کاربردهای متداول چاپ دیجیتال در زندگی روزمره مان

    کد خبر :917936

امروزه در عصر تکنولوژی، زیاد پیش می آید که کلمه‌ی دیجیتال را در کنار نام صنایع قدیمی تر ببینیم. صنعت چاپ هم از وجود کامپیوتر بی بهره نمانده و چندسالی است امکان ارسال مستقیم طرح از کامپیوتر به پرینتر فراهم شده است. این نوع چاپ که برای تعداد کم و زمان محدود مناسب تر است به چاپ دیجیتال معروف است.

تفاوت اصلی مراحل چاپ دیجیتال (Digital printing) با سایر روش‌های سنتی چاپ (افست، لیتوگرافی، فلکسوگرافی، گراور، یا لترپرس) در استفاده نکردن از پلیت‌ است. در این روش چاپگرها (عمدتا لیزری و جوهر افشان) مستقیما فایلها را از رایانه دریافت می‌کنند و توسط تونر یا جوهری که بدون نفوذ، به صورت لایه‌ای نازک روی سطح کاغذ، چوب، شیشه، سنگ، فوم برد، بوم، پارچه و کنواس قرار می‌گیرد، عمل پرینت را انجام می‌دهند. سپس جهت تثبیت رنگ ها فرایندهای حرارتی و تابش UV بر روی زمینه مد نظر انجام می شود. همین تفاوت اساسی در دستگاه های چاپ دیجیتال، باعث افزایش سرعت، کیفیت، کاهش زمان و تقاوت قیمت روش دیجیتال و سایر روشها محصولات می شود.

مزایای چاپ دیجیتال

زمانی که نیاز به سفارش چاپی با تعداد کمتر از 1000 عدد در زمان محدود دارید، چاپ دیجیتال بهترین گزینه برای شما است. در واقع شما این امکان را دارید که هر تعداد دلخواه از یک محصول سفارش دهید و آن را در مدت کمی تحویل بگیرید.

برای اینکه یادتان بیاید تا به حال چند بار از چاپ دیجیتال استفاده کرده اید، بیایید چند نمونه را بررسی کنیم:

♦ همه‌ی ما در دوران مدرسه جزوات و سوالات امتحانی مان را در مراکز تایپ و تکثیر زیراکس و پرینت گرفته‌ایم. چاپ جزوه نمونه‌ی بسیار متداولی از چاپ دیجیتال است.

♦ گاهی برای شرکت در یک نمایشگاه یا رویداد چند روزه نیاز به کارت ویزیت داریم. ممکن است در ابتدای کارمان باشیم و احتمال تغییر در تلفن و آدرس محل کارمان زیاد باشد. در این مواقع می توانیم با چاپ دیجیتال کارت ویزیت این مشکلات را حل کنیم. چون در این روش تعداد را خودمان تعیین می کنیم و سفارش چاپ کارت ویزیت یک روزه یا حتی چند ساعته تحویل می‌گیریم.

♦ اغلب افراد علاقمند به نویسندگی، رویای این را دارند که روزی کتاب خودشان را به چاپ برسانند. اما ممکن است به دلایل مختلفی امکان چاپ تعداد بالا را نداشته باشند. در اینجا هم با چاپ دیجیتال کتاب حتی یک نسخه، این مشکل حل می‌شوند.

♦ مثال دیگر ی که قطعا اکثرمان تجربه آن را داریم چاپ پایان نامه است. بعد از اتمام ویراستاری می‌توانید آن را برای چاپ و صحافی گالینگور یا سلفون به یک مرکز چاپ و صحافی ارسال کنید.

♦ تراکت‌ های تبلیغاتی نیز از آن دسته محصولات چاپی است که خیلی با آنها روبرو شده‌ایم.

♦ سربرگ‌های پزشکی، شرکتی و ادارای نیز همگی قابلیت چاپ به صورت دیجیتال را دارند.

♦ با چاپ لیبل پشت چسب دار می توانید طرح‌های دلخواه برچسب را برای کتاب، بولت ژورنال، محصولات خانگی و تبلیغات به کار ببرید.

♦ سرتیفیکیت یا گواهینامه‌هایی که از آموزشگاه ها و مدارس دریافت می کنیم هم نمونه ای از چاپ دیجیتال در زندگی مان هستند.

♦ اگر در رشته‌ هایی مانند معماری، عمران و نقشه کشی فعالیت دارید، برای پرینت پلان های معماری می توانید از روش دیجیتال استفاده نمائید.

♦ چاپ بنر های تسلیت، تبریک و مناسبتی نیز از زیرمجموعه‌های چاپ دیجیتال است.

♦ کاربرد دیگر چاپ در مناسب هایمان کارت‌های تبریک و دعوت و کارت پستال‌هایی است که برای دوستان و خانواده خود می‌فرستیم.

تمامی محصولات چاپی به روش دیجیتال به صورت اختصاصی و در تعداد دلخواه و زمان کم قابل چاپ هستند. اما در چاپ افست شرایط متفاوت است.

تفاوت چاپ دیجیتال و افست

چاپ افست از روش‌های قدیمی چاپ است و مهمترین فرق چاپ افست و دیجیتال در روش آنها است. در روش افست از طرح ارسالی، زینک تهیه می شوند و سپس رنگهای آبی، قرمز، زرد و سیاه (CMYK) به ترتیب از روی زینک به کاغذ یا سطح مورد نظر منتقل می‌شوند. به همین دلیل این روش زمانبر است و اغلب در تیراژ های 1000 عدد به بالا انجام می‌شود.

اما در روش دیجیتال به راحتی بعد از طراحی، فایل آن به پرینتر ارسال و عمل چاپ انجام می‌شود. یک تفاوت دیگر این دو چاپ این است که در روش افست بعد از درست کردن زینک چاپی، حداقل 1000 عدد از آن طرح انجام می‌شود و سپس سفارش آماده است. پس اگر اشتباهی در طراحی یا غلط املائی صورت گرفته باشد خسارت زیادی وارد شده است. در صورتی که در  روش دیجیتال فرد می تواند ابتدا یک نسخه تستی چاپ کند و پس از بررسی آن، بقیه چاپ را انجام دهد. زمان کم مزیت دیگر آن است، که امکان چاپ کارت ویزیت و عکس یک روزه را فراهم کرده است.

چاپ دیجیتال در صنایع

دستگاه های چاپ دیجیتال قابلیت چاپ بر روی کاغذ‌های معمولی تا ضخیم، مقواهای سنگین و انواع کارتن، پارچه، پلاستیک، تیشرت، بنر، فلکسی و… را دارند. از این رو بنا به شغل خود می توانید هر نوع محصول تبلیغاتی را با این روش چاپ کنید و در بازاریابی محصول و خدمات خود استفاده کنید. این چاپ فوری و قابل شخصی سازی است و برای تمام مشاغل کاربرد دارد. از جمله این موارد:

♦ چاپ پلان های معماری

♦ چاپ تبلیغات آفلاین مانند تراکت، کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ و …

♦ چاپ روی پارچه در صنعت نساجی

♦ چاپ بر روی لوازم تحریر

♦ چاپ پوستر های تبلیغاتی

♦ چاپ انواع کتاب

♦ چاپ بسته بندی محصولات کارخانه جات

مزایا و کاربرد این نوع چاپ با پیشرفت تکنولوژی بیشتر  می شوند و هر روز سهم بیشتری از صنعت چاپ را به خود اختصاص می دهد.

ابعاد محصولات چاپی به روش دیجیتال

چاپ دیجیتال در سه اندازه مختلف قابل انجام است:

1- چاپ در اندازه معمولی حداکثر تا اندازه کاغذ A3 یا 48*33 سانتی متر. این اندازه برای چاپ پوستر، کارت ویزیت، تراکت، بروشور، لیبل، کاتالوگ و انواع بسته بندی ها استفاده می شود.

2- چاپ در اندازه بزرگ یا به عبارت دیگر لارج فرمت Large Format. سفارشات بزرگتر از اندازه A3 تا عرض حداکثر 150 سانتی متر جزء ابعاد لارج فرمت محسوب می شوند. سفارشات با این اندازه برای چاپ پوستر های قابل نصب در فضاهای داخلی، بنر، رول آپ، فوم بورد و کاتالوگ بسیار مناسب هستند.

3- چاپ عریض که با نام Wide Format هم شناخته می شود. این سایز در اندازه عرض حداقل 150 سانتی متر تا حداکثر 500 سانتی متر دسته بندی می شود. سفارشات در این اندازه بیشتر برای فضاهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرند به همین دلیل باید از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار باشند تا در برابر نور خورشید، باد و باران و … آسیب نبینند.

نتیجه گیری :

توصیه می کنیم قبل از اقدام برای چاپ، ابتدا تعداد مورد نظر، زمان لازم و کیفیت مورد نظرتان را در نظر بگیرید. سپس سطحی که می خواهید روی آن چاپ انجام دهید را انتخاب کنید. در صورتی که تعداد کم و زمان محدودی دارید از چاپ دیجیتال استفاده کنید تا بتوانید سفارش خود را سریعا دریافت کنید. شما به راحتی می توانید کلیه سفارشات چاپی خود را در کمتر از 5 دقیقه،  از طریق وبسایت مرکز  چاپ دیجیتال سانترال (centralchap.com) به ثبت برسانید و با بهترین کیفیت چاپی تحویل بگیرید. در ضمن امکان ارسال کلیه سفارشات به تمام مناطق شهر تهران و سراسر ایران با پیک، باربری و تیپاکس برای رفاه حال شما وجود دارد.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید