چگونه در آزمون ورود به حرفه مهندسان ساختمان موفق شویم؟

    کد خبر :829268
چگونه در آزمون ورود به حرفه مهندسان ساختمان موفق شویم؟

رتبه بندی و صلاحیت مهندسان ساختمان، با توجه به سابقه سال‌های فعالیت در این حوزه و موفقیت در آزمون‌های مربوطه سنجیده می‎شود. رتبه صلاحیت ورودی مهندسان ساختمان برای صدور پروانه اشتغال بکار مهندسی، پایه 3 بوده که مهندس فارغ التحصیل بعد از گذشته سه سال از تاریخ فارغ التحصیلی می‌تواند در این آزمون شرکت کند و با قبولی صلاحیت پایه 3 را کسب نماید، پایه‌های بالاتر پایه 2 و 1 و پایه ارشد به ترتیب بعد از گذشت چهار و پنج و شش سال از هر پایه امکان پذیر بوده که هر کدام آزمون و دوره‌های خاص خود را خواهد داشت.

مهندسین ساختمان هر کشوری نقش بسزایی در محافظت از جان انسان‌ها داشته و با ساخت و ساز اصولی، حافظ بخش قابل توجهی از سرمایه مردم هستند. با توجه به اهمیت موضوع ساخت و ساز مهندسی در شهرها، مهندسین فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها باید علاوه بر داشتن مدرک دانشگاهی معتبر در آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای نیز پذیرفته شوند، تا بتواند وارد بازار کار حرفه مهندسان ساختمان شوند. رشته‌های اصلی ساختمان رشته مهندسی عمران، مهندسی معماری و دو رشته تأسیساتی مهندسی برق و مهندسی مکانیک بوده، که در کنار سه رشته مهندسی نقشه‌برداری، مهندسی شهرسازی و مهندسی ترافیک، رشته‌های هفتگانه مهندسی ساختمان نامیده می‌شوند.

صلاحیت‌های صادره نیز با توجه به نیاز هرکدام از رشته‌های مهندسی ساختمان، در صلاحیت‌های نظارت و اجرا و طراحی و محاسبات و برخی صلاحیت‌های خاص دیگر نیز بسته به نیاز سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود دارند، که هرکدام آزمون و دوره‌ها خود را داشته و مثلاً یک مهندس با شرکت و قبولی در آزمون نظارت، صلاحیت نظارت ساختمان در رشته خود به‌عنوان مهندس ناظر را کسب می‌نماید، یا در صورت کسب صلاحیت اجرا مجوز مجری ساختمان بودن را احراز می‌کند و برای صلاحیت طراحی نیز حق امضای طراحی را می‌گیرد.

قبولی در آزمون نظارت و اجرا نظام مهندسی

راه حلی قبولی در آزمون نظام مهندسی نظارت و اجرا مطالعه روزنامه‌وار منابع رسمی اعلام شده جهت تسلط به متن نحوه ساختار و فصل‌بندی کتب منبع آزمون است، همچنین تمرین سؤالات مبحث به مبحث آزمون‌های برگزارشده گذشته با کلیدواژه آزمون نظام مهندسی در شرایط زمانی آزمون، جهت تسلط و آشنایی با نحوه استفاده کلید واژه و افزایش سرعت عمل ضروری است.
همچنین میتوان جهت نتیجه گیری بهتر از فیلم آموزشی مباحث مقررات ملی ساختمان نیز برای رسیدن به سطح آمادگی بیشتر استفاده نمایید.

موفقیت در آزمون طراحی معماری

برای موفقیت در آزمون طراحی معماری که بصورت ترسیمی دستی برگزار می‌شود نیز داوطلبین در ابتدا باید با استفاده از فیلم‌های آموزشی نظیر پکیج طراحی معماری به ضوابط خاص آزمون طراحی معماری نظام مهندسی مسلط شوند، سپس با تمرین چندین دوره آزمون‌های برگزارشده یا آزمون‌های تألیفی طراحی معماری به سطح آمادگی مطلوب برای شرکت در امتحان طراحی معماری نظام برسند.

موفقیت در آزمون محاسبات عمران

ساختار سوالات آزمون محاسبات عمران، بیشتر قدرت محاسباتی و طراحی داوطلبین مورد سنجش قرار می‌گیرد و اکثر سوالات خارج از متن مقررات ملی بوده و نیاز به حل ریاضی دارند،  با توجه به کارایی کلیدواژه برای سوالات تعریفی نظارت و اجرا، در آزمون محاسبات عمران بیشتر قدرت طراحی و محاسباتی مدنظر هست، برای موفقیت در آزمون طراحی عمران یا همان آزمون محاسبات عمران یک برنامه ریزی حداقل 4 تا 6 ماه برای آموزش با فیلم‌های آموزشی مثل پکیج محاسبات عمران و تمرین زیاد جهت رسیدن به سطح آمادگی و تمرکز لازم برای تسلط به ضوابط و حل سوالات لازم هست.

منبع: وبسایت سازه پلاس

پایان رپرتاژ آگهی/ 13

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید