چگونه دخترمان را مستقل و قوی تربیت کنیم؟

    کد خبر :987359
چگونه دخترمان را مستقل و قوی تربیت کنیم؟

«بهترین» روش برای تربیت یک دختر موضوعی پیوسته در تغییر است. در گذشته همه می خواستند بدانند چطور می توانند «دختر خوبی» تربیت کنند و برای این هدف تلاش می کردند. حالا اما اینگونه نیست چرا که «دختر خوب» بودن معنای دیگری پیدا کرده و در حقیقت، معادل دختری است که به راحتی می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد.

در ادامه می خواهیم ببینیم برای تربیت یک دختر مستقل و قوی چه کارهایی باید انجام داد.

۱- درست تحسینش کنید

درست تحسینش کنید
اینکه درونیات هر فردی مهم تر از ظاهر او است، امری بدیهی است. دخترها اما در درجه ی اول برای زیبایی شان مورد تحسین قرار می گیرند، انگار که دستاورد اصلی آن همین است. کارشناسان توصیه می کنند عمده ی توجه خود را به ایده ها، مهارت های ابتکاری و رفتار دخترتان معطوف کنید. این بدان معنی نیست که نباید از ظاهرش تعریف کنید. شما می توانید بعد از اینکه برای چیز مهم تری از او تعریف کردید، ظاهرش را هم تحسین کنید.

تمجید از کودک برای استعداد یا هوشش هم کار درستی نیست. چون با این کار از دخترتان برای چیزی تعریف می کنید که خود نقشی در آن ندارد. محققان توصیه می کنند تلاش های کودک تان برای انجام یک کار را تحسین کنید. این امر او را تشویق به تلاش و پیشرفت بیشتر می کند.

۲- اجازه دهید با شما بحث کند

اجازه دهید با شما بحث کند

«دختران خوب» همیشه و بی هیچ بحثی به حرف پدر و مادر خود گوش می کنند. اما آیا همیشه حق با پدر و مادر است؟ حتی اگر حق با آن ها هم باشد، چرا کودک شان باید بی چون و چرا حرف شان را قبول کند؟ پدر و مادرها هم مثل همه ی افراد مرتکب اشتباه می شوند. پس چرا باید فکر کنیم حرف هیچکس جز آن ها در خانواده درست نیست؟

به عقیده ی کارشناسان، دختر شما باید بتواند شما را به چالش بکشد تا بتواند همین کار را با همکلاسی ها، معلم ها، شرکای عاطفی و کارفرماهای آینده اش انجام دهد. وقتی یک مکالمه ی منطقی با کودک تان می کنید، نه تنها «نه» گفتن، بلکه ابراز نظر و عقیده ی شخصی را هم به او یاد می دهید. خودتان هم چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت.

۳- اجازه دهید خودش انتخاب کند

اجازه دهید خودش انتخاب کند

در دنیای امروز داشتن سرعت عمل در تصمیم گیری از اهمیت زیادی برخوردار است و بسیاری از افراد در این مورد با مشکل رو به رو هستند، چرا که در کودکی آن را یاد نگرفته اند. سعی کنید هر زمان که ممکن بود فرصت انتخاب کردن را به دختر خود دهید. این امر می تواند به شکل چیزهای ساده ای مثل تصمیم گیری در مورد نوع اسباب بازی، رنگ لباس یا محتویات صبحانه باشد.

بعدتر نیز درباره ی سرگرمی ها و فعالیت های فوق برنامه اش به او امکان انتخاب دهید. درست است که احتمالاً بعداً بسیاری از این سرگرمی ها و فعالیت ها را کنار خواهد گذاشت، اما اینکه یک بار آن ها را امتحان کند بهتر از آن است که همیشه حسرت انجامش را بخورد. علاوه بر این، کودک تان تا فرصت تجربه کردن پیدا نکند نمی تواند متوجه شود از چه چیزهایی خوشش می آید و از چه چیزهایی نه.

۴- حامی و مشوق سرگرمی هایش باشید

حامی و مشوق سرگرمی هایش باشید

تصویر بالا بیلی آیلیش و برادرش فینیس که هر دو موزیسین های جوان و موفقی هستند را در کنار مادرشان نشان می دهد که تصمیم گرفت فرزندانش تحصیل خود را به جای مدرسه در خانه ادامه دهند تا بتوانند هر کاری که مایل اند انجام دهند. او همیشه حامی و مشوق علاقه ی فرزندانش به موسیقی بوده و حتی در یکی از تورهای بین المللی دخترش او را همراهی کرد.

دختر شما باید علائق و سرگرمی هایی برای خود داشته باشد – رقص، فوتبال، زدن ساز، نقاشی، نجوم – نوع سرگرمی واقعاً مهم نیست. افراد سرزنده و شاد همیشه شخصیت جالب تری دارند تا کسانی که انگار همیشه از انرژی و حوصله خالی اند. البته به خاطر داشته باشید که در پرداختن به سرگرمی ها نباید زیاده روی شود.

جدی گرفتن کار مورد علاقه ی خود این فرصت را برای دخترتان به وجود می آورد تا در رویارویی با چالش ها مهارت پیدا کند، امری که باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و تاب آوری روانی در او و همچنین تأیید ارزش های درونی او به جای ظاهرش می شود. با داشتن سرگرمی، دخترتان به جای درگیر شدن با مسائل سطحی و کم ارزش، مشغول کارهای مفیدی مثل یادگیری یک ورزش یا ساز خواهد شد.

۵- تشویقش کنید مشکلاتش را خودش حل کند

تشویقش کنید مشکلاتش را خودش حل کند

همه ی پدر و مادرها دل شان می خواهد از فرزندشان در برابر مشکلات محافظت کنند، اما آن ها باید جلوی خود را بگیرند و در برابر این میل مقاومت کنند. وقتی به کودک تان اجازه می دهید به تنهایی با یک موقعیت دشوار رو در رو شود، نه تنها تمرینی برای رویارویی با مشکلات دوران بزرگسالی اش خواهد بود، بلکه به او یاد می دهید مسئولیت تصمیماتش را بپذیرد.

کارشناسان معتقدند این روزها پدر و مادرها بیش از اندازه مراقب فرزند خود هستند و همین امر باعث به وجود آمدن نسلی شده که توان مسئولیت پذیری ندارد. به همین دلیل بسیاری از جوانان نمی دانند که می توانند مشکلات شان را به تنهایی و بدون کمک پدر و مادر حل کنند.

۶- ریسک کردن را یادش دهید

ریسک کردن را یادش دهید

این یکی دیگر از کارهایی است که انجام آن برای پدر و مادرها دشوار است اما باید همه ی تلاش خود را بکنند. دخترانی که از ریسک کردن پرهیز می کنند اعتماد به نفس کمتری در مقایسه با دخترانی دارند که از قدرت مواجهه با چالش ها برخوردارند. دختر خود را تشویق کنید از حاشیه امن خود خارج شود. برای مثال، اگر دخترتان از دوچرخه سواری در سرپایینی می ترسد، تشویقش کنید اول از یک سراشیبی کوتاه و ملایم شروع کند.

ابتدا ترسناک به نظر می رسد. اما نسل های قدیمی تر از ترسویی کودکان و نوجوانان امروزی که پدر و مادرهای بسیار مراقبی دارند، تعجب می کنند. آن ها نمی دانند در بزرگسالی چطور باید ریسک کنند، امری که دستیابی به موفقیت را برایشان دشوار خواهد کرد. لازم نیست به دختر خود یاد دهید دست به کارهای عجیب یا غیر منطقی ای بزند و کارهای ساده و معقولی مانند همان مثال دوچرخه سواری هم تأثیر خواهد داشت.

۷- درست کتاب بخوانید

درست کتاب بخوانید

پدر و مادرهایی که برای کودک خود کتاب می خوانند، بیشتر اوقات بدون توجه به محتویات کتاب صرفاً از روی آن روخوانی می کنند و همین موضوع باعث سر رفتن حوصله ی فرزندشان می شود.

کارشناسان توصیه می کنند دختر خود را در پروسه ی کتاب خوانی شرکت دهید تا یک شنونده ی منفعل نباشد و به محتوای کتاب علاقمند شود. مثلاً می توانید به دخترتان پیشنهاد دهید بخشی از متن را خودش بخواند یا از او بپرسید که به نظرش در ادامه ی داستان چه اتفاقی خواهد افتاد یا اگر به جای شخصیت اصلی بود چه می کرد. اگر دخترتان هنوز خیلی کوچک است می توانید از او بخواهید که مسئولیت ورق زدن صفحات کتاب را برعهده گیرد.

روزیاتو

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید