کاهش اختلافات در مذاکرات هسته‌ای؛ تلاش دیپلمات‌ها برای تدوین متن به سرانجام می‎رسد؟

    کد خبر :882893
نماینده چین در مذاکرات وین

نماینده چین در وین از کاهش اختلافات و تلاش‌ها برای تدوین متن خبر داده است. با توجه به اینکه چین موفقیت در احیای توافق هسته‌ای را در راستای منافع خود در خاورمیانه می‌بیند، مذاکره‌کنندگان چینی نقش موثری در نزدیک‌سازی دیدگاه‌های طرف‌ها داشته‌اند.

«بازتاب»؛ آرش صفار- نماینده چین در مذاکرات وین پس از دیدار با هیئت ایرانی اعلام کرد در دو روز گذشته گفتگوها به صورت دوجانبه و چندجانبه میان هیئت‌های مذاکره‌کننده برگزار شده است.

«وانگ کوان» همچنین خبر داد که اختلافات در خصوص رفع تحریم‌ها، تضمین و راستی‌آزمایی کاهش یافته است. وی با منطقی خواندن خواسته‌های ایران، اعلام کرد که دیپلمات‌های حاضر در وین در حال تلاش برای تبدیل توافقات به متن هستند.

این اظهارات در حالی بیان شده است که «حسین امیرعبداللهیان»، پیش‌تر اعلام کرده بود که مذاکرات وین در مسیری پیش می‌رود که حل‌وفصل موضوعات باقی مانده نیازمند تصمیمات سیاسی است.

ماه گذشته، «علی باقری کنی»، مذاکره‌کننده ارشد ایران ضمن انتقاد از سه کشور اروپایی از مواضع چین و روسیه تقدیر کرده بود.

تقریبا در تمام دورهای مذاکرات، باقری نخستین دیدار خود را با نمایندگان چین و روسیه برگزار کرده است. پیش‌تر «میخائیل اولیانف»، نماینده روسیه اعلام کرده بود که به همراه نماینده چین موفق شده‌اند ایران را مجاب کنند که از خواسته‌های حداکثری خود دست بکشد.

با توجه به این نکات و سایر خبرهای عموما غیررسمی بر خلاف مذاکرات منتهی به برجام در سال 2015، چین رویکرد فعالانه‌ای را در پیش گرفته و نقش موثری در نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران، کشورهای اروپایی و آمریکا داشته است.

تحلیل‌گران سیاست خارجی چین، رویکرد فعالانه چین را ناشی از تعهد این کشور به چندجانبه‌گرایی برای حل‌وفصل و مدیریت موضوعات مهم سیاست بین‌الملل می‌دانند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد چین احیای توافق هسته‌ای را عاملی موثر در حفظ ثبات خاورمیانه می‌داند و از این رو موفقیت مذاکرات وین را در راستای منافع در حال گسترش خود در منطقه می‌بیند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید