پیونگ یانگ هرگز با خلع کامل تسلیحات هسته‌ای خود موافقت نمی‌کند

    کد خبر :281583

یک دیپلمات پیشین کره شمالی تاکید کرد که این کشور هرگز به طور کامل تسلیحات هسته‌ای خود را تسلیم جامعه بین‌الملل نخواهد کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از بیزینس اینسایدر، «تائه یونگ هو» که پیشتر به عنوان معاون سفیر کره شمالی در انگلیس خدمت می کرده است و اکنون پناهنده سیاسی محسوب می‌شود، گفت: روند کنونی دیپلماسی و مذاکرات ایجاد شده میان واشنگتن و پیونگ یانگ به طور کامل نمی‌تواند باعث خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی شود و تنها کاهش تهدید هسته‌ای از جانب این کشور امکانپذیر خواهد بود.

وی افزود: در انتها کره شمالی یک قدرت هسته‌ای باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، این اظهارات در حالی مطرح می شود که قرار است کیم جونگ اون رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ‌آمریکا ۱۲ ژوئن در سنگاپور دیدار و در مورد خلع تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ گفت‌وگو کنند.

پیش‌تر نیز رهبران کره شمالی و جنوبی در دیدار تاریخی خود اعلام کرده بودند که دو طرف در راستای خلع تسلیحات شبه جزیره کره مصمم هستند.

پیونگ یانگ روز یکشنبه اعلام کرده است که قصد دارد تا از روزنامه نگاران و کارشناسان کشورهای آمریکا، انگلیس، چین و کره جنوبی برای ثبت و نظارت بر تخریب سایت پیونگ ری که آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی در آنجا انجام می‌شود را دعوت کند.

در همین راستا برخی مقامات واشنگتن نیز تاکید کردند که هدف آمریکا خلع کامل و بازگشت‌ناپذیر تسلیحات هسته‌ای کره شمالی است.

پیونگ یانگ نیز عنوان کرده است که در صورتی که ضمانت‌های امنیتی مورد نظر آن تامین شود، به تسلیحات هسته‌ای نیازی نخواهد داشت.

برخی کارشناسان با انتقاد از خوش‌بینی بیش از حد ترامپ نسبت به مذاکرات آتی با کیم جونگ اون معتقدند ترامپ نباید تا زمان خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی به این کشور امتیازات قابل توجهی واگذار کند؛ چراکه این موضوع می تواند پایه‌گذار یک سنت خطرناک برای برخی کشورها باشد که به دنبال امتیازگیری از آمریکا هستند.

یونگ هو در این باره می گوید: مقامات پیونگ یانگ معتقدند که روند خلع تسلیحات هسته‌ای در نهایت منجر به فروپاشی کره شمالی خواهد شد.

کیم جونگ اون با انجام بازرسی‌های ناگهانی از تاسیسات هسته‌ای کشورش قطعا مخالفت خواهد کرد چراکه این موضوع به منزله از بین رفتن وجهه او میان مردمش خواهد شد.

در نشست حزب کارگر کره شمالی کیم جونگ اون با اعلام اینکه کشورش دیگر به انجام آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی دوربرد نیازی ندارد، زرادخانه هسته‌ای این کشور را به شمشیری برای دفاع از صلح تشبیه کرد.

سایت هسته‌ای پیونگ ری که قرار است هفته آینده از طریق انفجارهای کنترل شده تخریب و ورودی تونل‌های آن نیز مسدود شود، اکنون تنها سایت آزمایش‌های هسته‌ای فعال در جهان است. در این سایت آزمایش‌های هسته‌ای در یک سیستم تونل گونه واقع در زیر کوه منتپ در شمال شرق کره شمالی انجام می شود. در نتیجه آزمایش‌های هسته‌ای که در سپتامبر ۲۰۱۷ به عنوان بزرگترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی انجام شد، ۲۰۰ نفر از کارکنان این سایت کشته شدند. پس از انجام آزمایش هسته‌ای سال ۲۰۱۷ همچنین دو زمین لرزه به بزرگی ۲.۹ و ۲.۶ ریشتر در این سایت ثبت شد.

کره شمالی تاکنون شش آزمایش هسته‌ای را در سایت پیونگ ری انجام داده است. این آزمایشها در اکتبر ۲۰۰۶، می ۲۰۰۹ ، فوریه ۲۰۱۳، ژانویه ۲۰۱۶، سپتامبر ۲۰۱۶ و سپتامبر ۲۰۱۷ انجام شده است.

مقیاس این آزمایش‌ها به ترتیب دو کیلوتن ، ۵.۴ کیلوتن، ۱۶ کیلوتن، ۱۶.۵ کیلوتن، ۲۵ کیلوتن و ۱۰۰ کیلوتن بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید