چند درصد گردشگران خارجی به قم سفر می‌کنند؟

    کد خبر :113110

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به سهم اندک ایران از صنعت پرسود گردشگری از ورود ۵۰ درصد گردشگران خارجی کشور، به قم خبر داد.
عیسی رضایی ظهر چهارشنبه در مراسم روز جهانی گردشگری که در هتل ونوس قم برگزار شد، اظهار کرد: پنجم مهرماه از سوی سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی گردشگری نام گذاری شده است و از سال ۱۹۸۰ این روز را به عنوان روز گردشگری در کشورهای مختلف گرامی می‌دارند.

به گزارش نامه نیوز، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم به شعار سال روز جهانی گردشگری، «گردشگری پایدار ابزاری برای توسعه» اشاره کرد و افزود: از نظر سازمان جهانی گردشگری صنعت توریست سومین شغل دنیا است و بعد از نفت و صنعت خودرو رتبه سوم مشاغل پول‌ساز در دنیا را دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار طی سال‌های گذشته تعداد مقاصد گردشگری جهانی به طور مداوم رو به رشد بوده است و گردشگری امروز به یک پیش برنده اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است.

رضایی گردشگری را به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه نام برد و افزود: درآمدهای جهانی صنعت توریست روز به روز در دنیا در حال افزایش است، در سال ۲۰۱۶ نیز ۴۶ میلیون نفر بر مسافران دنیا نسبت به سال‌های قبل افزوده شده است.

کاهش سفر در خاورمیانه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین رشد میزان توریست را در سال گذشته داشته است اما خاورمیانه به دلیل جنگ‌های متعدد با ۴ درصد کاهش سفر مواجه بوده است.

وی درآمد حاصل از توریست در ایران را به نسبت سرمایه‌های موجود بسیار ناچیز برشمرد و گفت: در سال ۲۰۱۰ ایران نزدیک به ۳ میلیون دلار و در سال‌های بعد نزدیک به ۵ میلیون دلار درآمد حاصل از گردشگری داشته است و حاکی از رشد صنعت توریست در سال ۲۰۱۴ است.

رضایی از ورود ۴ میلیون و ۹۴۲ هزار توریست به ایران در سال ۹۵ خبر داد و تصریح کرد: در این حوزه نسبت به سال‌های قبل با ۵ درصد افت مواجه بوده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: به‌ رغم جاذبه‌های گردشگری ایران که جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داد اما به لحاظ ورودی توریست بالای رتبه ۸۰ هستیم که نشان ضعف ما در حوزه گردشگری است.

آمار درستی از سهم قم در میزان ورود و درآمد حاصل از گردشگری وجود ندارد

وی ادامه داد: بهترین و پاک‌ترین شغل‌ها در بخش گردشگری است و باید در راستای ایجاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی در این عرصه تلاش شود.

رضایی با بیان اینکه آمار درستی از سهم قم در میزان ورود و درآمد حاصل از گردشگری وجود ندارد، تصریح کرد: این را می‌توان با قطعیت گفت که ۵۰ درصد ورودی توریست کشور به استان قم هم سفر می‌کنند که پتانسیل بسیار مهمی است.

رضایی با اشاره به اینکه کمتر از نیم درصد درآمد گردشگری دنیا به ایران اختصاص دارد، تأکید کرد: قم باید به عنوان شهر گردشگری زیارتی الگو قرار بگیرد و به این منظور نیازمند همکاری همه دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید