چه کرده ایم که مردم در مقابل پلیس، یاور قاچاقچیان شده اند؟

    کد خبر :767575

شکاف میان مردم و حکومت، مسئله نگران کننده ای است که در سال های اخیر به اشکال مختلف مثل کاهش مشارکت سیاسی در انتخابات و یا راهپیمایی ها خود را نشان داده است؛ اتفاق قابل تاملی که بدون شک تشدید مشکلات اقتصادی مردم در آن موثر بوده است. اکنون نیز شاهد جدیدی از این شکاف در فضای مجازی منتشر شده که به نظر می رسد نباید از کنار آن به سادگی عبور کرد.

به گزارش «بازتاب»، در روزهای اخیر کلیپی ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که در آن چند خودروی حامل بار قاچاق در حال فرار از چنگ مأموران انتظامی هستند؛ خودروهایی که به مدد راهنمایی مردمی که در صحنه حاضرند، موفق می شوند به مسیر خود ادامه دهند و مأموران پلیس نیز به واسطه راهنمایی غلط حاضرین مسیر اشتباهی را برای تعقیب آنها در پیش می گیرند.

در این کلیپ ویدئویی که زمان دقیق آن مشخص نیست، سه خودروی وانت (ال نود) حامل بار قاچاق در یکی از مناطق مرزی کشورمان و از میان انبوه جمعیت حاضر در صحنه به آسانی و با کمک مردم عبور می کنند و حاضرین در صحنه نه تنها مانعی برای عبور آنها نمی شوند، بلکه مسیری امن را برای تردد بی خطر آنها پیشنهاد می دهند.

ماجرا جایی نگران کننده تر می شود که می بینیم یک خودروی نیروی انتظامی که در حال تعقیب این خودروهای حامل بار قاچاق است، به صحنه می رسد اما مردم به جای راهنمایی درست مأموران نیروی انتظامی، آنها را به مسیر دیگری هدایت می کنند تا شرایط برای فرار قاچاقچیان مهیاتر شود.

 

این کلیپ حالا در فضای مجازی دست به دست می شود و تبدیل به خوراک فرصت طلبان در رسانه ها و کانال های اجتماعی معاند شده است و منتشر کنندگان آن را سندی برای اثبات شکاف میان مردم و حاکمیت توصیف می کنند؛ توصیفی اگر نخواهیم به صورت کامل و به شیوه استقرایی آن را بپذیریم، حداقل باید بگوییم که یک زنگ هشدار جدی را در همین زمینه به صدا در آورده است.
زنگ هشداری که چند ماه پیش نیز و به صورت مشخص در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صدا درآمد و درصد مشارکت مردم به ویژه در کلانشهرها را کاهش داده بود.

به نظر می رسد این رخدادهای سیاسی و اجتماعی که به صورت سلسله وار در حال رخ دادن هستند، تابعی از شرایط بد اقتصادی کشور و تورم است که سطح نارضایتی مردم را از دولتمردان به شدت افزایش داده است.

در این کلیپ ویدئویی مشخص نیز ما شاهد این هستیم که مردم در حال حمایت از قاچاقچیانی هستند که در حساب و کتاب منطقی به اقتصاد کشورشان و تولید داخل و در نتیجه خودشان (شهروندان) خسارت وارد می کنند، اما از آنجا که بحث تولید و اقتصاد داخلی به شدت تضعیف شده است، آنها احساس می کنند که در این فرایند چیزی برای از دست دادن ندارند و لذا نباید در مقابل فرد یا افراد قاچاقچی بایستند!

تا اینجای بحث نقد جدی به حاکمیت و به ویژه دولت وارد است که در همه این سال ها به ویژه سال های اخیر شرایط را به گونه ای پیش بردند که چنین سطحی از ناامیدی اقتصادی در مردم پیش بیاید.

با این همه می بینیم که اینجا نیز مثل بسیاری از فضاهای دیگر این مأموران خدوم نیروی انتظامی هستند که باید در خط مقدم مبارزه با فساد اولین ضربات ناشی از این نوع اعتراض عمومی را متحمل شوند.

این ویدئو در واقع زنگ خطریست که باید مسئولان ارشد کشور به ویژه دولتمردان نسبت به آن بسیار حساس باشند و از آن به عنوان یک هشدار جدی یاد کنند؛ هشداری که تا دیر نشده باید ریشه های اصلی بروز آن شناسایی و درمان شود، پیش از آنکه دیر شده و شاهد تشدید چنین تقابل هایی باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید