کانون گردوغبار هورالعظیم همچنان به قوت خود باقی است/آبگیری ۸۰ درصدی تالاب واقعیت ندارد

    کد خبر :10514

هدایت الله خادمی  با رد ادعای مقامات سازمان حفاظت محیط زیست درباره احیای 80 درصدی تالاب هورالعظیم و همچنین حذف کانون گردوغبار این تالاب، گفت: چنین اظهاراتی صحت نداشته و مردم خوزستان همچنان از ریزگردهای ناشی از خشکی هورالعظیم رنج می برند؛

رئیس این سازمان به طور مداوم آمارهای گوناگونی را در رابطه با احیای تالاب هورالعظیم مطرح کرده به گونه ای که در گذشته از احیای 63 درصدی تالاب و در حال حاضر از احیای 80 درصدی سخن می گوید بدون آنکه مردم خوزستان آثار این احیا را در زندگی و سطح شهر مشاهده کنند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اقدامات دولت به گونه ای نبوده که احیای 80 درصدی تالاب هورالعظیم و حذف کانون گردوغبار ناشی از این تالاب را به دنبال داشته باشد، تصریح کرد:  هر چند وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت کانون های داخلی ریزگردها درحال انجام اقداماتی مانند کاشت نهال است اما این اقدامات به گونه ای نیست که منجر به حذف کانون گردوغبار هورالعظیم شود.

وی افزود: اگر طرح کاشت نهال تداوم داشته باشد و متوقف نشود و وزارت جهاد کشاورزی طی 4 الی 5 سال آینده  بی وقفه نسبت به کاهش نهال اقدام کند می توان تا حدودی به مهار ریزگردهای خوزستان امیدوار بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه مردم خوزستان سال ها است با معضل ریزگردها دست و پنجه نرم می کنند بدون اینکه راهکارهاری دائمی برای مهار ریزگردها از سوی دستگاه های مسئول اتخاذ شود، تصریح کرد: شدت ریزگردهای ناشی از تالاب هورالعظیم  خوزستان کاهش نیافته و مردم خوزستان همانند گذشته گرد و خاک را به عنوان میهمان ناخوانده پذیرفته اند بدون اینکه راهکارهای دائمی برای رفع آن اندیشیده شود؛ در واقع اقدامات انجام گرفته در جهت ریزگردها مقطعی بوده تا دائمی و پایدار.

خادمی با ابراز تاسف از اینکه فعالیت ها وحفاری های نفتی خشکی تالاب هورالعظیم را شدت بخشیده است، تصریح کرد: وزارت نفت با فعالیت های بی رویه نفتی صدها نوع مواد سرطانی و شیمیایی را  در زمین رها کرده که این امر منجر به خشکی تالاب ها، نخل ها و زمین های کشاورزی شده و معیشت و سلامت مردم را با مشکل مواجه کرده است.

مردم خوزستان علاوه بر معضل ریزگردها با کمبود آب و قطعی برق مواجه هستند

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه مردم خوزستان علاوه بر معضل ریزگردها با کمبود آب و قطعی برق مواجه هستند، ادامه داد: هر چند رودخانه کارون در خوزستان واقع شده است اما متاسفانه برخی کشاورزان خوزستان با معضل بی آبی و کم آبی روبرو هستند این در حالی است که آب خوزستان به استان های دیگر انتقال داده می شود.

دست اندازی به طبیعت موجبات شیوع ریزگردهای خوزستان را فراهم آورده است

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه دست اندازی به طبیعت موجبات شیوع معضل ریزگردهای خوزستان را فراهم آورده است، گفت: متاسفانه با انتقال آب کارون، خشکاندن تالاب ها، احداث سدهای غیرکارشناسی، اکوسیستم منطقه تخریب و ریزگردهای خوزستان افزایش یافته است.

قسمت عمده فضای سبز و نخل های خوزستان در پی جنگ 8 ساله از بین رفت

وی با یادآوری اینکه قسمت عمده فضای سبز و نخل های خوزستان در پی جنگ 8 ساله از بین رفت، تصریح کرد: متاسفانه هیچ اقدامی در جهت احیای نخل ها صورت نگرفت این در حالی است که گسترش فضای سبز می تواند یکی از عوامل موثر در مهار ریزگردها باشد.

مهار ریزگردهای خوزستان نیازمند استفاده از افراد متخصص، کارآمد و عادل

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم ، با بیان اینکه مهار ریزگردهای خوزستان نیازمند استفاده از افراد متخصص، کارآمد و عادل است، افزود: بودجه ای که برای ریزگردها در نظر گرفته می شود باید با برنامه ریزی مناسب در جهت مدیریت ریزگردها هزینه و صرف و برای این کار برنامه ریزی کوتاه، میان و بلند مدتی طراحی و تدوین شود.

مهاجرت و حاشیه نشینی پیامد ریزگردهای خوزستان

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم خوزستان به دلیل معضل ریزگردها به مهاجرت و حاشیه نشینی روی آورده اند از وجود 1200 روستا در خوزستان خبر داد و یادآور شد: هر چند خوزستان قطب نفت وگاز کشور است اما متاسفانه روستاییان خوزستان با کمبود امکانات و بی آبی مواجه بوده و هیچ گامی در جهت رفع این مشکلات برداشته نمی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید