کاظمی قمی: اتباع افغانستانی نیمی از سرمایه گذاری خارجی امسال در ایران را انجام داده اند

    کد خبر :959903
کاظمی قمی: اتباع افغانستانی نیمی از سرمایه گذاری خارجی امسال در ایران را انجام داده اند

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: طی سال جاری نیمی از سرمایه گذاری خارجی صورت گرفته در ایران مربوط به سرمایه گذاران افغانستانی است و امروز که کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با مشکل رو به روست باید از ظرفیت بالای سرمایه گذاری اتباع افغانستان به بهترین شکل استفاده کرد.

حسن کاظمی قمی که به مشهد سفر کرده است افزود: طی سالهای قبل در مقطعی امارات متحده عربی ۷۰۰ فعال اقتصادی افغانستان را از این کشور اخراج کرد که سرمایه این افراد حدود ۳۰ میلیارد دلار برآورد می‌شد اما متاسفانه ما در جذب این سرمایه ناکام بودیم.

وی ادامه داد: در خصوص جذب سرمایه‌های خارجی دچار مشکل هستیم به عنوان نمونه اگر سرمایه گذار خارجی بخواهد سرمایه خود را وارد کشور کند پس از ورود، سرمایه وی در قالب محاسبه ارز نیمایی ۱۵ درصد ارزش خود را از دست خواهد داد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: نگاه ما باید به اتباع افغانستان فرصت، محور باشد و برخی اقدامات مانند انسداد حساب اتباع افغانستان در کشور ضربه بزرگی به مقوله جذب سرمایه های خارجی زد.

هزار و ۶۰۰ شرکت متعلق به اتباع افغانستانی در مشهد برای فعالیت اقتصادی مجوز رسمی فعالیت دارند.

انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در خراسان رضوی میزان دارایی تجار و شرکتهای افغانستانی فعال در استان را حدود یک میلیارد دلار اعلام کرده است.

برای اطلاع از فعالیت های اقتصادی افغانستانی های مقیم مشهد اینجا کلیک کنید.

براساس اعلام اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی هم اینک ۳۰ هزار مجوز شغلی با عنوان ” کارت کار” برای دارندگان کارتهای آمایش در استان توزیع شده که بیش از ۹۵ درصد آنها مربوط به مشهد است.

تا پیش از تغییر حاکمیت در افغانستان و روی کار آمدن طالبان، استان هفت میلیون نفری خراسان رضوی میزبان ۳۲۰ هزار نفر از اتباع افغانستانی دارای مجوز، گذرنامه و کارت آمایش بود.

پس از اجرای طرح سرشماری شهروندان افغانستانی در بهار امسال، ۱۸۰ هزار نفر به تعداد مهاجران افغان مقیم استان خراسان رضوی افزوده شد و اکنون شمار مهاجران افغان دارای مدرک قانونی و ثبت نام شده در طرح جدید سرشماری اتباع به نیم میلیون نفر رسیده است که ۹۸ درصد این گروه در کلانشهر چهار میلیون نفری مشهد سکونت دارند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان شمار اتباع افغانستانی مقیم ایران را حدود پنج میلیون نفر عنوان کرده است.

ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید