پیش‌بینی رکورد بالای CO2 در سال ۲۰۱۹

    کد خبر :476158
منابع طبیعی

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که انباشت گاز کربن دی‌اکسید (CO2) در سال ۲۰۱۹ میلادی به رکورد بالایی می‌رسد.

بنابر اعلام کارشناسان علوم جوی در سال ۲۰۱۹ انباشت گاز کربن دی‌اکسید در اتمسفر بیشترین افزایش را خواهد داشت.

هر ساله منابع طبیعی همچون جنگل‌ها مقدار قابل توجهی از گاز کربن دی‌اکسید تولید شده توسط انسان را جذب می‌کنند. هرچند در سال‌هایی همچون سال جاری که هوای مناطق گرمسیری پاسیفیک خشک و گرم‌تر است درختان و گیاهان کمتر رشد می‌کنند و به مراتب میزان کمتری از این گاز را جذب می‌نمایند. در نتیجه سال ۲۰۱۹ خیلی بیشتر از ۲۰۱۸ با میزان انباشت این گاز روبرو خواهد بود.

از سال ۱۹۵۸ مرکز تحقیقاتی در «ماونا لوا» در هاوائی به جمع‌آوری اطلاعات و نظارت بر ترکیب‌های شیمیایی اتمسفر پرداخته است. از اولین سال‌های ثبت این اطلاعات افزایش ۳۰ درصدی انباشت گاز کربن دی‌اکسید در اتمسفر مشاهده شده که از انتشار سوخت‌های فسیلی و از بین رفتن جنگل‌ها ناشی می‌شود.

به گفته کارشناسان این افزایش حتی ممکن است با عدم توانایی جنگل‌ها، دریاها و مناطق خشکی در جذب حدود نیمی از گازهای ناشی از فعالیت‌های بشر بیشتر شود. هرچند، این توانایی در فصل‌های مختلف سال متفاوت است.

به گزارش ایسنا، در فصل تابستان سطح گاز کربن دی‌اکسید موجود در اتمسفر کاهش پیدا می‌کند زیرا درختان و گیاهان در حین فرایند رشد میزان بیشتری از کربن را جذب می‌کنند. در فصل زمستان و ریزش برگ‌ها، میزان کمتری از این گاز جذب می‌شود و سطح گاز CO2 در جو زمین افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، هرچند زمانیکه دما نسبت به وضعیت نرمال گرم و خشک‌تر است رشد درختان و گیاهان کمتر شده و میزان کمتری از گاز کربن دی‌اکسید را جذب می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید