تکرار روزهای ناخوشی دریاچه ارومیه؛ شواهد نشان می‌دهد دریاچه به امان خدا رها شده است

    کد خبر :904520

دریاچه ارومیه و محیط زیست شکننده و حساس وابسته به آن دوباره در شرایط وخیم و نگران کننده ای قرار گرفته است و از قرار معلوم عزم و اراده ای جدی برای پیگیری مشکلات آن نیز وجود ندارد؛ وضعیتی ترسناک که بیم آن می رود به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی منجر شود.

بازتاب- پس از اینکه در دولت های یازدهم و دوازدهم و با دستور رئیس جمهور وقت برای احیای دریاچه ارومیه اقدام به تأسیس ستاد احیاء صورت گرفت، بررسی ها نشان می دهد که در دولت سیزدهم طرح و برنامه موثر و هدفمندی برای پیگیری روند احیای این دریاچه وجود ندارد!

اگرچه بسیاری از کارشناسان و منتقدان عقیده دارند که در دو دولت گذشته نیز تلاش ها برای نجات دریاچه ارومیه قابل قبول نبوده و میلیاردها تومان سرمایه هزینه شده برای احیای دریاچه به نتیجه مطلوب ختم نشده است، اما هم اکنون در شرایطی قرار داریم که نسبت به دوران گذشته وضعیت به مراتب بدتر است.

شرایط و وضعیتی ترسناک که بخشی از آن به کاهش میزان نزولات جوی در سال آبی جاری ارتباط پیدا می کند و بخشی از آن نیز به سوء مدیریت ها و عدم پیگیری لازم از سوی سازمان محیط زیست برای پرداخت حقابه زیست محیطی دریاچه ارتباط دارد.

در همین باره و در تازه ترین اظهارنظرها عاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در سال آبی جاری از ۳.۴ میلیارد متر مکعب حق آبه دریاچه ارومیه، ۷۰۰ میلیون مترمکعب به سوی دریاچه رهاسازی شده‌است.

حجت جباری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از علل این عدم رهاسازی کامل آب به دریاچه مربوط به خشکسالی و کاهش بارندگی ها در حوضه آبریز است.

وی بیان کرد: تا یک‌ماه در صورت ذوب شدن برفها ورهاسازی منابع آبی ذخیره شده فرصت برای آبگیری دریاچه وجود دارد که بررسی نشان می‌دهد میزان آبگیری و وضعیت دریاچه نسبت به سال قبل  وضعیت خوبی نخواهد بود.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به مکاتبات انجام شده در راستای اخذ حق آبه زیست محیطی دریاچه و تالابها، ادامه داد: هم اکنون ارتفاع آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۷۷ متر از سطح آب‌های آزاد است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۶۶ سانتیمتر کاهش دارد.

جباری با بیان اینکه سطح ارتفاع آب دریاچه در آبان‌ماه ۱۲۷۰.۵۲ متر از سطح آب‌های آزاد بود، گفت: هم اکنون با ۲۵ سانتیمتر افزایش آبگیری نسبت به آبانماه مواجهیم که ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب را شامل می شود.

سطح تراز آبی که معاون اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی به آن اشاره کرده است بر اساس بررسی ها حتی از سطح تراز آب سال 1392 که در واقع آغاز فرایند احیای دریاچه بود نیز کمتر است و این مهم نه تنها نشان می دهد همه تلاش های 9 سال گذشته بی ثمر بوده و به جایی نرسیده است، بلکه این نکته را اثبات می کند که در شرایط حاضر نیز برنامه ای برای احیای دریاچه وجود ندارد و اصطلاحاً دریاچه به امان خدا رها شده است.

به هر صورت و با توجه به شرایط فوق به نظر می رسد در آینده نچندان دور با یک ابربحران در شمال غرب کشور رو به رو خواهیم بود، مگر اینکه دولتمردان دولت سیزدهم کمی جدی تر به مسائل این دریاچه به ویژه موضوع حقابه های آن ورود کنند و تا دیر نشده شرایط موجود را به نحو احسن مدیریت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید