایی در حال ساخت برای ماموریت‌های گشت دریایی نیروی دریایی هند استفاده خواهد شد.

شایعات و گزارشات رسانه‌ای در مورد این پایگاه نظامی برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ منتشر شد اما موریس و هند هر دو مقاصد نظامی این پروژه را تکذیب کرده‌اند و می‌گویند که این زیرساخت‌هادر جهت منافع مجمع الجزایر ایجاد شده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد که چگونه آگالگا، که در حدود ۱۱۰۰ کیلومتری جزیره اصلی موریس واقع شده و محل سکونت ۳۰۰ نفر است، در حال ساخت دو اسکله بزرگ و باندی است که بیش از ۳ کیلومتر طول دارد.

آبیشک میشرا، همکار اندیشکده تحقیقات آبزرور (ORF) در دهلی نو، گفت: «این یک مرکز اطلاعاتی برای هند است که حضور هوایی و دریایی را برای افزایش نظارت بر جنوب غربی اقیانوس هند و کانال موزامبیک انجام می‌دهد.»

میشرا با اشاره به هواپیماهای گشت دریایی P-۸I هند که می‌تواند برای نظارت، جنگ‌های سطحی و ضد زیر دریایی استفاده شود، گفت: «پایگاه برای پهلوگیری کشتی‌های ماست و باند فرودگاهی نیز بیشتر برای هواپیماهای P-۸I ما استفاده می شود.»

هواپیماهایی که می‌خواهند در آگالگا فرود بیایند در حال حاضر باید از یک نوار فرود کوتاه ۸۰۰ متری استفاده کنند که فقط برای هواپیماهای پروانه دار گارد ساحلی کافی است این خط هوایی جدید به اندازه باند پروازهای بزرگترین هواپیماهای جهان در فرودگاه‌های بزرگ بین‌المللی خواهد بود.

به نظر می‌رسد مقابله با گسترش چین در اقیانوس هند هدف اصلی هند برای ایجاد این تأسیسات است زیرا می‌خواهد وزنه‌ای متقابل برای قدرت رو به افزایش چین ایجاد کند. به گفته کارشناسان اقیانوس هند در سال‌های اخیر ماهیت چند قطبی‌تری پیدا کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه نظامی چین در جیبوتی و دسترسی به بنادر متعدد در کنار سکوهای مختلف نظامی این کشور، نفوذ بیشتر چین در اقیانوس هند را به همراه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید