چرا اثرات صادرات 50 میلیارد دلاریِ دولت سیزدهم در سفره مردم دیده نمی شود؟

  • اقتصادی
  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۵:۵۶
    کد خبر :993181
صادرات ایران در دوره رئیسی

کارشناسان عقیده دارند زمانی موضوع صادرات 50 میلیارد دلاری کشور می تواند از یک آمار قابل توجه و معنادار برای ایران حکایت داشته باشد که مردم عادی تاثیر آن را در زندگی روزمره خود مشاهده کنند. حداقل در شرایط کنونی شاهد آن هستیم که روند افزایشی تورم (به ویژه در مورد کالاهای اساسی) در کشورمان همچنان پابرجاست و محدودیت های ارزی نیز (علیرغم صادرات 50 میلیارد دلاری دولت سیزدهم از ابتدای حضور در صحنه قدرت) هنوز برقرار هستند.‌

بازتاب ابراهیم رئیسی”، رئیس جمهور کشورمان به تازگی در آیین گشایش نمایشگاه “ایران اکسپو” گفته است:

ما توانسته‌ایم از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که یک رکورد ۴۰ ساله است و این موضوع اراده دولت در صادرات را نشان می‌دهد. رونق صادراتی کشور بیانگر آن است که دولت در رونق دادن به تولید در میزان تولید و هم کیفیت تولید مصمم است.

تحقق آنچه رئیس جمهور کشورمان به آن اشاره کرده آن هم در بحبوحه تحریم های گسترده اقتصادی علیه ایران، دستاورد بسیار قابل اعتنایی است با این حال، باید توجه داشت که زمانی این مساله می تواند از یک آمار ملموس و معنادار برای ایران حکایت داشته باشد که مردم عادی تاثیر آن را در زندگی روزمره خود مشاهده کنند. حداقل در شرایط کنونی شاهد آن هستیم که روند افزایشی تورم در کشورمان پابرجاست (به عنوان مثال، در فروردین ماه امسال شاهد بالاترین میزان تورم از ابتدای دهه 90 بودیم) و محدودیت های ارزی نیز علی رغم صادرات 50 میلیارد دلاری دولت سیزدهم به قوت خود باقی است.

در این میان، کمبودها در نیاز های اساسی مردم مهمی نظیر دارو نیز رفع نشده اند و مواد غذایی هم جز کالاهایی هستند که بیشترین میزان تورم را در کشورمان دارند. به بیان ساده تر، آنطور که رئیس جمهور کشورمان به صادرات بی‌سابقه 50 میلیارد دلاری کشور اشاره داشته اند، افکار عمومی شاهد اثرگذاری چندانی از این مساله بر زندگی روزانه خود نبوده و نیستند و به نظر می رسد که در این زمینه صرفا با برخی اعداد و ارقامِ روی کاغذ طرف هستیم.

در عین حال، مشخص نیست از صادرات 50 میلیارد دلاری کشورمان، چه میزان به داخل کشور بازگشته است؟ توجه داشته باشیم که افزایش قیمت ارز و نوسان آن در کشورمان در مدت اخیر، انگیزه های قابل توجهی را برای برخی صادر‌کنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد می کند تا از این مساله نیز جدای از فعالیت های تجاری خود سود ببرند و درست به همین دلیل هم بوده که بازگشت ارز به کشور در این حوزه، همواره یک مساله چالشی بوده و تاکنون دولت نتوانسته با این پدیده مقابله موثر و تضمینی داشته باشد.

در کنار همه این مسائل، ذکر این نکته نیز ضروری است که کشورمان هنوز در مدیریت نظام اقتصادی خود نیز با چالش های جدی رو به رو است. در این راستا، نه در زمینه صادرات، نه واردات، نه مدیریت درست منابع موجود و نه مهار تورم، فضای مساعدی به چشم نمی خورد و همین مساله موجب می شود تا منابع کشور به نحو درستی مورد استفاده قرار نگیرند.

هیچ عجیب نیست که می بینیم علی رغم موضع گیری اخیر رئیس جمهور محترم کشورمان، عمده مردم چندان تاثیری را از آمارهای اقتصادی مثبت دولت نظیر صادرات 50 میلیارد دلاری آن از ابتدای حضور در قدرت و شکستن رکورد 40 ساله صادرات کشور، در زندگی روزانه خود نمی بینند و این ها صرفا محدود به ارقامی روی کاغذ هستند.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. علیرضا گفت:
    موافقم ۰

    چون در این مملکت دزد و اختلاس گر و شیاد و جیب بر، زیادتر شده.

  2. سید محرومان گفت:

    لطفاً یکی به این بنده خدا اعداد و ارقام را یاد بدهد ثواب داره بخدا!
    کسی که تفاوت (هشت و نهم دهم درصد به هشت و دو دهم درصد) را هفت درصد دانسته و جلوی جمع هم همین را میگوید، طبیعتاً از میلیون و میلیارد و بیلیون هیچ نمی‌داند!! اگر بجای ۵۰ میلیارد به این بنده خدا می‌گفتند ۵۰۰ میلیارد یا بیلیون، ایشون هم همین را می گفت!!!

دیدگاهتان را بنویسید