حناچی در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه تهران عنوان کرد

کاهش ساخت‌وساز در کشور

    کد خبر :655283
کاهش ساخت‌وساز در کشور

شهردار تهران با حضور در مصلی، در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه گزارشی از عملکرد مدیریت شهری پایتخت ارائه داد.

 

پیروز حناچی شهردار تهران برای ایراد سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه که به امامت حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد برگزار شد، در مصلی بزرگ تهران حاضر شد.

 

وی اظهاراتش را ضمن تشکر از ستاد نمازجمعه تهران برای فراهم کردن فرصت ارائه گزارش به شهروندان تهرانی، با اشاره به ارزیابی و نظرسنجی‌ای آغاز کرد که در سال ٩۶ انجام شده بود و گفت: مردم تهران در این نظرسنجی ٢ معضل عمده آلودگی هوا و ترافیک را مهمترین مشکلات شهر دانستند. این به معنای آن نبود که مشکلات اجتماعی و اقتصادی نداریم، کمااین‌که اگر الان دوباره آن ارزیابی انجام شود، احتمالا مسایل اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین موضوع به آن اضافه می‌شود.

 

حناچی ادامه داد: ١۴ دستگاه هستند که در موضوع آلودگی هوا نقش دارند و فقط شهرداری تهران در این مورد مسئولیت ندارد. بخش عمده آلودگی هوا به‌واسطه مصرف گسترده سوخت‌های فسیلی به‌وجود آمده و به دلیل تعداد زیاد خودروهای تک‌سرنشین؛ موتورسیکلت‌های کاربراتوری تا ١٠ درصد در آلودگی هوا تاثیر دارند و خودروهای دیزلی سنگین نیز سهم زیادی در توزیع ذرات معلق با پی‌ام ٢.۵ دارند.

 

وی گفت: تلاش زیادی در این مورد در شهرداری تهران صورت گرفته و آمارها نشان می‌دهد که در ٣ ماه تابستان امسال سرعت متوسط خودروها در محدوده طرح ترافیک ٧ درصد کاهش و میزان استفاده از مترو تا ٨.۵ درصد افزایش یافته است.

 

حناچی افزود: یکی دیگر از آلاینده‌های مهم در شهر، اتوبوس‌ها هستند که به‌خاطر نبود اعتبارات نتوانستیم ناوگان آن را نوسازی کنیم؛ با این وجود تلاش کرده‌ایم تا آلایندگی آن را با استفاده از فیلتر جاذب دوده کاهش دهیم؛ این فیلترها تابه‌حال بر روی ۵٠ دستگاه نصب شده‌اند و نشان داده‌اند که تا ٩٠ درصد در کاهش آلایندگی نقش ایفا می‌کنند.

 

وی ظرفیت روزانه مترو را در شهر تهران ٧ میلیون مسافر دانست و گفت: با این وجود در حال حاضر تنها ٢ میلیون سفر با مترو تهران انجام می‌شود و برای رسیدن به هدف ٧ میلیون سفر، نیازمند تامین ۲۰۰۰ واگن قطار هستیم که تمام تلاشمان را برای پیگیری آن به کار می‌بندیم.

 

شهردار تهران اظهار داشت: در حال حاضر یکی از راه‌های کم‌هزینه و پربازده برای کاهش آلودگی هوا، ایجاد مسیرهای دوچرخه برای راه‌های کوتاه است. در آینده نزدیک شاهد توسعه مسیرهای بیشتر برای دوچرخه خواهیم بود و ازطرف دیگر در حال حاضر می‌توان در ساعات غیرپیک دوچرخه را نیز به مترو برد تا مسیرهای بلندتری با دوچرخه طی شود.

 

وی ضمن تاکید دوباره بر این‌که شهرداری تنها یکی از ١۴ دستگاه مسئول در حوزه کاهش آلودگی هوای تهران است، اظهار داشت: تمام تلاشمان را برای این موضوع به کار می‌بندیم اما می‌توانیم طی ۴ سال کاری کنیم که ذرات آلاینده تا ۵۵ درصد و گازهای آلاینده نیز تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کنند؛ این مهم بدون همکاری صمیمانه و دلسوزانه مردم و توسعه حمل‌ونقل عمومی میسر نیست.

 

شهردار تهران گفت: در روز جهانی افراد دارای معلولیت خبر دادیم که ۴ دستگاه آسانسور در ایستگاه‌های مترو محمدیه و بسیج نصب شدند و قرارداد تامین و نصب ١٩۶دستگاه آسانسور نیز منعقد شده که تا پایان سال، ۴٠ دستگاه از این تعداد نصب خواهند شد. ما در شهرداری تهران دسترسی آسان تمام اقشار به حمل‌ونقل عمومی را وظیفه خود می‌دانیم و تلاش می‌کنیم تا تمام کسانی که از هر عارضه جسمی رنج می‌برند، از استفاده از حمل‌ونقل عمومی و مترو بازنمانند.

 

حناچی خبر داد که به‌طور متوسط تا پایان امسال هر ماه ١ ایستگاه مترو افتتاح می‌کنیم و اضافه کرد: همزمان با بهره‌برداری از ایستگاه مترو مولوی که پایان آذرماه امسال انجام خواهد شد، دو رام قطار نیز به ناوگان مترو پایتخت اضافه می‌شود؛ جالب است بدانید هر رام قطار در شرایط فعلی، حدود ٧ میلیون یورو ارزش دارد.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنرانی پیش از خطبه خود گفت: تلاش داریم تا واگن‌سازی برای مترو را بومی کنیم؛ در حال حاضر حدود ٣٠ درصد واگن‌های تولیدشده برای تهران داخلی‌اند که سعی‌مان بر افزایش این میزان است.

 

وی کل هزینه‌کرد مترو در ۶ماهه دوم سال ٩۶ را حدود ۴۵ هزار میلیارد دانست که به معنای اختصاص سهم زیادی از بودجه شهر به توسعه مترو است و گفت: برای اولین بار سرفاصله قطارها در ایستگاه‌های ٢، ١ و ۴ به ٣.۵ دقیقه کاهش پیدا کرده، ان‌شاءالله در خط ٣ به ٧ دقیقه می‌رسد و سرفاصله قطارها در خط ۶ نیز ماه آینده به ١٠ دقیقه کاهش پیدا می‌کند که هم‌اکنون ١۵ دقیقه است؛ افزایش تعداد واگن‌ها بر کاهش سرفاصله قطارها نقش مستقیم دارد. شرمنده شهروندان عزیزمان هستیم که در حال حاضر گاهی چند قطار را به‌خاطر شلوغی از دست می‌دهند اما ان‌شاءالله این مشکل نیز حل خواهد شد.

 

شهردار تهران ادامه داد: تعداد کل قطارهای اعزامی از ١۵٠٠ در سال ٩۶ به بیش از ٢۵٠٠ قطار افزایش پیدا کرده است که این یعنی افزایش بیش از ۵٠ درصد.

 

حناچی به برف اخیر نیز اشاره کرد و ادامه داد: یک برف پیش‌رس در ٢۵ آبان تجربه کردیم که در پی آن، علی‌رغم آمادگی‌های پیشین، در مناطق ١، ٢ و ٣ دچار مشکل شدیم، به این دلیل که بارش برف به‌صورت سنگین بعد از ایجاد ترافیک آغاز شد و با این‌که تلاش‌های بسیاری به کار بستیم اما این موضوع امکان اعزام خودروهای مکانیزه را به مناطق هدف از ما گرفت. ان‌شاءالله در فصل زمستان با این مشکل کمتر مواجه خواهیم شد. با وجود محدودیت‌های فراوان، در همان شرایط حدود ۵٠٠ نفر از کارکنان حوزه فضای‌سبز و ١۵٠ نفر از هر کدام از مناطق، از طریق مترو به مناطق مذکور اعزام شدند و به شهروندان خدمت‌رسانی کردند؛ در راستای خدمت‌رسانی به مردم، متروی تهران از طریق خط ۵ و ادامه خط ١، به صورت ٢۴‌ساعته از صبح فعال بودند و مابقی خطوط نیز تا ساعت ٢۴ به شهروندان عزیز خدمت‌رسانی می‌کردند.

 

شهردار تهران در ادامه اظهاراتش ضمن اشاره به سرویس‌دهی گرمخانه‌ها به مردان و زنان نیازمند، درباره میادین میوه‌وتره‌بار نیز گفت: این میادین تاثیر به‌سزایی بر زندگی روزانه شهروندان دارند. در حال حاضر حدود ٢۴۶ میدان میوه‌وتره‌بار داریم که ۵٠ عدد از آن‌ها جدید است و تا پایان سال هم ١٠ بازار بر این تعداد میدان میوه‌وتره‌بار اضافه خواهد شد. ٣ اصل اساسی ما برای خدمت‌رسانی به شهروندان در میادین میوه‌وتره‌بار، کیفیت مطلوب، قیمت مناسب و احترام به مشتریان است. معتقدیم این میادین در زندگی اقشار متوسط و ضعیف نقش مهمی دارند؛ چنانچه به‌طور متوسط ۴٠ درصد از میوه‌وتره‌بار، ٢۵ درصد محصولات پروتئینی، ۵٠ درصد مرغ و ٧٠ درصد محصولات آبزی در شهر از طریق میادین میوه‌وتره‌بار تامین می‌شود.

 

حناچی در ادامه سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه تهران به موضوع مدیریت پسماند پرداخت و گفت: در آغاز این دوره از مدیریت شهری روزانه ۷۰۰۰ تن زباله حمل می‌کردیم که تا حالا این مقدار ١٠٠٠ تن کاهش پیدا کرده است. این مهم را از طریق تفکیک زباله تعقیب می‌کنیم؛ تولید کمپوست از زباله‌های تر، بازیافت زباله‌های خشک و برگرداندن آن‌ها به چرخه تولید، در دستورکار ما قرار دارد و خشکاندن شیرابه‌های آرادکوه و تصفیه آن برای استفاده در آبیاری فضای‌سبز نیز یکی دیگر از اقدامات شهرداری تهران است. به طور روزانه ٣۵ هزار تن نخاله ساختمانی را جمع‌آوری می‌کنیم که برای بازیافت آن تلاش‌های فراوانی می‌شود. از زباله‌های آرادکوه ٣ مگاوات برق در حال تولید است که با بازبینی‌های انجام‌شده درمورد قیمت برق، این کار اقتصادی شده است.

 

وی عنوان طرح شهرداری تهران برای مدیریت پسماند را «کاپ» خواند و توضیح داد: این واژه خلاصه‌ «کاهش پسماند زباله‌های شهر تهران» است که اقدامات ما در این حوزه را در بر می‌گیرد.

 

وی درباره بوی بدی که چند روز گذشته در تهران استشمام شد نیز گفت: براساس گزارش‌های مردمی در تماس‌هایشان با سازمان آتش‌نشانی و سامانه ارتباط با شهروندان دریافتیم که این بو در مناطق ٢، ۴، ۶، ٩، ١٠، ١٢ و ١٣ استشمام شده و شهرداری تهران نیز گزارش‌های در این مورد را به استانداری ارائه داده؛ باید اطلاع دهم هیچ چیز اضافه‌ای که برای سلامت شهروندان مضر باشد، در این بو گزارش نشده اما با این وجود، اطلاعات ما به کمیته مربوط در استانداری ارسال می‌شود و تلاش می‌کنیم تا به علل اصلی ریشه‌ای این موضوع برسیم و آن را حل کنیم. گزینه‌های احتمالی زیادی برای این موضوع مطرح است، از جمله شبکه‌های گسترده گاز و فاضلاب و یا حتی جهت معکوس وزش باد؛ به هر حال موردی در این موضوع وجود ندارد که برای ایمنی شهروندان نگران‌کننده باشد.

 

به گزارش ایسنا،پیروز حناچی شهردار تهران در پایان اظهاراتش در سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه تهران خاطرنشان کرد: شرایط سختی را داریم پشت سر می‌گذاریم؛ آمارهای رسمی نشان می‌دهند که میزان ساخت‌وساز در کشور کاهش پیدا کرده و این یعنی درآمد مردم کم شده است، اما علی‌رغم این شرایط سخت، همه همکارانم تلاش می‌کنند تا کاری کنند که شرایط راحت‌تری برای هموطنان عزیز تهزانی فراهم شود؛ تلاش می‌کنیم تا با تمام وجود از این فرصت خدمت، حداکثر استفاده را ببریم. امیدواریم تا با تحول، تغییر رویکرد، استفاده از سرمایه‌های اجتماعی و همراهی مردم، بتوانیم مأموریت بزرگ مدیریت بهتر شهر تهران را پشت‌سر بگذاریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید