چرایی برگزاری مذاکرات ایران و اروپا در بروکسل

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ ۸:۴۸
    کد خبر :854161
چرایی برگزاری مذاکرات ایران و اروپا در بروکسل

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و تصمیم طرف ها برای برگزاری ادامه مذاکرات در بروکسل و تاثیر این تصمیم در نتیجه مذاکرات برجامی گفت: شاید یکی از دلایل این امر این باشد که اتحادیه اروپا مثل زمان مدیریت خانم موگرینی که نقش کلیدی در توافق داشت سعی دارد این مسیر را احیا کند و گام مهم و تعیین کننده ای را در راستای بازگشت به برجام بردارد.

سیدرضا میرطاهر در گفت‌وگو با ایسنا افزود: اتحادیه اروپا در راستای منافع خود در کنار قدرت های بزرگ بین المللی همیشه به برجام به گونه ای نگاه کرده که اروپا در انجام آن نقش مهمی داشته است و سعی کرده از آن حفاظت کند.

وی ادامه داد: هر چند مذاکرات وین به نتیجه ملموس در شش دور نرسید اما معتقدم مذاکرات در بروکسل را می توان ادامه همان مذاکرات وین دانست. البته زود است درباره محتوا و نتیجه مذاکرات آتی صحبت کرد اما با توجه به پیشرفت های فنی هسته ای ایران، غرب و آمریکا نگران هستند و می خواهند هر چه زودتر ایران را به پای میز مذاکره بیاورند تا روند این پیشرفت ها را متوقف کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: این مساله موجب شده طرف آمریکایی ضمن دعوت به مذاکره لحن تهدیدآمیزی هم داشته باشد. آنتونی بلینکن گفته بود اگر ایران به مسیر مذاکره برنگردد آمریکا آماده است گزینه های دیگر را روی میز بگذارد، البته این موضع آمریکا بیشتر یک بلوف است چراکه به خاطر شرایط منطقه و بحث افغانستان آنها آمادگی روی میز قرار دادن سناریوی مداخله یا اقدام نظامی علیه ایران را ندارند و این اقدام و موضع گیری بیشتر برای واداشتن تهران برای بازگشت به میز مذاکره است.

میرطاهر گفت:آنها نگران هستند پیشرفت های ایران به مرحله غیر قابل بازگشت برسد.

وی با بیان اینکه در این زمینه باید به نقش اسرائیل نیز توجه داشت، گفت: آنها مدام بر ایران هراسی تمرکز کرده و درباره تهدیدات ادعایی ناشی از پیشرفت های فنی ایران فضا سازی می کنند.

وی تصریح کرد: در عین حال از جانب تهران با توجه به روند تحریم ها و لزوم برداشته شدن تحریم ها برای بازیابی وضعیت مطلوب این تمایل وجود دارد که مذاکرات ایران و ۱+۴ زودتر از سر گرفته شود و فکر می کنم سفر انریکه مورا در روند اجرایی شدن دور جدید مذاکرات موثر بوده است.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره رویکرد تیم مذاکره کننده ایران تصریح کرد: با توجه به شخصیت فرد مذاکره کننده یعنی آقای باقری که به سر سختی در مذاکرات معروف هستند، شاید بتوان گفت که ماهیت مذاکرات تغییر می کند اما هدف از مذاکره همان است که آقای رییسی و مقامات ارشد گفتند که لغو تحریم ها علیه ایران با راستی آزمایی و اجرای تعهدات برجام متقابل باید باشد. از این رو هدف اصلی هر گونه مذاکره لغو تحریم های یک جانبه آمریکا و اروپا علیه ایران است و به نظرم در مذاکرات جدید تمرکز بر این مساله بیشتر از قبل خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید