کاهش قبوض برق با اجرای یک طرح

    کد خبر :114281

در سال‌های اخیر استفاده از کولرهای گازی موجب افزایش مصرف برق و تحمیل هزینه‌های اضافی به مشترکان شده به همین دلیل وزارت نیرو به دنبال طرح‌های تشویقی برای کاهش مصرف این نوع کولرها است.

ایسنا: تقریبا در اکثر روزهای شش ماهه اول سال (به جز روزهای تعطیل) نقطه اوج مصرف برق بین ساعت های ۱۴ تا ۱۵ به ثبت می رسد. بررسی ها نشان می دهد که نوسان اندکی میان ساعت ها و حتی دقایق نقطه اوج مصرف برق در این روزها وجود دارد که همین موضوع نشانگر آن است که در همان ساعت ها، دمای هوا نیز به اوج خود می رسد و این عامل، مصرف برق را افزایش می دهد یعنی به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، مصرف برق بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات افزایش می یابد.

این در حالی است که میزان مصرف برق کولرهای گازی دست دوم (مستهلک) بین ۳ تا ۴ برابر بیشتر از کولرهایی است که به صورت نو خریداری و نصب می‌شود، لذا مشترکان در صورت استفاده از کولرهای گازی دست دوم، مبلغ قبض برقشان افزایش چشم گیری خواهد داشت.

علی رغم نکاتی که برای استفاده از کولرهای گازی مطرح می‌شود شاهد این هستیم که در تمام مناطق و بدون توجه به میزان مصرف برق از این کولرها استفاده می‌شود. در همین راستا ستار محمودی سرپرست وزارت نیرو با اشاره به میزان مصرف کولرهای گازی در مقایسه با کولرهای آبی، به ایسنا گفت: با توجه به اظهارات کارشناسان کولرهای گازی دو برابر کولرهای قدیمی مصرف برق دارند، همچنین میزان مصرف برق کولرهای آبی یک سوم کولرهای جدید است.

به گفته وی کولرهای جدیدی که وارد بازار شدند گرچه میزان مصرف آب را کاهش دادند، اما مصرف برق آنها بیش از دو برابر شده است؛ به ویژه در مناطق گرمسیری یا مناطق مرطوب که کولرهای آبی راندمان پایین‌تری دارند، مشترکان از همان ابتدا به سمت کولرهای گازی روی می‌آوردند و این در حالی است که مصرف برق کولرهای گازی به شدت بالا است.

وی با بیان این که در حال حاضر این مساله نیاز به یک بازنگری دارد، گفت: لازم است که با وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره این مساله صحبت شود. مشترکان باید بدانند که وزارت نیرو به هیچ عنوان انتظار ندارد که مردم گرما را تحمل کنند، ولی باید به سمتی برویم که مصارف برق به حداقل ممکن برسد.

سرپرست وزارت نیرو در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان طرح تشویقی تعویض لامپ‌های کم مصرف با پرمصرف را برای وسایل سرمایشی نیز اجرایی کرد، اظهار کرد: باید روی این مساله به طور کارشناسی کار شود، اما واقعیت این است که رشد کولرها بسیار فراتر از حالت طبیعی پیش رفت و به همین دلیل باید وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و سازمان استاندارد در مورد این مساله تصمیم گیری جدی داشته باشند.

محمودی گفت: باید بتوان با ایجاد تکنولوژی جدید از مصرف برق بیش از حد جلوگیری کرد یا با ارائه‌ی فناوری‌هایی، لوازم موجود را به صورت کاهنده مورد دسترس مصرف کنندگان قرار داد.

سرپرست وزارت نیرو با بیان این‌که ممکن است در برخی مواقع نیازمند مشوق‌هایی نیز باشیم، اظهار کرد: در حوزه لامپ‌های کم مصرف تشویق‌هایی برای کارخانه‌ها و مشترکان در نظر گرفته شد. در حوزه سرمایش نیز می‌توان با همکاری وزارت صنعت قوانینی را در راستای کاهش مصرف لوازم سرمایشی به وجود آورد.

طراحی سامانه‌های سرمایشی در هر منطقه تابع شرایط فنی، اقتصادی و آب و هوایی است. بر همین اساس کولرهای گازی در دسته‌بندی مناطق گرمسیر و مرطوب کاربرد دارد. همچنین در سایر مناطق آب و هوایی کشور باید از سایر سامانه‌های متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی مانند کولر آبی استفاده کرد.

به گفتهٔ کارشناسان توجه به نکاتی در هنگام خرید کولرگازی در مناطق گرمسیر و مرطوب ضروری است. بر همین اساس لازم است کولرهای گازی را از مبادی و فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و حتماً توجه شود که کولرهای خریداری شده دارای برچسب انرژی A و یا بالاتر از A باشند چرا که توجه به این نکته در کولرهای گازی سبب می‌شود تا حدود ۳۰ درصد در هزینهٔ برق مصرفی سرمایشی مشترکان صرفه‌جویی شود. در این میان مشترکان باید ظرفیت کولرهای گازی را متناسب با مساحت فضایی تحت سرمایش انتخاب کنند.

همچنین به منظور کاهش هزینهٔ برق مصرفی، در مناطقی که نیاز است از کولرهای گازی استفاده شود، نوع اینورتردار باعث افزایش راندمان این نوع کولرها می‌شود. ضمن اینکه تمیز بودن کندانسور کولر به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادی از میزان برق مصرفی کولر می‌کاهد.

حدود ۷۰ درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولر های آبی و یا گازی برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده می کنند. توان کولرهای آبی در حدود ۵۰۰ وات و در مورد کولرهای گازی بالغ بر ۲۰۰۰ وات است.

کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب کشور از کارایی خوبی برخوردار نیستند، لذا در این مناطق از کولرهای گازی به طور گسترده استفاده می شود. لکن در مناطقی که شرایط آب و هوایی برای استفاده از کولر آبی مساعد است، استفاده از کولر گازی اشتباه است و به نظر می‌رسد که با اجرای طرح تشویقی وزارت نیرو بتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در نحوه و میزان مصرف برق باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید