چه کنیم تا در فصل سرما مریض نشویم؟

    کد خبر :1035170
چه کنیم تا در فصل سرما مریض نشویم؟

رعایت برخی نکات می‌تواند به شما کمک کند تا در فصول سرد سال از ابتلا به بیماری در امان بمانید. ورزش منظم، خواب باکیفیت و داشتن یک رژیم غذایی متعادل تنها برخی از روش‌های کارآمد برای کمک به پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها هستند.

در نیمه دوم سال که احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا بیشتر است، باید بیش از پیش مراقب سلامت خودتان باشید.

روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها بدنتان را در برابر بیماری و ویروس ایمن کنید. تعدادی از این روش‌ها عبارتند از:

۱) در فضای باز ورزش کنید

تنفس هوای گرم و خشکی که اغلب در فصل سرما در خانه‌ها جریان دارد، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهد. ویروس‌های بیماری‌های عفونی، مانند آنفلوانزا یا سرماخوردگی، در محیط‌های خشک و گرم رشد می‌کنند. ورزش کردن در هوای آزاد نه‌تنها سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و سلامت کلی را بهبود می‌بخشد، بلکه شما را در معرض هوای سرد و مرطوب قرار می‌دهد که منجر به تنفس هوای تازه‌تر و کاهش میکروب‌های موجود در دستگاه تنفسی می‌شود.

۲) دست‌ها را به طور مرتب بشویید

رعایت کامل بهداشت می‌تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک کند. این بدان معناست که به طور منظم دوش بگیرید، تا حد امکان از دست زدن به صورت خود اجتناب کنید، همیشه یک ضدعفونی‌کننده همراه خود داشته باشید و مهم‌تر از همه به یاد داشته باشید که دستان خود را به طور مرتب بشویید. با تبدیل این عادات به بخشی از برنامه روزانه خود، شانس خود را برای سالم ماندن و پیشگیری از بیماری افزایش خواهید داد.

۳) سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

مصرف مکمل‌های دارویی و خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی در فصول سرد ایده هوشمندانه‌ای برای پیشگیری از بیماری‌هاست. تقویت‌کننده‌هایی مانند ویتامین C به آماده‌سازی سیستم ایمنی برای مقابله با بیماری‌ها و حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند.

۴) به اندازه کافی بخوابید

این نصیحتی است که اغلب آن را می‌شنویم اما به ندرت به آن عمل می‌کنیم. مهم است که به یاد داشته باشید خواب کافی، اصل مهمی برای حفظ سلامت کلی است. در فصول سرد، خواب کافی و اطمینان از داشتن انرژی مورد نیاز بدن برای حفظ عملکرد روان، می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به بیماری کمک کند. برای سالم ماندن، سعی کنید خواب را در اولویت قرار دهید و به کیفیت استراحت روزانه خود بیشتر توجه کنید.

۵) آب فراوان بنوشید

خوردن غذاهای مغذی و هیدراته نگه داشتن بدن، در جلوگیری از بروز بیماری نقش بسزایی دارد؛ به همین دلیل است که توجه دقیق به این عادات در زندگی می‌تواند به شما کمک کند سالم بمانید. خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی، مانند سبزیجات و میوه‌ها سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند و نوشیدن آب به تأمین اکسیژن برای اندام‌ها جهت عملکرد صحیح کمک می‌کند. نوشیدن آب هم‌چنین سبب دفع سموم از بدن دفع می‌شود.

۶) استرس خود را مدیریت کنید

کنترل استرس و تمرینات خودمراقبتی راهی مناسب برای کمک به حفظ سلامتی است. استرس علاوه بر ایجاد آشفتگی ذهنی، می‌تواند به مرور زمان آسیب‌های شدیدی به بدن وارد کند؛ هنگامی که بدن فرسوده شود، نمی‌تواند در برابر بیماری‌ها مقاومت کند. تجربه نشان می‌دهد بین اضطراب و بیماری ارتباط وجود دارد. هنگامی که دچار اضطراب می‌شویم، سرماخوردگی، آنفلوانزا، تبخال و حساسیت تشدید می‌شود. استرس به خودی خود سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

۷) واکسن آنفلوانزا بزنید

ضروری است که هر سال با آغاز فصل سرما واکسن آنفلوانزا دریافت کنید. این واکسیناسیون سالانه سیستم تنفسی فوقانی را از سرفه‌های شدید زمستانی مصون نگه می‌دارد. اگر واکسینه شده باشید و به ویروس آنفلوانزا مبتلا شوید، علائم بیماری بسیار قابل کنترل خواهند بود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید