پیوند مسجد و مدرسه با تفاهم زاکانی و وزیر آموزش و پرورش

    کد خبر :992384
رضامراد+صحرایی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: نزدیک به ۵۰ هزار مدرسه معاون پرورشی ندارند. متأسفانه آن قدر که روی آموزش ایستادیم، روی پرورش نایستاده‌ایم.

رضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پروش پیش از خطبه‌های نماز جمعه به تشریح شرایط این وزارتخانه پرداخت که مهم‌ترین نکات آن را در ادامه می‌خوانید:

 اگر ۲۰ سال قبل به مدرسه توجه می‌کردیم امروز این وضعیت را نداشتیم. اگر می‌خواهیم کشور قوی داشته باشیم که می‌خواهیم باید توجه کنیم که شرط داشتن ایران قوی، آموزش و پرورش قوی، مدرسه قوی و معلم قوی است؛ معلم مؤمن، متدین، انقلابی، متخصص است و این شرط رسیدن به آینده قوی برای ما هست.

 اگر مسئله اقتصادی و اجتماعی داریم که فکر می‌کنیم باید کشور را در قبال آن بیمه کنیم شرط آن این است که به آموزش و پرورش توجه داشته باشیم. معتقدیم با توجه به تحولات سریعی که اتفاق افتاده باید ساختارها، سازمان‌ها، برنامه درسی و معلمان خودمان را آماده کنیم و به تعبیر آقای قرائتی اگر شرایط طوری است که باید خاک باغچه را عوض کنیم، این کار را انجام دهیم.

نظام گزینشی معلم باید به طور اساسی متحول شود و معلمان باید در طول دوره خدمت بارها و بارها سنجش شوند و صلاحیت‌های حرفه‌ای، عمومی و تخصصی آنها اصلاح شود. دانشگاه معلم‌پرور فرهنگیان باید به طور اساسی تقویت شود. اگر دانشگاه فرهنگیان از روز تأسیسش به همان اندازه که آموزش و پرورش خروجی داشت، ورودی داشت و همچنین زیرساخت‌های آن تقویت می‌شد، اکنون وضعیت آموزش و پرورش ما اینگونه نبود.

برای اجرای سندتحول بنیادین، به جای تمرکز بر مدرسه بر اتاق وزیر تمرکز کرده‌ایم. تحول از اتاق معلم و کلاس درس شروع می‌شود و نه از اتاق وزیر. دشمنان می‌خواهند مرجعیت مدرسه را از بین ببرند، چراکه آینده‌سازان ما در مدرسه تربیت می‌شوند.

 نزدیک به ۵۰ هزار مدرسه ما معاون پرورشی ندارند و جذب مربی پرورشی را باید در اولویت بگذاریم. چه طور می‌شود مدرسه‌ای با ۵۰۰ دانش آموز داشته باشیم که مربی پرورشی نداشته باشد؟

 تربیت، امری پیچیده و چند وجهی است. مثلث مدرسه، مسجد و خانواده تضمین کننده تربیت هستند. با شهردار تهران تفاهم کردیم ۳۵۰ مدرسه را به ۳۵۰ مسجد پیوند بزنیم. این کار را از تهران شروع کردیم و به تدریج تعمیم می‌دهیم.

هویت ایرانی – اسلامی ارکانی دارد که باید در تمام سطوح از برنامه درسی و محتوا گرفته تا فضای آموزشی و امتحانات لحاظ شوند. حجاب و عفاف، حیا، حب وطن، ایران دوستی، پرچم، یاری مظلومان جزو هویت ایرانی اسلامی ماست. آموزش و پرورش باید برای این مهم بجنگد و فعالیت کند.

نباید آموزش و پرورش را سیاسی اداره کنیم و اجازه دهیم وارد حاشیه‌ها شود. اگر آموزش و پرورش قوی بشود، ایران قوی است، قوی‌ترین خواهد شد. هر کار بزرگی بخواهیم در کشور انجام دهیم مسیر آن آموزش و پرورش است. تقویت آموزش‌های فنی در اولویت است، اما به کمک نیاز داریم و در تنگنای شدید نیروی انسانی هستیم.

اعتمادآنلاین/

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید