پیشنهاد ۱۵میلیون دلاری ترکیه به یکی از نزدیکان ترامپ برای ربودن گولن

    کد خبر :144408

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که دولت ترکیه به مایک فلین پیش‌نهاد داده بود در ازای ۱۵ میلیون دلار، فتح‌الله گولن، واعظ منتقد رجب طیب اردوغان را از آمریکا بربایند و به ترکیه بفرستند.

فلین، از نزدیکان ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی، بعدا برای مدتی کوتاه در دولت دونالد ترامپ رئیس شورای امنیت ملی آمریکا شد.

به گزارش فرارو شبکه خبری ان‌بی‌سی و همین‌طور روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده‌اند که مایک فلین و پسرش درباره این موضوع با فرستادگانی از دولت ترکیه صحبت کرده‌اند.

تحقیقات در این باره، بخشی از تحقیقات کلان وزارت دادگستری آمریکا درباره ادعای نفوذ روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر است.
اتهام‌های جانبی یا احتمال مطرح‌شدن چنین اتهام‌هایی می‌تواند در همکاری افرادی مانند مایک فلین که در حلقه نزدیکان دونالد ترامپ بودند با دادگاه و ارائه شواهد بیشتر موثر باشد.

نخستین‌بار در مارس ۲۰۱۷ جیمز وولسی، رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌آی، از نقشه‌ای برای ربودن فتح‌الله گولن از آمریکا و فرستادن‌اش به ترکیه حرف زد.

دولت رجب طیب اردوغان، فتح‌الله گولن را متهم کرده که پشت کودتای ناکام اوایل تابستان سال گذشته بوده است.

گولن سال‌هاست در آمریکا و در عمارتی در پنسیلوانیا اقامت دارد. او این اتهام دولت ترکیه را رد می‌کند. ترکیه قبلا هم از دولت آمریکا خواسته بود اگر از آقای گولن حمایت نمی‌کند، او را به ترکیه بفرستد. دولت آمریکا گفته این واعظ مذهبی به طور قانونی در ایالات متحده سکونت دارد و برای تحویل‌اش به ترکیه مدارک و مستنداتی لازم است که نشان دهد چنین استردادی لازم است.

تحقیقات کنونی وزارت دادگستری درباره مذاکراتی است که مایک فلین در میانه ماه دسامبر در نیویورک با مقام‌های ترکیه داشت.


گزارش شده است که آقای فلین درباره این‌که آقای گولن را با یک جت خصوصی به زندان جزیره امرالی ترکیه منتقل کنند، صحبت کرده بود.
در آن زمان که حدودا یک ماه پیش از تشکیل دولت دونالد ترامپ بود، آقای فلین عضو تیم انتقال دولت بود.

جیمز وولسی که عضو هیئت مدیره شرکت مشاوره به ریاست مایک فلین بوده، گفته است آقای فلین در ماه سپتامبر گذشته هم با فرستاده‌های دولت ترکیه ملاقاتی داشته است.

آقای وولسی قبلا در این باره به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود که “دست‌کم یکی از آمریکایی‌های حاضر در آن دیدار گفت که ایالات متحده از طریق ما می‌تواند گولن را گیر بیاورد.”

ان‌بی‌سی گزارش داده است که حالا بازپرس‌ها دارند بررسی می‌کنند آیا مایک فلین در زمانی هم که رئیس شورای امنیت ملی دولت دونالد ترامپ بود، برای استرداد فتح‌الله گولن به ترکیه فشار آورده است یا نه.

تا این لحظه وکیل او در این باره اظهار نظری نکرده است.

ولی یک سخن‌گوی شرکت مایک فلین قبلا اعلام کرده که او درباره هیچ موضوع غیرقانونی با ترکیه مذاکره‌ای نداشته است. فلین ۲۳ روز بعد از آن‌که به ریاست شورای امنیت ملی آمریکا انتخاب شد، وادار به کناره‌گیری شد.

این ژنرال بازنشسته گفت درباره تماس با سفیر وقت روسیه در آمریکا که در آن درباره لغو تحریم‌ها علیه مسکو حرف زده شده بود، به مایک پنس، معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا دروغ گفته است.

شرکت مایک فلین به نام “گروه اطلاعاتی فلین” در سال ۲۰۱۶ بیش از نیم میلیون دلار از طرف دولت ترکیه گرفت که به نفع آنها لابی کند و این ایجاب می‌کرد که آقای فلین نام خود را نزد دولت آمریکا به عنوان عامل لابی ثبت کند ولی چنین نکرد.

وکیل او بعدا گفت آقای فلین اعلام نکرده لابی می‌کند چون او برای یک تاجر ترکیه‌ای کار می‌کرده است و نه یک مقام دولتی ترکیه.

رسانه‌های آمریکایی هم‌چنین گزارش داده‌اند که مایک فلین و دیگر طرفین این ملاقات‌ها هم‌چنین درباره راهی برای آزادکردن رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای، حرف زده‌اند. ضراب (هم‌چنین مشهور به رضا صراف) به جرم دور زدن تحریم‌های ایران در آمریکا زندانی و در انتظار محاکمه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید