چه کسی ترامپ را از سیاست «تغییر رژیم» و حمله به ایران منصرف کرده است!؟

    کد خبر :344137

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده، بارها سیاست تغییر رژیم از سوی مقامات آمریکایی مطرح شد و بسیاری از ناظران نیز بر این باورند که مواضع اعمالی و اعلامی ایالات متحده در دولت ترامپ حاکی از پیگیری سیاست تغییر رژیم در ایران است.

به گزارش تابناک، با این حال، در یک ماه گذشته شاهد آن بوده ایم که دو تن از ضد ایرانی ترین مقامات آمریکایی- مایک پمپئو و جان بولتون- که رویکرد تغییر رژیم در ایران را دنبال کرده اند، اعلام کرده اند که در پی تغییر رژیم در ایران نیستند.

در همین زمینه، پایگاه اینترنتی «امریکن کانسروتیو» در مطلبی به این موضوع پرداخته و از نقش یکی از سناتورهای آمریکایی در تغییر رویکرد آمریکایی ها در قبال تغییر رژیم در ایران پرده برداشته است. این پایگاه آمریکایی عنوان کرد:

چندی پیش جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ وعده تغییر رژیم ایران تا پایان سال را داده بود. بولتون به عنوان یکی از تندروترین سیاست مداران نومحافظه کار آمریکایی بارها خواهان جنگ با ایران بوده است. مایک پمپئو نیز تفاوات چندانی با بولتون ندارد و از بمباران ایران هواداری کرده است. جیمز متیس وزیر دفاع نیز سابقا حمله هوایی آمریکا به اهداف و مواضع ایرانی را توصیه کرده بود.

اما امروز بولتون می گوید به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست؛ همانطور که پمپئو و متیس نیز اعلام کرده اند.

حال باید پرسید چرا؟

ترامپ به عنوان یک جنگ طلب در مقابل ایران شناخته شده است. در همین زمینه، نشریه پولیتیکو روز چهارشنبه نوشت: ترامپ ایجاد یک جناج راست تندرو در واشنگتن برای ضربه زدن به تهران، دور انداختن توافق هسته ای و پاسخ به ریشخندهای ایرانی ها با تهدیدات اش را ستایش کرده است.

از سوی دیگر، جناح های قدرتمندی در کنگره و واشنگتن وجود دارند که برای سال ها روسای جمهور را برای پیگیری سیاست تغییر رژیم تحریک کرده اند. در همین زمینه، سناتور تام کاتن نیز گفته است که سیاست آمریکا باید تغییر رژیم در ایران باشد.

حال این سوال مطرح می شود، که چه چیزی یا کسی در حال متوقف کردن جنگ طلبان آمریکایی است؟

در همین زمینه، پولیتیکو جنبه های جالبی از روابط میان سناتور «ران پال» و ترامپ خصوصا در حوزه سیاست خارجی را فاش کرده است. در حالی که ترامپ با مشاور جنگ طلب اش مدارا می کند، یک پیوند و رابطه واقعی نیز با ران پال ایجاد کرده است. به همین جهت، ترامپ به مانند یا تحت تاثیر ران پال تمایلی برای درگیری و جنگ ندارد.

این پایگاه آمریکایی در ادامه نوشت: ترامپ هرچند به صورت موقت سیاست تغییر رژیم در ایران را حتی اگر بولتون، پمپئو و متیس از آن حمایت کنند را متوقف کرده است. در عوض آن پال با همکاری یک متخصص سیاست خارجی جمهوری خواه ارتباط مداوم و مکرری را با کاخ سفید ایجاد کرده است.

طبق این گزارش، پال رئیس جمهور را متقاعد کرده است که واشنگتن نباید سیاست تغییر رژیم در ایران را دنبال کند؛ چراکه اتخاذ این موضع منجر به وقوع یک جنگ دیگری در خاورمیانه خواهد شد.

این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: بسیاری از افراد و دست اندرکاران در واشنگتن اگرچه اکنون از اشتباه بودن سیاست تغییر رژیم در عراق حرف می زنند، اما همان ها ممکن است باور داشته باشند که سیاست تغییر رژیم در ایران در این زمان به نوعی می تواند سیاست درستی باشد. همان افرادی که در آن زمان نیز از سیاست تغییر رژیم در عراق و سوریه استقبال می کنند و اکنون به اشتباه خود اعتراف کرده اند.

ترامپ طرفداران تغییر رژیم در ایران را به عنوان مشاور به کار گرفته است به این دلیل که او مشورت آن ها را می خواهد و به آن ها نیاز دارد، اما شواهدی وجود دارد که حداقل در مورد ایران دست جناح جنگ طلب از تصمیم گیری ها کوتاه شده است.

«امریکن کانسروتیو» در نهایت نوشت: مهم تر از همه اینکه مسلما رئیس جمهور به عنوان مهم ترین تصمیم گیرنده سیاست خارجی می تواند درخاورمیانه یک جنگ فاجعه بار را راه اندازی کند؛ با این حال ران پال کسی است که می تواند وضعیت صلح در خاورمیانه را حفظ کند و از حرکت ترامپ به سوی جنگ جلوگیری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید