پورمختار، نماینده‌اصول‌گرای مجلس در دفاع از روایت محسن رضایی از عملیات کربلا‌ی ۴: کار به‌جایی‌رسیده برخی زنان هم تحلیل‌گر جنگ‌شده‌اند و در‌این‌باره توییت می‌کنند

  • سیاسی
  • یکشنبه ۹ دی ۱۳۹۷ ۲۰:۵۶
    کد خبر :456147

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: فرماندهان آن روز می‌گویند که ما به سردار رضایی گفته‌ایم که عملیات کربلای ۴ لو رفته است اما فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که باید شما این عملیات را انجام دهید، این موضوع به آن معناست که هدف مهمی پشت موضوع اجرای عملیات کربلای ۴ بوده که در مرحله بعدی یعنی کربلای ۵ اهداف محقق شده است.

محمدعلی پورمختار درگفت و گو با خانه ملت، در خصوص مسائلی که اکنون پیرامون عملیات کربلای 4 مطرح شده است، اظهار داشت: آقای محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده عملیات کربلای 4 بوده است و اظهاراتی که در این مورد مطرح می‌کند از نظر من متقن و مستند است.

توئیت‌هایی را دیدم که چند خانم از سخنان سردار رضایی انتقاد کرده‌اند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگرچه امروز حاشیه‌هایی توسط افرادی ساخته می شود که نه می دانند جنگ چیست و نه خبری از عملیات کربلای 4 دارند. بعضا خانم‌هایی را می‌بینم که امروز تحلیلگر جنگ شده‌اند، توئیت‌هایی را دیدم که چند خانم از سخنان آقای رضایی انتقاد کرده‌اند.

وی افزود: به اعتقاد من این افراد باید نگرش آقای محسن رضایی و نقش و جایگاه ایشان در آن زمان را در نظر داشته باشند، طراحی‌هایی که صورت می‌گرفته مبتنی بر اهداف مشخصی بوده است.

محسن رضایی به درستی عنوان کرده که عملیات کربلای 4 عملیات فریب بوده است

پورمختار با بیان اینکه آقای رضایی به درستی عنوان کرده که عملیات کربلای 4 عملیات فریب بوده است، ادامه داد: این عملیات متاسفانه لو رفته بود.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه من نیز در عملیات کربلای 4 حضور داشته‌ام، گفت: ما هم انتظار شکست نداشتیم و بنای ما بر این بود که اهداف عملیات را محقق کنیم ولی بعد از لو رفتن عملیات و بعضا مسائل حاشیهای که رخ داد منجر به شکست شد.

وقتی فرماندهان گفتند عملیات کربلای 4 لو رفته محسن رضایی گفت همچنان به حرکت خود ادامه دهید

وی با بیان اینکه فرماندهان آن روز می‌گویند که ما به سردار رضایی گفته‌ایم که عملیات کربلای 4 لو رفته است اما فرمانده وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است که باید شما این عملیات را انجام دهید، افزود: وقتی که این فرماندهان گفته‌اند عملیات کربلای 4 لو رفته اما آقای محسن رضایی گفته به حرکت خود ادامه دهید، به این معناست که هدف مهمی پشت موضوع اجرای عملیات کربلای 4 بوده که در مرحله بعدی یعنی کربلای 5 اهداف محقق شده است.

آمار رسمی شهدای عملیات کربلای 4 در اختیار سپاه پاسداران است

پورمختار با بیان اینکه آمار رسمی شهدای عملیات کربلای 4 در اختیار سپاه پاسداران است، اظهار داشت: سپاه مجری عملیات بوده است و به هیچ وجه آمار 6، 7 هزار نفری شهدای عملیات کربلای 4 صحیح نمی باشد؛ من در آن مقطع در نیروی‌انسانی قرارگاه کربلا مشغول فعالیت بوده‌ام و آمار اطلاعات شهدا به دست ما می‌رسید.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از کل یگان‌هایی که قرار بود در عملیات کربلای 4 شرکت کنند، تنها وقتی غواص‌ها به آن طرف اروند رفتند، مشخص شد که عراقی‌ها آمادگی کامل برای مقابله با عملیات کربلای 4 را دارند، تعدادی از نیروهای ایرانی دستگیر شدند و برخلاف قوانین بین‌المللی آن ها را به شهادت رساندند و تعدادی نیز در درون اروند به شهات رسیدند.

ارائه آمار چند هزار نفری از شهدا و مفقودین عملیات کربلای 4 کاملا نادرست است

وی با اشاره به اینکه تنها غواص‌های ایرانی در عملیات کربلای 4 به آن طرف اروندرود رفتند و بعد از اینکه معلوم شد عملیات لو رفته است، عملا ادامه عملیات کربلای 4 متوقف شد، افزود: اینکه می‌خواهند بگویند چند هزار نفر شهید و مفقود شده‌اند، حرف کاملا نادرستی است، بر همین مبنا است که اگر 3 قرار گاه عمده در این عملیات نقش داشته‌اند نافی این نیست که عملیات برای فریب دشمن بوده است.

پورمختار با بیان اینکه از نظر نظامی اگر بخواهیم عملیات فریب هم انجام دهیم با هدف پیروزی انجام می‌شود تا منطقه‌ای فتح شود، ادامه داد: در عملیات فریب، دشمن نیروهای خود را به نقطه‌ای گسیل می‌دهد و ما از جای دیگری عملیات می‌کنیم.

عملیات ایذایی با عملیات فریب متفاوت است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید توجه داشت به اینکه عملیات کربلای 4 لو رفته بود، گفت: عملیات فریب برای این است که ذهن دشمن را به سمت دیگری برود و شما برنامه خود را در جای دیگری اجرا کنید، در شمالغرب عملیات‌هایی که عموما انجام می‌دادیم، از این دست بود، اگرچه هدف فتح شهرهای عراق بود ولی ایران نیروهای عراقی را به سمت دیگری می‌کشاند، در عملیات فریب الزاما تعداد نفرات پایین نیست، بلکه در عملیات‌های ایذایی است که 10 الی 20 نفر در قالب گروهان و دسته عملیات می‌کردند و مهمات و آرایش دشمن را برهم می‌زدند و اسیر می‌گرفتند و سنگری را تصرف می‌کردند ولی چون قرار نبود بمانند بر می گشتند.

وی با بیان اینکه عملیات ایذایی با عملیات فریب متفاوت است، افزود: حرف آقای محسن رضائی در مورد کربلای 4 را کاملا قبول دارم، از آنجایی که ایشان تصمیم گیر بوده‌اند صحبت‌هایش مستند و متقن است.

هدف نهایی از اجرای عملیات کربلای 4 گرفتن بصره بود

پورمختار با بیان اینکه هدف نهایی از اجرای عملیات کربلای 4 گرفتن بصره بوده و هدف مقدماتی این عملیات عبور از اروند و گرفتن سرپل‌هایی بود که در آن منطقه نیاز داشتیم که در کربلای 5 این هدف محقق شد، اظهار داشت: عملیات کربلای 5 در مدت کوتاهی پس از کربلای 4 در همان منطقه رخ داد، دشمنان تصور می‌کردند که ایران شکست خورده و برای تجدید قوا رفته، در حالی که همچنان نیروهای ایرانی وارد منطقه می‌شدند.

چرا محسن رضائی دستور داد همه ادوات جنگی ایران با چراغ روشن حرکت کنند؟

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در عملیات کربلای 5 مشاهده می‌شد که اتومبیل‌ها، تانک‌ها و نفربرها با چراغ روشن حرکت می‌کنند، ما متعجب شدیم از این موضوع و پیگیری کردیم و متوجه شدیم که از فرماندهی کل سپاه این دستور صادر شده تا به دشمن نشان دهند که ما بسیار زیاد هستیم که همین موضوع رعب و وحشت به دل عراقی‌ها انداخت

وی افزود: این تاکتیک‌ها و تدابیر جنگی ممکن است در نظر افرادی مانند من که در سطح پایین هستم، طور دیگری فهم شود، برای مثال وقتی می‌گویند عملیات لو رفته و محسن رضائی می گوید به عملیات ادامه دهید، متوجه نمی‌شوم که چه برنامه‌ای وجود دارد و ناراحت شوم که چرا این فرمان صادر شده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: فرماندهان عالیرتبه همه امور را محاسبه می‌کنند و در هر مرحله تصمیمی را اتخاذ می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید