دوباره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک شدیم؛

کشته‌شدن البغدادی و پروپاگاندای ترامپ / از روی دست اوباما کپی دستپاچه و ناپخته‌ای کرده است

    کد خبر :633908

گروه سیاسی بازتاب: طی دو سه سال گذشته چندین‌بار دیگر خبر کشته شدن البغدادی در متن رسانه‌های خبری قرار گرفته است. باورپذیرترین و محتمل‌ترین‌اش هنگام سقوط موصل مقر اصلی خلافت خودخوانده البغدادی پس از چندین ماه محاصره و عملیات شدید نظامی بود.

 

خبر کشته شدن البغدادی در حالی با یک پوشش خبری متفاوت و البته تلاش زیاد برای باورپذیر کردن آن، با پیرایه‌های متنوع و پرزرق‌وبرق و جزئیاتی مفصل و البته متناقض از قبیل: «در حال فرار، در حال گریه، در حال ضجه و التماس، انهدام از طریق جلیقه انفجار، در داخل تونل و…» در مرکز توجه رسانه‌ها، بدون تصویر و فیلمی واضح، با محوریت مصاحبه مطبوعاتی دونالد ترامپ قرار گرفت که حداقل طی یک سال گذشته کمتر خبری از زنده‌بودن البغدادی گمانه‌زنی می‌شد و یا عملیات نظامی خاصی از مکان و مخفیگاه وی کشف، طراحی و اجراشده باشد.

 

پروپاگاندای کشته شدن البغدادی با این حدت و شدت یک‌باره، آن‌هم با یک توئیت ترامپ، در منطقه‌ای که هیچ‌گاه مقر و پایگاه داعش نبوده؛ در حالی است که ترامپ، نیروهایش را از سوریه خارج کرده و از این بابت سخت تحت‌فشار منتقدین داخلی و منطقه‌ای خودش بود.

 

از طرفی هیچ تأییدیه‌ای از خبرگزاری‌های مستقل و یا شبکه خبری داعش منتشرنشده است. خاصه آنکه خبرگزاری روسیه ضمن تردید در مورد خبر کشته شدن البغدادی اعلام کرد که در چند روز اخیر هیچ‌گونه عملیاتی توسط نیروهای ائتلاف یا آمریکایی به‌تنهایی صورت نگرفته است.

 

 

ترامپ در این شرایط، شدیداً به یک رویدادی که بتواند امتیازاتی مثبت به حسابش واریز کند، نیازمند بود. آن‌گونه که عملیات کشته شدن بن‌لادن توسط اوباما به حسابش واریز کرد.

 

به نظر می‌آید چنین پروپاگاندایی را از روی دستپاچگی و ناپختگی، با کپی ناقصی از آن رویداد، برای خودش رقم‌زده که احتمال زیاد دارد توخالی بودنش، همانند بسیاری از ادعاهای دیگر آن طی دو سال گذشته، برملا شود.

 

مسعود سالاری – تحلیلگر سیاسی

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید